Moedermelk beter dan gedacht.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Nemo, 25 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nemo

Nemo Niet meer actief

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.798
    113
    Lijkt me logisch,

Iets wat de natuur je geeft kan ook niet slecht zijn.

Ik vind het niet iets nieuws.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Tuurlijk is bv het allerbeste wat je je kind kunt geven.
    Ik vind dan ook dat de ook zorg omtrent borstvoeding in NL wel wat beter kan. Dat er door bijv. vk of kraamhulp een lacatriekundige wordt ingeschakeld en je ook op een positieve wijze gestimuleerd word om door te zetten, als het niet of nauwelijks op gang komt.

4. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Ik vind ook dat er in nederland weinig voorlichting/hulp wat betreft bv is! Dat mag wel wat beter. Het blijkt trouwens dat vooral veel jonge meiden ervoor kiezen om geen bv te geven, ik vraag me af waar dat aan ligt.
    Ik vind dit nieuws ook logisch, bv is tenslotte speciaal voor je kindje gemaakt :)

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Achja, het was natuurlijk al heel lang bekend dat borstvoeding heel goed is voor je kindje. Ik geef 't natuurlijk niet voor niks al 16 maanden ;).

En verder ben ik 't ook met Saskia eens, al ligt een deel van de verantwoordelijkheid daarvoor ook bij de moeders zelf.

6. Polletjepiek

Dat is zo. Maar ik had na mijn ks graag wat meer deskundigehulp en wijsheid gehad.
    Voel nu soms nog schuldig dat ik niet heb doorgezet.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Ik vind ook dat er meer begeleiding moet komen. Soms weet je als onervaren moeder niet beter. Als ik betere begeleiding had gehad bij de eerste had ik die ook zelf kunnen voeden. Gelukkig heb ik voor mijn tweede kindje zelf alles uit kunnen zoeken en krijgt ze nu al 10 weken bv.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Wat jammer dat er nog zo vaak weinig of geen begeleiding wordt gegeven. Het komt ook anders voor!

Bij 'mijn' kraambureau is ook een LK werkzaam en zij werd er snel bijgehaald door de kraamverzorgende toen het met de BV niet helemaal lekker ging. Daar heb ik overigens het kraambureau ook op uitgekozen, veel aandacht voor BV. Ik maakte niet alle uren voor kraamhulp op en zij hebben toen zelf een paar uur LK op het budget geschreven; er hoefde dus niets te worden bijbetaald (overigens vergoedt mijn aanvullende verzekering LK-hulp ook, dus voor mij had het niet uitgemaakt). Ik kreeg vervolgens nog iets verlengde kraamzorg om erop toe te kunnen zien dat het écht goed op gang kwam zonder kloven e.d.

En het zkh waar ik zou zijn bevallen als het een zkh-bevalling was geworden, heeft ook een LK in dienst, die maandelijks BV-voorlichting geeft aan aanstaande moeders en die op de kraamafdeling actief is om te helpen en adviseren.

Vaak is het (denk ik) een kwestie van jezelf ook goed voorbereiden en op zoek gaan naar hulp, voordat je die nodig hebt. Dus al tijdens je zwangerschap, zodat je weet waar je terecht kunt als je vragen of problemen hebt. Er is best veel hulp beschikbaar!

En dat moedermelk gezond is, wisten we hier inderdaad al.
    (overigens denk ik niet dat alles wat door de natuur wordt gemaakt het beste is, maar dat is een ander onderwerp.)

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    @bri: was de kraamhulp overal maar zo bekwaam. Hier het advies om met 8 dagen een flesje te laten geven door mijn man zodat ik zelf de hele nacht door kon slapen. (Hoezo tepel-speenverwarring, stuwing). Ook vond ze het raar dat ik niet genoeg kolfde op dag 4 na ks. Mijn bv had echt wel al op gang moeten zijn. (ik kolfde 20 cc per borst, helemaal niet zo raar dus)

Ik wist die eerste keer niet beter en luisterde gewoon naar de adviezen, maar wat waren die slecht. Het zou al een stuk schelen als bijv de vk aan zou raden een cursus te volgen wbt bv.

