waterrekening in Belgie

Discussie in 'De lounge' gestart door Yelice, 20 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yelice

Yelice Niet meer actief

Dames het is miss een vreemde vraag maar ik zou graag willen weten watg de mensen in Belgie aan water betalen.
    Wij wonen in een appartementen gebouw in dat gebouw woont nog een stel waar zo nu en dan hun zoon komt logeren en een oudere vrouw die tevens de huisbazin is.
    Wij wonen met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
    De watermeter telt voor het hele gebouw waardoor we dus niet kunnen zien hoeveel er per apartement wordt verbruikt.
    De huisbazin deelt het bedrag door het aantal personen per appartement.
    IK vind dit dus oneerlijk aangezien die zoon van het stel hier bijna iedere dag is maar hier niet staat ingeschreven maar zij rekent hem daarom niet mee.
    Ons rekent ze per 4 dus.
    NU betalen wij per kwartaal al 155 euro en nu kregen wij en narekening 266 euro .
    IK ben achter over gevallen :$ ik kan niet geloven dat wij woveel verbruiken.
    Mijn vriendin betaal per kwartaal met 3 personen 60 euro dus dan zouden wij met 1 baby erbij het dubbele verbruiken?
    Ik was niet iedere dag ik heb een grote trommel dus ik kan er aardig wat in gooien.
    De kinderen gaan samen in bad dus dat bespaart ook water en wij proberen zo kort mogelijk te douchen.
    Wij proberen dus zo min mogelijk water te gebruiken, maar wie zegt dat de rest van het gebouw dit doet? miss betalen wij nu wel bij door dat hun zoveel water verbruiken.Daarom wil ik graag weten wat normaal is in Belgie qwa waterprijs.
    Ik kom uit nederland en ik weet dus niet wat hier normaal is.
    Mijn moeder betaald maar 12 euro :(

2. Female

Female Niet meer actief

Laatste jaar betaalden wij een voorschot van 113 euro per kwartaal en we moesten 175 euro nabetalen.
    En ik ben heel zuinig met water.
    Volgens mij is dat hier gewoon veel duurder (ik kom ook uit NL)

3. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland

€ 155 per kwartaal? Das schandalig!
    Ik moet even kijken wat ik van verbruik had in Belgie toen ik een eigen huis had. Ik zoek dit even op voor je. Ik denk dat ik ergens een € 300 per jaar had... en dit wanneer ik mijn auto en zo zelf poetste nog.
    Ik heb daarvoor gehuurd in een appartementsgebouw in antwerpen.
    Ben je zeker dat die kosten enkel water zijn?
    In Belgie als je in een appartementsblok woont, zijn er algemene onkosten, dat is elke maand normaal gezien een vast bedrag dat ongeveer tussen € 100 en €250 ligt. In die kosten zijn inbegrepen: water, poetsvrouw, algemene electriciteit bvb verlichting in de gang.
    Normaal gezien ook verwarming (men heeft dan zo speciale metertjes op de verwarmingselementen staan), kan ook zijn dat dit separaat is. Electriciteit voor privé gebruik is normaal gezien elk voor zich.
    Na een jaar erin gewoont te hebben, moest ik ook nog extra betalen omdat de gasolie voor verwarming duurder was geworden en dat ze met dit bedrag per maand niet rondkwamen.
    Ik betaalde toen € 140 per maand vaste onkosten en kreeg na een jaar nog een rekening van ca. € 500 dat ik moest bij betalen.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    schrik echt van dat bedrag pff echt schandalig. ik woon zelf in nederland en toen ik nog in de flat woonde betaalde ik 25 per maand aan water en moest 4 euro bijbetalen dat werd kwijtgescholden omdat het onder een bepaald bedrag zat. wij waren in de flat de enige met kinderen, 1 stel was nooit thuis maar betaalde wel mee en 1 man was 80+ en die zijn erg zuinig op water. misschien dat we hierdoor juist minder betaalde.

nu wonen we in een huis en betalen nu 24 euro per maand en hebben er een kind bij. betaalde vorig jaar 14 euro per maand en moest 177 maar bijbetalen. nu dus een kind extra en het voorschot omhoog.

waarom verschild de prijs zo met belgie dan? heeft dat een rede

5. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Geen flauw idee waaraan het ligt...
    Nu woon ik in duitsland en hier zijn de elektriciteitskosten dan weer een heel stuk hoger als in Belgie.
    Ik denk dat alles land per land verschilt.
    Water is bij jullie dan misschien erg goedkoop, maar ik zou jullie huurprijzen dan weer niet willen betalen...

