Eerste kerstdag, schoonouders, advies?

Discussie in 'De lounge' gestart door chocotof, 19 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hallo allemaal,

Met eerste kerstdag zin wij bij mijn schoonouders. Ik sta op vrij moeizame voet met mijn schoonmoeder. De ene keer gaat het goed en de andere keer erg moeizaam. Ik merk door dingen uit het verleden dat ze snel in mijn allergie zit. Veelal gaat de communicatie dan ook via mijn man.

Nu het volgende, wij hebben een zoontje van 15 maanden en zijn daar dus eerste kerstdag. Zijn bedtijd is rond 18.30 en 19.00 uur. Hij heeft moeite om ergens anders te slapen ondanks wij daar nooit moeilijk over hebben gedaan met hem.
    Nu wilt zij dat we om 18.30 uur daar komen en niet eerder. Ik heb aangegeven dat het voor ons een hele onhandige tijd is ivm slaaptijd van onze zoon.

Hoe dit op te lossen? Daarnaast denk ik dit is ook zijn kerst, moet ik dan thuis voor hem eten koken vooraf en dat hij dan niet mee aan tafel kan? Vind ik ongezellig, ik verheug me ook op kerst met mijn zoontje..
    Dan zou ik eventueel kunnen denken ik laat hem voor slapen zodat hij mee kan en langer op kan blijven. Helaas ben ik bang dat hij dan de rest van de avond niet te genieten is en al helemaal niet daar gaat slapen...

Dilemma's, dilemma's. Ik merk dat het vooral tegen mijn borst stuit dat er geen rekenng gehouden wordt met hem. Ik heb het gevoel dat dingen niet overlegbaar zijn en wij ons maar hebben aan te passen. Ik snap dat om 17.00 uur eten niet haalbaar is en dat verwacht ik ook helemaal niet. Maar wat samenspraak zou fijn zijn. Dit bespreken met sm is ook erg lastig gezien ons verleden. Pff ik vind dit moeilijk!

Wat vinden jullie?

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Lastige en vreemde tijd om mensen te vragen voor het eten als je weet dat ze kinderen hebben die rond die tijd gaan slapen. Lijkt me voor hem en jullie veel leuker als hij er gewoon bij is met eten. Waarom is 17 uur niet haalbaar? Mochten wij gevraagd worden rond die tijd zou ik niet eens gaan. Hoe lullig ook.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien je man laten overleggen?

4. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Inderdaad vervelend... wij doen ook een cadeauspel en hier wordt wel rekening gehouden met de kids... We gaan eerst bij mijn schoonouders gourmetten tot een uur of half 8 vervolgens gaan wij met mijn schoonzusje/zwager en nichtje naar ons huis waar we de kids op bed leggen (ondertussen doet de rest de afwas bij mijn schoonouders) en dan komt iedereen naar ons huis om de cadeautjes te doen (de kids krijgen ze eerder want het spelletje is niet leuk voor kleinere kinderen...) Mijn nichtje slaapt trouwens overal goed, mijn dochter alleen in haar eigen bedje vandaar dat we naar ons huis gaan... Vond het zo lief bedacht :)...

Zijn er nog meer kleine kinderen of zijn jullie de enige? Ik denk toch dat je erover 'moet' praten... mijn standpunt is altijd dat ik eerst naar mijn dochter/andere kinderen kijk wat het beste voor hun is...

5. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik geef altijd aan dat we komen rond die tijd maar dat we waarschijnlijk zo weg zijn als uk niet kan slapen of niet in zijn doen is ... meestal passen zich al snel aan! Geef duidelijk aan dat dat echt te laat is en ook echt midden in zijn ritme ... en vraag in ieder geval of jullie een uurtje of nog vroeger mogen komen zodat hij rustig kan wennen en dan misschien wel een tuk kan doen in de avond.

Succes en sterkte

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik vind het een zeer vreemde tijd om uitgenodigd te worden MET een kindje dat dan normaal gesproken moet slapen... kan ze best rekening mee houden vind ik... dan zou ik voorstellen dat hun dan rond die tijd bij jullie komen eten... zodat jullie zoontje lekker naar zn bedje kan...

7. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Bedankt voor de reacties! Ik laat sowieso mijn man dit oppakken met zijn moeder. We weten alleen niet zo goed allebei hoe we dit moeten aanpakken omdat het lijkt alsof er geen ruimte is om elkaar tegemoed te komen. Ik merk wel dat ik helemaal geen zin heb om op deze manier met kerst daar te zijn.

Ik denk dat het een idee is om daar 4 uur te zijn, 6 uur te eten en mijn zoon om 7 uur op bed te leggen. Dan kan hij toch mee eten en van te voren daar een beetje wennen.. Pff vermoeiend gedoe dit.
    Bedankt voor het meedenken in elk geval!

8. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik vind het behoorlijk raar en ben zelf gewend dat mensen rekening houden met het ritme van mijn kinderen, zeker directe familie. Daarnaast spreken wij met kerst altijd halverwege de middag af, koken we lekker samen, veel relaxter!
    Zelf ben ik niet zo van mijn kind bij anderen op bed leggen, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Wij gaan dus altijd ergens vroeg eten (de kids liggen dan een uurtje later op bed dan normaal, of ze slapen in de auto alweer), of mensen eten bij ons. Wij krijgen op de 2 kerstdagen hier visite, maar dat zal bij jou niet echt een optie zijn.
    Als het niet kerst was, zou ik zeggen: neem hem mee om half 7, laat hem de halve avond lekker vervelend zijn zodat je schoonouders het afleren om geen rekening met jullie kind te houden. Maar ja, het is wel kerst dus je wilt toch een leuke avond hebben.

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Proberen een beetje te schipperen kwa slapen met je zoontje maar ook zeker gewoon zeggen dat er wel ook rekening met hem gehouden mag worden!

Ik snap nooit zo goed dat mensen een probleem maken om dat te zeggen, ik zou er geen 2 sec over twijfelen om dat tegen mn moeder te zeggen... het is mn moeder... ze eet me niet op...

10. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    @vagans, gezien de historie van het contact tussen schoonmoeder en ik is dat dus niet echt een optie. Als het zo makkelijk was geweest had ik hier geen topic over hoeven openen voor advies.

11. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Tja ik zou het gewoon proberen. Geef wel aan dat als het niet gaat met je zoontje dat je dan alsnog weggaat. Maar meestal lopen zulke dingen wel los is mijn ervaring. En als ze zich niet kunnen/willen aanpassen is dit denk ik de enige optie om het toch te doen zonder ruzie. Hier worden tijden ook niet altijd aangepast aan onze kinderen aangezien we de enige zijn met kleine kinderen. Wij proberen het gewoon altijd en gaat het niet met de kinderen dan zijn we ook zo weg. Of ga ik weg met de kinderen en blijft bijv. manlief wel.
    Niet altijd leuk,maar goed ik wilde kinderen en pas me daar aan aan kan niet verwachten dat andere mensen dat ook altijd doen vind ik...

12. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Haha, eet ze jou wel op? Geintje hoor, ik snap dat de communicatie moeilijk is. Maar, is het niet diezelfde historie die ervoor zorgt dat je schoonmoeder geen rekening met jullie gezin houdt? Ik weet natuurlijk niet wat er speelt/speelde, maar als jullie nu over je heen laat lopen, blijven ze dat doen. Je zal een keer de confrontatie aan moeten gaan.

Is het een idee om te vragen of jullie eerder mogen komen, je zoontje daar op bed legt en als dat niet lukt gaan jullie weer naar huis? En als alternatief dat jij en je zoontje thuisblijven? Is ook niet leuk, maar ik zou niet in die onhandige plannen meegaan...

13. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Ik zou eerder weggaan, dan eet ik maar thuis.

Ik ben geen voorstander van het sjouwen van mijn kind in de zin van ergens op bed leggen en wakker maken om weer naar huis te gaan.
    Tenzij ze kan blijven logeren. Zo niet, ik ga op tijd naar huis zodat ze op tijd in haar eigen bed ligt.

Ik krijg hier ook regelmatig rare reacties op van mensen, met name mijn zwager maar daar trek ik mij weinig van aan.

Wel een rotsituatie zeg, ik vind wel dat je schoonmoeder er wel een beetje rekening mee zou kunnen houden.

14. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Vervelend, maar waar een wil is, is een weg!

