Hallo, Ik ben op zoek naar moeders die ervaring hebben met verhuizen met een baby van een paar maanden oud. We hebben al een zoontje van 2, maar willen graag voor een tweede kindje gaan. Als we dat nu doen, dan is er grote kans dat een baby een x aantal maanden oud is als we moeten klussen en verhuizen (hebben een nieuwbouw huis gekocht, maar het project heeft inmiddels al enige vertraging opgelopen en wordt dus later opgeleverd dan we dachten toen we eraan begonnen). Ik vraag me af of dit een beetje te doen is? Ons alternatief is wachten tot nadat we verhuist zijn, maar dan wordt het leeftijdsverschil zo groot en dat willen we liever niet. Bovendien zou dat dan neerkomen op klussen en verhuizen met een zwangere buik en dat lijkt me ook niet ideaal. Dus wie heeft ervaringen voor me? Alvast bedankt!
Wij hebben het gedaan. De oudste was tien maanden toen we verhuisden naar een kluswoning. Tijdens de verbouwing van anderhalf jaar zat de zwangerschap en bevalling van onze tweede. Het was pittig en soms ook erg onhandig, zoals het hebben van een badkamer in je tuin, bevallen terwijl je huis omsingeld is met schilders en timmermannen . We zijn er positief in gegaan en het is goed gekomen. Zelfs met dikke buik heb ik flink staan klussen. Heb je veel hulp? En hoe groot is de verbouwing, maanden of jaren? Is het huis direct bewoonbaar? Dit waren voor ons wel belangrijke factoren.
Wij zijn naar het buitenland verhuisd met een dreumes van net één en een baby van bijna 4 maanden. Wij hebben veel hulp ingeschakeld. Tijdens het inpakken zijn de meisjes bij opa en oma wezen logeren. Wij hadden dan wel de mazze dat toen we aankwamen in onze nieuwe woning alles al nieuw geverfd was. Hoefden dus alleen maar alles weer uit te pakken. Toen weer opa en oma ingeschakeld. Mijn tip dus, zorg voor opvang!
Onze jongste is 7 weken en we zitten midden in een verhuizing. We hopen over een maand helemaal over te zijn.
Ik zou het er zelf niet om laten, liever verhuizen met een baby ( Waarbij ik er wel vanuit ga dat je op de verhuisdag zelf opa en oma of iemand anders in kan schakelen om voor de beide kindjes te zorgen! ) als hoogzwanger verhuizen met het risico dat je zelf niets kan doen. Wat wij beide keren met verhuizen hebben gedaan ( 2x in een jaar tijd verhuisd ) is zorgen dat de kinderkamers zo snel mogelijk klaar waren, alles op zn plek, bedden opgedekt. De woonkamer gebruiks klaar. En even zoveel mogelijk dozen uit het zicht. Dan is het het rustigste in huis. Natuurlijk sliepen wij dus de eerste nacht op matrassen tussen de dozen maar voor de kinderen was het tenminste rustig.
Wij zijn met een dreumes van 16 maanden verhuisd. Eerlijk gezegd lijkt mij het makkelijker om te verhuizen met een baby dan met een dreumes of peuter. Voor hen dan. Voor jezelf is de combi van gebroken nachten en verhuizen misschien niet zo fijn...
Wij zijn verhuist toen onze zoon 6 maanden oud was. Ging prima. Wij hadden donderdag en vrijdag vrij genomen. Donderdag is zoon sltijd op het kdv overdag en wij hebben toen alles schoon gemaakt & begonnen met verhuizen. Op vrijdag hadden we verhuis hulp (vriend zijn neefje met een vriendje , en zwager) en zijn we echt verhuist en hebben we hier geslapen. Zoon sliep donderdags bij mijn moeder. Ik heb hem opgehaald , zijn bij mijn moeder gaan eten met ze alle en hij is daar gaan slapen. Mijn moeder past altijd vrijdags op namelijk. Zo waren we vrijdags dus echt klaar met verhuizen en kon vriend zaterdag en zondag ons oude huis gereed maken voor de woningbouw.
Wij zijn verhuisd toen onze jongste 9 maanden was. Ik vond het geen probleem. Maar toen was ze natuurlijk niet meer pasgeboren en ik had het voordeel dat mijn moeder vlakbij woonde en ik de kinderen als het nodig was hele dagen daar kon brengen. We konden ons nieuwe huis in drie weken klaarmaken, vloer leggen, schilderen en toen we eenmaal verhuisd waren was het huis dan ook zo goed als klaar. Dat was wel heel fijn. Dus hier was het geen probleem. Denk zolang je een goede oppas hebt het prima te doen is, mits je kindje niet meer pasgeboren is.