6. Yelice

Yelice Niet meer actief

dit zijn enkel kosten water en dan afval water.
    Onze huur bedraagt 517 euro incl poetsvrouw die dan de hal schoonmakt en voor electra in de hal.
    Daarbij extra komen 100 euro kosten per jaar voor de beerput te legen.
    Wij betalen per jaar aan water 885 euro heb ik net uitgerekend dus met die extra narekening van nu.
    Wij dachten goedkoop te wonen maar ons huis is stervensduur achteraf en ik voel mij belazerd door degene die hier eerst woonde.
    Zij heeft dit nooit gemeld aan ons dat er zoveel kosten bijkwamen zij zei alles all in.
    We betalen ons ook nog een groen en geel aan gas voor de verwarming omdat hier enkele glazen zijn , ik ben echt geschrokken van deze waterrekening en de gas en electra rekening moet nog komen.
    Pff ik ga zo naar de huisbazin die factuur nakijken ik eis dat ze per gezin een meter laat plaatsen anders moeten we op zoek naar iets ander, want wij kunnen voor het geld wat wij nu per maand kwijt zijn aan dit appartement een groter huis huren met dubbele beglazing geen onkosten van die beerput en incl water.

7. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Yelice, waar jij nu woont is de eigenaar(es) een huisjesmelker.
    Ik zou elke factuur navragen, je hebt recht om de oorspronkelijke facturen te mogen zien. Eigenlijk is ze zelfs verplicht een kopie van de originele factuur af te geven.

En elk jaar de beerput legen? Heb je reeds gezien dat ze dat elk jaar effectief doen?

Ik vertrouw het voor geen haar! Mag ik vragen waar je woont?

8. Yelice

Yelice Niet meer actief

ik woon in Wilrijk.
    En de beerput is vorig jar geleegd , wij wonen op de begane grond dus ze moetne bij ons in de tuin zijn om hem te legen.
    Wij willen dat ze per appartement een water meter laat aansluiten maar zij weigert dit omdat ze niet wilt dat ze door het plafond boren.
    Ze vind dat het teveel werk is en ze zegt dat het op haar leeftijd teveel gedoe is, maar ik laat mij niet graag geld uit me zak troggelen.
    ik ga ook tegen haar zeggen dat ik kopien wil van iedere factuur, ik heb schoon genoeg van der.
    Ze staat ook iedere dag aan de deur totdat wij die rekening betaald hebben om ons te herrineren dat wij het nog moeten betalen , terwijl de afspraak is iedere eerste van de maand erop.

9. randi

randi Niet meer actief

als je echt wil weten of alles correct verloopt en wat er kan/moet gedaan worden kan je vrijblijvend contact opnemen met de huurdersbond. hier de link voor de provincie antwerpen

Antwerpen

als er iets niet correct is, gaan zij je meteen helpen ook, je moet dan wel lidgeld betalen is circa 15 euro/jaar maar dan doen ze ook wel alles tot het juridische toe en ze zijn ook van alles op de hoogte

10. Yelice

Yelice Niet meer actief

ik heb contact opgenomen met AWW het water bedrijf of ze persoonlijke meters kunnen komen instaleren.
    En of dit een normale prijs is vor water.

bedankt voor die link randi ik ga eens kijken wat ze kunnen doen.

11. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Tja, verplichten om een separate watermeter... kan je niet verlangen aangezien dit in het conctract wel ergens zou beschreven staan.
    Maar dan nog, facturen moete ze kunnen voorleggen.

In bepaalde gedeelten van Antwerpen is het namelijk zo dat er geen waterverbruik wordt opgemeten maar dat er per "kraan" een vast bedrag wordt betaald. Maar hoe dit verder in elkaar zit, daar heb ik geen idee van.

Die huurdersbond is goed, ik raad het je ook aan.

12. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Hoi Yelice,

Wij zijn de eigenaars van ons appartement en de andere 3 ook. Wij krijgen altijd de facturen binnen en het bedrag wordt ook hier doorgedeeldt per persoon. Wij betalen per kwartaal ongeveer 500 euro en er wonen in totaal 11 personen in het gebouw. Wij hebben ook een gezamenlijke eigenaars rekening en per maand gaat er 50 euro naar die rekening. Wij wonen in Deurne.Wij komen ook uit Nederland, maar wij gaan binnenkort weer terug verhuizen naar Nl. Ze zeggen dat Belgie goedkoper is, maar het is niet echt waar hoor. Sinds we hier zijn, zijn we heel veel geld kwijt.

Ik denk dat jullie niet zo makkelijk persoonlijke meters kunnen plaatsen, omdat er maar 1 watermeter is voor het hele gebouw en dan moeten de andere eigenaars ook een persoonlijke meter plaatsen. En dat kost veel geld. Wij willen zelf ook een persoonlijke meter plaatsen, maar de andere eigenaars willen dat niet en wij verbruiken nietzoveel water. de buren wassen hun auto of ze zijn altijd met de tuin bezig.

Vraag het maar goed na bij de aww.
    En vraag ook aan je huisbazin of ze voor je een kopiefactuur kan geven, want je hebt het recht om het te zien.

13. Yelice

Yelice Niet meer actief

hey nazli ,

is die 500 euro dan de totale rekening of is dat wat jij moet betalen? totaal wonen hier 7 mensen in het gebouw , eigenlijk 8 doordat die zoon hier vaak logeert maar die staat niet ingeschreven hier dus rekent ze niet mee.
    Belgie vind ik ook helemaal niet zo goedkoop meer, vroeger wel maar tegenwoordig blijven de rekeningen binnen komen.

14. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    hoi Yelice,

ik heb even op ons rekeningen en facturen gekeken. De 500 is de totale bedragen, dus voor 4 eigenaren. Sorry ik heb het verkeerd geschreven we delen het door 4 ipv 11, dus 500/4= 125 euro per kwartaal, ongeveer dan he, want de facturen komen met verschillende bedragen per kwartaal. Dus we hebben vorige keer 125 euro betaalt voor ons dan alleen.

Die 4 is van 4 appartementen. als we door 11 zouden delen zouden we duurder uitkomen. ik jheb het ook net aan mijn man gevraagd.

Hier komen ook de rekening alleen maar binnen. En mijn man werkt alleen. dus financieel redden we hier niet.

Begrijp je het een beetje??

Nazli

15. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik moet dit echt even nakijken straks...

Ergens krijg ik het gevoel dat jullie als (het spijt me voor het woord) "immigrant" erin geluist worden...

of het water is in 2009 enorm duurder geworden...

16. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hoi hoi, hier nog een Belgje.
    Wij wonen met z'n tweetjes op een appartement waar ieder zijn eigen deel moet betalen. Wij betalen per kwartaal zo'n 65 euro en moesten de laatste keer nog zo'n 100 euro bijbetalen. Lijken mij normale bedragen maar als ik jouw bedragen zie...:$:$:$

17. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hier ook een Belgje, uit Limburg. Wij wonen in een nieuwbouw (gewoon huis, geen appartement) en betalen nu 38 euro per kwartaal. We zijn vorig jaar maart verhuisd en hebben dus al een aanpassing van de voorschotten gehad.

Vind het sommige bedragen echt schandalig hoog! Misschien eens laten nakijken op lekken?

18. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Oef... goed dat deze reacties volgen.

Ik dacht al dat ik rekeningen was vergeten te betalen...

19. Yelice

Yelice Niet meer actief

bedankt voor de tip want miss is het idd een lek.
    Een tijdje terug lag er water in de kelder :$ stond er verder niet bij stil maar miss is idd de leiding lek en aan vervanging toe na 30 jaar :$ ik ga morgen naar de huisbazin, zal wel een hoop gedonder geven ze is 86 verstaat geen moer en begrijpt mijn accent vaak niet ;)
    Ik heb ook een mail gestuurd naar het water bedrijf die mailen binnen 24 uur terug dus ik hoop dat hun mij meer kunnen vertellen.

20. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    hier 50 euro per kwartaal en moeten meestal niks of weinig bijbetalen, bij de eindafrekening... zal me nu benieuwen want we hebben een lek in de kelder gehad...

vind jouw bedragen ook erg hoog hoor

Deel Deze Pagina