Hoi Allemaal, ik ben op zoek naar ervaringen met een traag werkende schildklier. We hebben mijn dochter van 4 laten onderzoeken en uit het algemeen bloedonderzoek bleek dat haar schildklier te traag werkt. Bij haar is het nog wel zo dat haar t4 nog voldoende wordt aangemaakt maar haar TSH is behoorlijk verhoogd. Wat betekent dat haar hypofyse het signaal krijgt dat er te weinig t4/t3 in haar bloed zit en dus wordt aangespoord om TSH aan te maken. Vooralsnog zeggen ze, kijken of het na de kerst nog zo is, of dat het toeval was. Maar naar mijn dochter kijkende maak ik me toch zorgen. Vooral dat ze steeds zo moe is. Ook is het zo apart dat ze eerst als een malle groeide. Ze is 4 maar heeft de lengte van een 6/7 jarige (1,20), al lijkt ze nu niet meer zo hard te groeien. De laatste tijd is ze dus erg moe, haar haar is drama maar verder herken ik niet heel veel van het betreffende symptomenlijstje. Ze is wel ontzettend humeurig, of eigenlijk heeft ze behoorlijke stemmingswisselingen, ze kan heel vrolijk zijn maar even later zo ontzettend boos doen. Ze moet dus na de kerst nog een keer prikken en als het nog steeds verhoogd is worden we dan naar de kinderarts verwezen. Maar ik ben dus op zoek naar ervaringen. Heb je het zelf, of misschien een van je kinderen? Het lijkt me ook anders verlopen als je het als kind hebt, en dan denk ik met name aan de groei, ongesteld worden enz... Wat voor behandelingen krijg je, waar moet je rekening mee houden etc.
Ikzelf heb een traagwerkende schildklier. Daarvoor slik ik dagelijk thyrax en daarmee zijn alle klachten verholpen. Ik snap niet zo goed dat ze tegen jullie zeggen afwachten. Mijn ervaring is dat de huisarts vaak niet of te weinig behandeld. Vraag daarom ook een verwijzing naar een internist. De klachten van een traagwerkende schildklier kunnen heel heftig zijn. Ook al is het maar een klein beetje verhoogte TSH. En met een tabletje is alle ellende zo opgelost. Mag ik vragen hoe hoog haar TSH is?
iK heb een traag werkende schildklier. Met thyrax is dit goed te onderhouden en krijg aanvullend vitamine B. Met thyrax had ik als restverschijnsel de vermoeidheid, en de vitamine B lost dit probleem op. Met ongesteldheid is het bij mij problematisch... Heb erge PMS. Waarsch. maak ik meer testeron aan door de schildklier. Mijn zoon hou ik goed in de gaten, de mannenlijn heeft het ook in mijn familie. De HA zei dat mijn zoon als hij ouder is jaarlijks moet gaan bloedprikken. Nu let ik op symptonen bij mijn zoon. Het is niet leuk een schildklier afwijking, TSH geeft duidelijk aan dat de schildklier van slag is bij je dochter. Ik heb met zelf er ellendig onder gevoeld en mijn moeder ook. Veel en vaak moe zijn. Nu is mijn broertje aan bod en ook hij is erg moe. als ze aan de thyrax moet weet wel dat dit even tijd nodig heeft voordat ze haar weer beterder gaat voelen, minimaal 2 weken meestal voordat je ziet dat het weer beter gaat. Sterkte er mee! Mijn zwangerschap verliep trouwens goed, maandelijks bloedprikken. Na de zwangerschap heeft mijn schildklier wel weer een dreun gehad en moest de thyrax verhoogd worden.
Behandeling is voor mij dus dagelijks tabletjes Thyrax. Ik neem ze smorgens 30 minuten voor de maaltijd en moet dan wachten met eten en drinken. Omdat ik pas bevallen ben moet ik om de 3 maanden bloedprikken om de TSH te controleren. Verder ben ik nu onder behandeling van de huisarts. De internist heeft daarbij advies gegeven voor streefwaardes. En die worden aangehouden en zonodig de thyrax verhoogd of verlaagd.
Hoi, Ik sluit me aan bij rozeroos, ik heb zelf ook en te traag erkende schildklier gehad inmiddels doet hij helemaal niks meer. Ook ik heb en pilletje per dag in mijn geval euthyrox maar door doet hetzelfde als thyrax. Ik had ook heel erg last van stemmingswisselingen en ook super moe. Met dit pilletje is het volledig over. Wel blijf je altijd onder controle om te kijken of je dosis nog steeds goed is, dus ook ik zeg last je zo snel mogelijk door verwijzen! Sterkte voor je meid ze voelt zich echt niet lekker en zal dat pas helemaal doorhebben als ze ook dat pilletje krijgt.
