Hee dames, Heeft iemand ervaring met het aanvragen en/of krijgen van gezinshulp? Dus ik bedoel hulp thuis NA de kraamperiode. Ik ben namelijk zwanger van een tweeling en heb een dochter van bijna 2 jaar. De kans is redelijk aanwezig dat ik een keizersnede krijg en ik heb er nu al slapeloze nachten van hoe ik het straks allemaal moet gaan doen. Eerst ben ik natuurlijk een tijdje in het ziekenhuis, daarna paar dagen kraamhulp thuis en manlief heeft wel aantal dagen vrij, maar toch. Mijn dochter is ook geboren middels een keizersnede en ik vond het herstel echt vies tegenvallen. Er staat ook 6 weken hersteltijd voor, maar hoe doe ik dat straks dan in mijn uppie met 3 kleine kinderen????? Heb er eens met mijn moeder over gehad en die zijn dat ik ook een beroep kan doen op een gezinshulp. Mijn ouders zelf wonen te ver weg om iedere dag te komen helpen. Dus ik hoor graag van jullie of jullie ervaring hebben met het aanvragen van gezinshulp. Gaat dat via de huisarts? En wie bepaalt of je hulp krijgt en hoeveel uren enzo. En de kosten? Moet je het zelf betalen of ben je er voor verzekerd????? Kortom alle info over gezinshulp is welkom. Alvast bedankt. Gr. Dolfijn
Hoi, Hulp is slecht geregeld in Nederland. Ik ben een alleenstaande moeder en ik heb een drieling gekregen. Dagelijks hulp krijgen kon ik alleen krijgen als je geestelijk niet goed bent of als je lichamelijk wat mankeert of...als je een hoop poen hebt zodat je het zelf kunt betalen. Ik hoop voor je dat het jou wel meezit.
Ik heb geen ervaring met gezinshulp maar weet van anderen wel wat Brezjika zegt: voor dit soort gevallen is de hulp in Nederland ver te zoeken. Een vriendin van mij kreeg ook een tweeling, na al een tweeling te hebben gehad die nu 3 jaar is. Zij heeft via de huisarts een verklaring gekregen dat ze dit geestelijk niet aankon. Je moet het vooral op jezelf spelen, dus JIJ hebt hulp nodig omdat jij anders instort. Bespreek dit even met je HA, die kan je hopelijk meer info geven.
hoi, ik snap je gedachten, maar misschien is het een idee dat je partner zorgverlof aanvraagt. volgens mij heeft je partner daar recht op. dat zou je in ieder geval de eerste weken doorhelpen. en alvast overleggen met de huisarts over het evt aanvragen van thuiszorg, ik ken meer mensen die er wel recht op hadden, simpelweg omdat ze een keizersnede hebben gehad en al kinderen rond hadden lopen. het is het in ieder geval waard om het na te vragen, kan me voorstellen dat het een hoop stress bij je weg zou nemen als je weet dat er dadelijk wat meer hulp voor je is. hopelijk heb je er wat aan, en komt er een oplossing voor jullie gezin!!! liefs joyce
Gezien je keizersnede kun je dat natuurlijk aandragen als dusdanig dat je zelf niet in staat bent om behoorlijk voor je kinderen te zorgen. Maar je man kan op die manier inderdaad ook zorgverlof aanvragen.
Bedankt voor jullie reacties. Mijn man heeft een goede baan als fysiotherapeut, maar valt helaas niet onder een CAO. Dus zorgverlof gaat niet op. Dan zou hij zich ziek moeten melden, maar dat gaat ook niet zomaar omdat hij zelf dus niet ziek is. Maar ik ga maar niet op de zaken vooruit lopen. Eerst maar eens afwachten hoe het allemaal gaat. Wie weet lukt het zonder keizersnede en valt het allemaal reuze mee. En als het wel een keizersnede wordt heb ik nog tijd genoeg om de HA in consult te vragen. Toch? Gr. Dolfijn
ik zou voor het antwoord bellen naar kraamzorg, en vragen hoe dat gaat. je zorgverzekeraar weet het vast ook wel. wij hebben couveuse- nazorg gehad ipv kraamzorg, maar het was wel via het kraamzorg-bureau veel succes, groetjes