Lekker zoontje optijd eten geven en savonds aan tafel mee laten genieten van "kleine" hapjes?
    En misschien overdag is meer/langer laten slapen zodat hij savonds wat langer door kan?

15. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Wat zegt je man?

Ik ben daarin heel makkelijk, dan komen we niet.

Ondanks dat wij de eerste waren met een kleine heeft nooit iemand moeilijk gedaan, iedereen snapte wel dat een kleintje niet zo laat kan eten en gewoon optijd naar bed moet, nu is onze meid wat ouder en kan ik iets meer rekken met slapen, nu ligt ze vaak een uurtje of 2 later op bed, geen probleem.
    Toen ze nog jonger was kon ik max een half uurtje rekken, de tijd dat ze normaal naar bed moest gingen wij de auto in naar huis, dan kon ze meteen naar bed.

@FEE88 wat een super idee!

Je zou toch zeggen dat je schoonmoeder ook graag hij klein kind erbij wil hebben?!
    Zou gewoon heel duidelijk zijn, of eerder eten en optijd naar huis of jullie komen niet, ja jammer jullie willen ook graag een gezellige kerst MET je zoon!

16. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik ben er altijd heel eerlijk in, ik zit liever een dag thuis met vrolijk kind, als dat ik wegga en me kind is niet te houden, ik zou dus je man idd met zijn moeder laten praten en desnoods helemaal niet gaan jammer voor hun, maar zij houden geen rekening met je kindje en dat is erg jammer natuurlijk de sfeer word daar ook niet beter van, ik zou dus aan sm vertellen dat je het erg jammer vind maar als de tijden zo blijven staan dat je niet komt puur om hun kerst niet te verpesten met een onhandelbaar kindje ;)

17. Ballie

Ballie Niet meer actief

Je zou denk ik inderdaad kunnen proberen om hem daarvoor nog even te laten slapen of even lekker op de bank hangen en een filmpje kijken, niet te druk. Je kunt ook zijn eigen deken meenemen om daar onder te slapen. Ruikt tenminste naar thuis en ook nog eens makkelijk met weer naar huis gaan omdat je hem gewoon met deken en al kunt oppakken en hij gewoon verder kan slapen.

Overigens vind ik het ook vreemd dat er geen rekening mee gehouden werd. Ik heb één klein neefje, in de rest van de familie zijn er geen kinderen meer, en toch zaten we met meer dan 20 man vroeger aan het kerstdiner toen hij nog zo klein was als jouw mannetje.

Ik kan me echter voorstellen dat je geen zin hebt in spanning rond de kerst.

Ik hoop dat je uiteindelijk een gezellige kerst hebt :)

18. Aparte tijd om met kinderen ergens te gaan eten...
    Ik zou dat ook gewoon zeggen! Mogen best rekening houden ermee!
    Wij beginnen bij wie het ook is, altijd in de loop vd middag, zo 3u/4u, gezellig spelletjes doen, beetje kletsen, dan lekker eten, cadeautjes enzo :)

19. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Raar tijdstip om af te spreken met kleine kinderen. Kun je deze afspraken niet helemaal afzeggen en dan bijvoorbeeld in de middag gaan lunchen bij je schoonouders. Heb je de avond lekker voor je man en jezelf en kun je kindje op bed doen wanneer je dat wilt.

Is dat geen optie dan zou ik gewoon met haar praten dat dit niet goed uitkomt voor jullie. En doet ze moeilijk dan zou ik afzeggen.

20. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

27 jan 2011
    810
    1
    18
    Wat ik als eerste advies zou geven; doe wat voor jullie goed voelt!
    Wat ik zelf zou doen in zo'n situatie is het toch echt aangeven bij je smoeder, of je man dat laten doen. Dat jullie ietsjes eerder willen komen, zodat jullie zoontje even iets kan wennen aan de omgeving. Bv 18u. Als dat al een probleem is, zou ik aangeven dat we dan niet komen (haha of toch gewoon om 18u voor de deur staan). Als dat wel kan, dan je zoontje laten rondkruipen/lopen, eten geven en dan zelfde ritme als thuis en hem daar op bed leggen. Als kan zou ik blijven slapen... Ander optie is ook idd nog om je souders bij jullie uit te nodigen.

Deel Deze Pagina