Wij kregen de sleutel van ons nieuwe huis toen zoonlief 1,5 maand oud was. Vooral m'n man heeft in de avonden veel geklust in het nieuwe huis. In het weekend gingen we samen, dan deed ik rustig aan (keizersnee gehad) en nam de tijd voor voeden enzo. Zoonlief lag dan meestal lekker rustig in de kinderwagen beneden terwijl wij boven aan het klussen waren (babyfoon mee). Als ze zo klein zijn is het ideaal, want ze slapen nog zoveel of liggen gewoon! (Tenminste die van ons wel!) We zijn verhuisd toen hij drie maanden was. In één dag. Veel vrienden en familie ingeschakeld. Ik zat in het nieuwe huis en vertelde de 'verhuizers' waar alles moest komen te staan. Anderen zorgden ervoor dat alles weer in de kasten terecht kwamen en ik kon zoonlief gewoon op de bank voeden en ondertussen aanwijzingen geven. Ik moet er niet aan denken om nu te moeten verhuizen met een dreumes. Die zou ik dan uitbesteden, want die slaapt moeilijk op andere plekken, wil overal aanzitten en vraagt constant om aandacht.
Wij zijn verhuisd 6 weken voor de bevalling... Ik kon zelf zo goed als niets meer ivm bekkenpijn, maar ik kan dat ook heel makkelijk loslaten. Als je dat kunt is er niet zoveel aan de hand denk ik. We werkten in die tijd ook beiden nog 4 dagen in de week en daar ging mijn energie wel aan op. Man weekenden en schoonouders hebben 2 weken kunnen klussen voordat we overgingen. Nog niet alles is klaar, en soms stoort het me wel, maar ik moet zelf nog even rustig aan doen, voordat ik weer veel mag doen qua klussen... Oudsten bleven naar opvang gaan, dus dat was vrij overzichtelijk en geregeld. Ik zou het zo weer doen en liever niet met baby... Had echt wel die laatste weken tijdens verlof nesteldrang en behoefte om kamertje van de baby klaar te maken (ook al slaapt die nog 6 mnd ws bij ons op de kamer)
We zijn verhuisd toen onze oudste drie maanden was. Door m'n verlof had ik alle tijd om in te pakken. Er moest vooral geverfd worden. Heeft de schilder gedaan. Zelf schoongemaakt en nog een paar kleine dingen gedaan. Voor het verhuizen, hadden we een verhuisbedrijf ingeschakeld. Ze waren iedere euro waard! 7 uur begonnen ze, half 3 stond alles in ons nieuwe huis en om half 6 waren bijna alle dozen uitgepakt!
Bedankt voor alle reacties! Als ik het zo lees dan moet het wel te doen zijn. Omdat het bij ons om nieuwbouw gaat moet wel bijna alles gedaan worden. De badkamer laten we deels doen bij de bouw en maken we zelf af. De keuken doen we ook zelf. En dan natuurlijk nog verven/behangen, vloeren etc. Manlief wil een paar weken vrij nemen om flink door te klussen en hebben wel hulp. Willen binnen een maand na oplevering over. Opa's en oma's wonen in de buurt, dus oppas voor onze oudste is geen probleem. Zal zelf inderdaad niet heel veel kunnen doen, want denk niet dat ik mn baby zo jong al naar opa en oma wil brengen hele dagen. En met al dat bouwstof in huis (vooral als er nog niks op de muren zit) lijkt het me voor een baby ook niet erg fijn om daarin te zitten. En vroeg me af of het niet heel onrustig is voor een baby, al dat verhuis-gedoe. Hebben jullie daar iets van gemerkt?
Ligt denk ik maar net aan hoe flexibel en stress bestendig je zelf bent? Wij zijn toen mijn dochter 6 weken oud was voor een tijd naar het buitenland verhuisd en dat vond ik prima te doen. Juist als ze nog zo klein zijn slapen ze het grootste deel van de dag en krijgen ze er niet veel van mee. Toen dl net een jaar was zijn we wederom verhuisd, maar dat vond ik zelf meer gedoe Ook al was dat prima te doen.
Wij zijn nu druk aan het klussen met een baby van 8 maanden. Zullen verhuizen nog voor hij 1 is (hoop ik althans ) Hij ligt overdag in het souterrain te spelen (daar ligt nu nog vloerbedekking) of in de badkamer als ik boven bezig ben, eet lekker in de kinderstoel in de keuken en slaapt in zijn campingbedje in het souterrain. Aankleedkussen op het aanrecht in de bijkeuken, meneertje is al aardig gesetteld. Kan best een hoop doen met hem er bij, 1 van de 2 slaapjes overdag doet hij meestal daar. Oudste van 9 jaar is haast lastiger , maar die gaat een groot deel van de dag gelukkig gewoon naar school. Voordeel is wel dat we maar 300 meter van ons oude huis vandaan zitten, dus kan makkelijk heen en weer. Met verhuizen zullen ze er ook gewoon bij zijn, ik snap dat uitbesteden tijdens dit soort dingen, maar ook voor dagjes weg enzo niet zo. Heb het nog nooit lastig gevonden als mijn kinderen in de buurt zijn bij wat dan ook. Er zullen vast vrienden zijn bij wie ze terecht kunnen (familie helaas niet), maar door ze gewoon overal bij te laten zijn worden ze tenminste ook niet lastig...
Wij zijn verhuisd toen ik hoogzwanger was van de tweede. Nummer 1 was nog geen twee jaar oud. Zelf kan ik me daar niet zo druk om maken, het is gewoon zo, we hebben er het beste van gemaakt. Natuurlijk heb ik minder geklust dan ik normaal zou doen, maar het ging best. Verder moet je je er bij neerleggen dat sommige dingen wat langer blijven liggen. Het komt vanzelf wel goed.