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Mijn verloskundige wist gelukkig wel genoeg van BV maar van het consultatie bureau kreeg ik nog erg verouderde adviezen (gelukkig ben ik ondertussen wel ervaren en wist dat t verouderde info was). Maar dat vind ik toch erg hoor van zo'n instelling. Wel zeggen dat het t beste is maar niet de kennis in huis hebben om diegene die dat dan willen geven maar problemen krijgen/hebben te kunnen helpen!
    Overigens was er dan wel de optie om er een laktatie deskundige bij te halen. Maar je krijgt van de verpleegkundige en kinderarts wel eerst de verkeerde adviezen!

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik geloof niet dat een cursus nou zoveel problemen wegneemt bij moeders die borstvoeding willen geven. Ik heb er niet bijster veel aan gehad. Wel denk ik dat goede begeleiding na de bevalling wel veel zou kunnen doen. Al heeft niemand mij de oplossing kunnen geven voor het extreme krampprobleem van mijn zoontje. En probeer fulltime kolven maar eens weken- tot maandenlang vol te houden...

Maar dit topic gaat toch niet over de voorlichting van borstvoeding? ;) Ik vind het artikel overigens niet heel duidelijk. Het gaat over stamcellen, maar wat nou precies het voordeel is, blijkt er niet echt uit vind ik. Ik lees alleen dat er iets unieks gevonden is, maar niet dat dit nou ook echt per definitie grootse voordelen voor het kind oplevert. Maar misschien begrijp ik het artikel niet helemaal?

12. Polletjepiek

Nee , maar door dit onderzoek hoopt men dat meer vrouwen voor borstvoeding kiezen. In nederland schijnt het zo te zijn dat vrouwen hier relatief weinig en korter bv geven dan in andere landen, wellicht dat de deskundigheid ed. daar beter is:( En met de juiste hulp en kennis is de kans van slagen groter.

Ik heb naast een bevallingverhaal ook een bv-verhaal gemaakt. De volgende keer zal ik dit uitvoerig met de vk enzo bespreken.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja maar dit onderzoek overtuigt mij niet omdat ik dus niet zo wat nou het voordeel is ;) (volgens dit artikel dan) Al denk ik dat dat dus eerder aan het artikel ligt dan aan het onderzoek.

14. Polletjepiek

Het is ook meer het artikel idd.;)

15. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Dit stukje uit het artikel was voor mij wel interessant:

Op basis van de vondst aan de universiteit van West Australië in Perth, proberen vorsers nu stamcellen uit moedermelk te 'oogsten' voor verder onderzoek, bijvoorbeeld om na te gaan waarom sommige moeders onvoldoende melk produceren en hoe daaraan te verhelpen is. Moedermelk bevat een ruim aanbod van stamcellen. De makkelijke toegang is ook "ethisch verantwoord".

Hopelijk kunnen vrouwen als ik (die met geen mogelijkheid volledige bv kunnen geven en daar best ongelukkig over zijn) in de toekomst dan wel gewoon bv geven! Voor mij was dit waarschijnlijk de laatste kleine, maar voor andere vrouwen hoop ik op mogelijkheden na verder onderzoek.

16. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Meer informatie over borstvoeding? Volgens mij wordt je er mee dood gegooit.. Cursussen, deskundigen, in elk zwanger/bevallen-boek staat er iets over en iedereen geeft kritiek als je (tegen je zin in) met BV bent gestopt.

Ik word een beetje moe van dat gezeur over dat borstvoeding zo enorm goed is. Natuurlijk is het goed, maar kindjes worden ook groot en gezond van flesvoeding. Ik heb nl een tot 1 jaar borstvoeding gekregen van mijn moeder, en alsnog ben ik klein (terwijl iedereen in m'n fam. rond de 1.80 is) en voor van alles allergisch :)

Wat ik juist mis is meer informatie over flesvoeding. De voors en tegens, maar juist omdat de overheid beslist voor ons (hoezo eigen keus?) dat er geen informatie gegeven mag worden m.b.t. flesvoeding is dat er niet. Ja, je krijgt een mini-foldertje dat zo'n beetje stiekem in je handen wordt gedrukt.

Maar goed, dit wordt weer een discussie zo. Ik wou alleen even m'n ei kwijt.

