De toekomst van "onze" kinderen??

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door puk1987, 15 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puk1987

puk1987 Actief lid

5 sep 2012
    149
    0
    16
    verpleegkundige
    Hallo,

Momenteel denken mijn man en ik eraan om voor een 2de kindje te gaan, echter in mijn achterhoofd blijft alle ellende in de wereld spoken. Ben ik de enigste wat zich hier druk over maakt? Mijn man zegt; je weet niet wat de toekomst brengt dus ook geen reden voor angst. Ik wil dolgraag een tweede kindje maar maak me gewoon zorgen over hun en onze toekomst. Er lopen zoveel "rare" mensen tegenwoordig rond op deze aardbol. Iemand die hier ook over nadenkt met een kinderwens?

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja hoor, ook gehad. Tot ik mij realiseerde dat het er tegenwoordig helemaal niet erger aan toegaat dan voorheen. Hoe zullen onze opa's en oma's zich gevoeld hebben tijdens de oorlog? Er werden toen beduidend minder kinderen geboren en daarna kwam de babyboom. Maar wie had destijds kunnen garanderen dat er geen derde wereldoorlog uit kan breken? Ik heb ooit een docu gezien over dat elke generatie weleens heeft gedacht dat de wereld zou vergaan,vanaf het begin van de mensheid was die angst er waarschijnlijk al. En dat we nu meer ellende zien dankzij de media, betekent niet dat het erger is geworden. De wereld is hooguit een global village geworden. Maar als ik mij gek laat maken door angst, kom ik nergens meer aan toe. En we zitten hier, in vergelijking met de rest van de wereld, behoorlijk veilig. Dus nee, ik laat mij er niet door tegenhouden :)

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Mooi gesproken vlinder.

4. puk1987

puk1987 Actief lid

5 sep 2012
    149
    0
    16
    verpleegkundige
    Super bedankt voor je reactie! Je hebt een punt! Ik moet me door dit soort verhalen laten overtuigen 😉.....ik denk ook echt dat de media tegenwoordig een grote "vijand" is!

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Mooi gezegd vlinder84!

6. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Joh, dit dacht ik vroeger ook al (en zo te zien ben ik 17 jaar ouder dan jij)... koude oorlog, kernwapens enzo, en veel angstzaaierij over de toekomst, '1984' en zo en later de milenniumbug en noem maar op...
    allemaal dingen die met een sisser afliepen maar waar later weer een andere 'angst' voor in de plaats is gekomen...

Grappig genoeg ben ik juist daardoor supernuchter geworden. Ben dus ook echt niet meer bang voor de boze buitenwereld... Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest...

7. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ja ik ook. Mijn zoontje is 6 maanden en als ik het nieuws zo zie maak ik me wel zorgen hoe de wereld in (zijn) de toekomst eruit zal zien. Ook niet alleen wegens oorlogen en terroristen. Maar ook over de klimaatverandering. Ik probeer maar elke dag lekker te genieten, niemand weet hoe de toekomst eruit ziet.

8. DreamsandHopes

DreamsandHopes Actief lid

14 aug 2015
    261
    37
    28
    NULL
    NULL
    Juist in deze 'ellendige' wereld, kun je niets meer wensen voor je kind dan een broer of zus op wie hij kan bouwen, nadat jullie er niet meer zijn later...

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Er zijn maar weinig generaties in de geschiedenis van de mensheid die geen oorlog aan den lijve hebben ondervonden. En niet ergens in de wereld, maar boven je eigen hoofd.
    En toch bleven we ons vermenigvuldigen.

Volgens de statistieken zijn we volgens mij nooit zo veilig geweest al nu, al kan het morgen anders zijn natuurlijk..

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat betreft oorlogen: helemaal mee eens. Dat is niet erger dan vorige generaties.
    Waar ik me wel zorgen om maak is de 'vooruitgang' in technologie. We maken de wereld kapot! Milieubewust is juist om zo min mogelijk kinderen op de wereld te zetten (en toch heb ik er drie hahaha).
    Ik ben hier best pessimistisch over. En de mens is echt zo dom als een ezel. We kunnen onszelf niet helpen. Wij willen alleen maar meer meer meer. Dat is toch echt wel anders dan voorgaande generaties.

11. sieppie

sieppie Niet meer actief

Je kunt het ook omdraaien: ik mag mijn kindje in liefde groot laten worden zodat het een positieve bijdrage in deze wereld heeft:)

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Daar ben ik het mee eens.

Op zich is niet de domheid, maar intelligentie die ons de vooruitgang heeft gebracht. Echter zijn we nog steeds niet in staat om die oerbehoefte naar macht uit te schakelen, en kennis + macht kunnen heel gevaarlijk zijn.

Ik vraag me soms ook af waar de ontwikkelingen naar toe zullen leiden. Ik hoop dat er ergens een keerpunt zal komen, nog voordat we elkaar volledig uitmoorden of voordat we belanden in de volgende ijstijd.

13. puk1987

puk1987 Actief lid

5 sep 2012
    149
    0
    16
    verpleegkundige
    Ja klopt, ik denk dat dit "probleem" al generaties lang speelt alleen wordt je er extra mee geconfronteerd als je zelf een gezinnetje hebt vind ik. Ik moet er niet aan denken dat onze kids ook met een geweer moeten rondlopen of vanalles meekrijgen van oorlogen etc. Je kunt je kind natuurlijk niet voor de hele wereld beschermen, hoe graag ik dit ook zou willen. Hoop echt dat onze kinderen in betere tijden kunnen opgroeien en oorlog en haar als verleden tijd kunnen zien.....

14. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Er is in Europa nog nooit in de geschiedenis zolang vrede geweest. Mensen leven nu langer dan ooit, er is over het algemeen minder armoede en minder honger. Is er ellende? Natuurlijk. En zoals altijd geven goede resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst :p De wereld is altijd al een brandhaard, alleen is er nu ook internet. Ik snap dat je je er druk om maakt, ik vraag me ook vaak af wat er gaat gebeuren en hoe het allemaal moet, de wereld beangstigt me. Maar dat is voor alle generaties voor ons niet anders geweest en nu eenmaal iets wat bij het leven hoort denk ik. Als je nu direct in een oorlogsgebied zat, of niet aan eten kon komen elke dag, dan zou ik kinderen inderdaad even uitstellen of een veiligere plek voor ze zoeken, maar anders is het toch altijd 'op hoop van zegen' denk ik.

15. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    We zijn denk ik niet zo anders dan vorige generaties, het probleem is juist dat de technologische ontwikkeling zich met elke generatie opstapelt terwijl de mensen hetzelfde blijven. Met kennis op kennis op kennis, kunnen we nu wapens bouwen die 10.000 jaar geleden uit een ander universum hadden geleken. En dat terwijl we zelf genetisch nog zo'n beetje hetzelfde zijn. Waar nu dus ook veel filosofen over gaan en veel vragen over bestaan is wat er gebeurt wanneer de technologie die we ontwikkelen te intelligent wordt voor onszelf en dus de rollen omgedraaid worden. Dat klinkt heel futuristisch, maar kan best snel gebeuren. Computers die 'gaan leven', of ons begrip ver te buiten gaan. Dat soort dingen vind ik wel eng want die zijn daadwerkelijk nieuw in de wereld en iets waar de mensheid nooit mee te maken heeft gehad.

16. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Helemaal dit!

Deel Deze Pagina