Hier ook schildklierproblemen. @TS: Wat je beschrijft, klinkt mij wel bekend. Ook de stemmingswisselingen. De schildklier bestuurd alle hormonen in je lichaam, dus ook die. Soms wachten ze inderdaad even af, om te kijken of het lichaam zichzelf hersteld. Dit doen ze wanneer de waardes niet alarmerend zijn. Dus je dochter kan idd een te traagwerkende schildklier hebben, maar dat kan zich zelf herstellen. En dat is natuurlijk altijd beter dan dat je medicijnen gaat geven. En verder wat Annetske zeg...je voelt je je er echt heel beroerd bij. Wij kunnen het omschrijven, maar je dochter waarschijnlijk nog niet. Met medicijnen is dat idd goed op te vangen en zal ze zich snel weer beter voelen. De vermoeidheid is bij mij ook een restverschijnsel en ik moet soms echt even goed bijslapen. Dus zorg er voor dat je dochter voldoende rustmomenten heeft. Wat die vermoeidheid is met geen pen te beschrijven, die vermoeidheid zit echt in elk vezeltje van je lichaam en veroorzaakt ook de stemmingswisselingen. Mijn beide dochters zijn ook onderzocht, maar er is bij hun niks gevonden. De oudste heeft een stamcelonderzoek gehad en bij de jongste zat het in de hielprik.
Ondanks dat het zichzelf kan herstellen, lijkt het me toch nodig om het te laten controleren door een internist. Ook door een licht verhoogde TSH waarde van 3 of hoger kan je al last hebben. Mijn TSH waarde waren voor medicijn gebruik 6.2 gemiddeld en ik had er al erg veel last van. Achteraf blijkt dit dus al jaren zo te zijn. Maar huisarts vond dit ondanks mijn klachten niet ernstig genoeg om door te verwijzen. Door mijn zwangerschap ben ik door de gyn onder behandeling gekomen van de internist. Er ging echt een wereld voor me open. Wat een groot verschil door een klein beetje thyrax.
Vermoeidheid weet ik helaas alles van... Heb zelf door pfeiffer ME gekregen. @rozeroos, haar tsh was 4.8 meen ik maar weet het niet zeker.
Klopt, maar als je eenmaal begint met slikken van thyrax bij een te traag werkende schildklier, is de kans bijna nihil dat ie het zelf nog gaat doen. Dus juist bij kinderen, kijken ze eerst of de schildklier zelf nog wat gaat doen en daar gaat wat tijd over heen. Dat is heel vervelend, maar ik denk bij kinderen wel het juiste. Mijn TSH was 84! Ik slik nu ook net zoveel thyrax als wat mijn lichaam zelf hoort aan te maken. Die vermoeidheid is echt verschrikkelijk! Helaas gaat het bij mij ook niet meer over. Daardoor is mijn schildklier te veel beschadigd zeg maar. Maar goed, met extra vitamines en voldoende slaap kom ik al een heel eind! MS is ook verschrikkelijk zeg....
ook ik begon met een tsh van 6 en een ft4 weetik niet meer, maar niet schrikbarend buiten de norm. INmiddels, ook door behandeling bij zwangerschap, gebruik ik 175mcg thyrax per dag omdat mijn eigen schildklier langzamerhand niets meer is gedaan doen. daar schrok ik behoorlijk van! Eerder had ik het altijd koud en had ik pafferige ogen, nu niet meer. Ons zoontje prikte dub.ieus op de hiel.prik, zelfs tweemaal, dat wil zeggen dat zijn waarden net buiten de normaalwaarden waren. Een ouderwetse dokter wilde het aankijken, maar ik heb geeist hem te behandelne, hij was prematuur en daarbij is het zo dat onbehandeld het KAN leiden tot lichamelijk en/of verstandelijke achterstand. Kinderen hebben het schildklierhormoon nodig voor hun hersens oa. Ons zoontje is nu 2j 3mnd en slikt inmiddels 75mcg.
Hier ook iemand met een trage schildklier (sinds 14 weken bekend) nu dus nog thyrax aan het opbouwen vandaag weer geprikt. Mijn TSH was 14 weken geleden 180 verschikkelijk hoog dus! Ik kon staand in slaap vallen zeg maar, ook ben ik zeker 7 kg in 1 maand aangekomen zonder overdreven te eten en 3 x in de week te sporten! Ook ik ga binnenkort naar de internist ook omdat het heel familiair is hier. Dit raad ik je dan ook ten zeerste aan!
Haha ja zo voel ik me nog steeds, 3 weken terug was mijn waarde 94 en voel me dus nog steeds slecht. hoop dat deze ellende gauw voorbij is!
Als ik terug kijk bij mezelf, heeft het wel 2-3 maanden geduurd. Bij mij is het in oktober ontdekt, toen gestart met medicijnen. Ook langzaam opbouwen met blauwe pilletjes. Ik weet niet hoe oud je bent, en hoe je lichamelijke/fysieke conditie is, maar anders even contact opnemen je internist, want dan kan je vast wel sneller opbouwen. Kon ik, achteraf gezien, ook! Maar het komt goed!
Heb al contact gehad mag absoluut niet sneller opbouwen omdat ik na de bevalling nog niet echt hersteld ben lichamelijk zeg maar. Ik zit nu op 1 witte.
Ik zit nu op 1 roze en 1 blauwe. Maar ga denk ik naar 2 blauwe toe, want dan voel ik me net iets beter. Dat is dan 200 mg. Heb inderdaad ook soms last van het pafferige in mijn gezicht, vooral als ik niet fit ben!
mijn schildklier doet blijkbaar bijna niets meer, terwijl ik begon met een tsh van 6, nog iets. Met mijn zwangerschap zat ik op 225.
Jeetje!!! Ik word vanmiddag teruggebeld over mijn waardes ben benieuwd. Zal wel niet helemaal goed zijn, want vorige keer zei ze dt ze prima waren en nu moet de HA terugbellen.