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat is inderdaad een interessant gegeven en heel nuttig! Maar ik heb dus ook het idee dat dat de strekking van het onderzoek was en zie dus geen (nog niet bewezen) voordeel van het geven van borstvoeding voor je kind. Dus ik begrijp de titel en strekking van het artikel niet helemaal.

18. Seth

Seth Niet meer actief

Heb een hele tijd geleden een programma gezien op Belgie.... over mensen die bv op verschillende manieren gebruikte....

Was een man bij met Leukemie.... en die dronk dus ook moedermelk omdat dit dus invloed bleek te hebben op zijn bloedwaarden...
    Toen hij tijdelijk geen melk meer kon kopen... werden zijn waarden weer slechter.... en later toen hij wel weer kon... weer beter...
    Ze waren nog aan t onderzoeken hoe dit kon..... maar lijkt me dat het iets met de gevonden stamcellen te maken heeft....

wel interessant... maarja.. het blijft zo.. als bv voor moeder OF kind niet werkt, houdt het gewoon op.....

19. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!

Nou dat vind ik wel meevallen hoor. Deskundigheid is er minimaal naar mijn gevoel en zodra je begint over dat borstvoeding nu eenmaal de norm is (let's face it, jij bent gemaakt en je kindje is gemaakt voor borstvoeding. Zo is dat gewoon geregeld.) en kunstvoeding gewoon een minder goed alternatief, dan krijg ik meestal een hele tirade van kunstvoedingmoeders over mij heen. Je mag er nooit wat van zeggen en ik heb ook van mijn vk en kv gehoord, dat ze er nooit over praten met vrouwen die bij voorbaat voor kunstvoeding kiezen. Kijk je maakt zelf de keuze om kunstvoeding te geven, dan neem ik aan dat je er achter staat. Je weet toch zelf waar je voor kiest of niet?

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je een verschrikkelijke moeder bent en je je kindje vreselijk verwaarloost, maar meer dat ik vind dat je best mag zeggen dat kunstvoeding niet te vergelijken is met borstvoeding.

En het argument over dat er genoeg kindjes groot op geworden zijn, tjah...vind ik persoonlijk een dooddoener. En dat je klein en allergisch bent, als je je goed verdiept in bv dan kom je vanzelf tegen dat bv verder gaat dan het verkleinen van kans op allergie (of kunstvoeding vergroot de kans op allergie, maar net hoe je het neemt natuurlijk). Dit argument kom ik echt heel vaak tegen. Al met al, de keuze is aan de moeder zelf en die kiest echt wel wat het beste is voor haar kind. Maar wees dan ook gewoon eerlijk.

Overigens niets persoonlijks hoor, want ieder zijn eigen ding. Maar ik wil ook wel eens mijn ei kwijt : D.

OT: Mij wordt ook niet echt duidelijk wat nou eht voordeel van dit onderzoek is. Overigens vind ik het feit dat je lichaam het zelf maakt, al genoeg zeggen.

liefs
    Ja, een MEGAPRO-borstvoedingsmama

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

#20 Merijn, 25 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2009
    @ oemhudaifa: feit is wel dat er zeer weinig informatie wordt verstrekt over kunstvoeding. Ik begrijp het idee erachter wel, maar het kan wel heel frustrerend zijn voor moeders die alles hebben overwogen en toch voor kunstvoeding besluiten te gaan, of voor moeders die niet anders kunnen dan voor kunstvoeding te kiezen. Ik kan me herinneren dat ik dat al vervelend vond toen ik nog aan het nadenken was of ik borst- of flesvoeding zou geven. Dus ik begrijp prrrsam in die zin wel. En zij kan dat toch zo ervaren? Wat heeft dat te maken met jouw ervaring dat je als BV mama commentaar krijgt van FV mama's? Ik denk dat FV mama's dit veelal doen omdat ze het gevoel hebben dat ze hun keuze tegenover BV mama's moeten rechtvaardigen. En dan kun je wel zeggen dat je toch zelf weet waar je achter staat, maar jij voelt je toch ook aangevallen? Dan geldt dat voor jou toch ook?

@ seth: je link met leukemie geeft al iets meer een indruk van gezondheidsvoordelen voor je kindje. Al is het nog steeds niet uitgelegd in het artikel.

Deel Deze Pagina