Peettante

Discussie in 'De lounge' gestart door Rdas, 15 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rdas

Rdas Niet meer actief

Zijn er hier ook peettantes aanwezig? Of wat verwachten jullie van een peettante?
    ik heb een dochtertje van 1,5 jaar. Tijdens de zwangerschap en kort na de geboorte was mijn zus (zij is de peettante) enorm blij en geïnteresseerd en kwam vaak langs om van de kleine te genieten. Tevens ging zij ook 1 dag in de week opletten als ik weer moest werken. Dit ging allemaal prima en ze vond het leuk. Maar mijn dochter werd groter en ging kruipen en ging overal aan zitten en toen werd het te veel allemaal. Ze ging steeds vaker afzeggen om op te letten en soms pas een dag van te voren waardoor ik weer snel een oplossing moest zoeken. Ze zei dat ze moest werken (eigen bedrijf) maar in het begin kwam dit nooit voor en was ze die dag altijd vrij. Ook werd mijn dochter geregeld uren achter een laptop gezet om filmpjes te bekijken. Ik heb toen gezegd dat ik dit niet normaal vond. Zij was zich van geen kwaad bewust. Ook ging ze die dag nooit met haar naar buiten. Een blokje om zat er niet in. Ze wilde niet gezien worden met een buggy. (Ze heeft zelf geen kinderen en wil er ook absoluut geen). Dus ook in de lente en zomer kwam mijn dochter die dag niet buiten. Uiteindelijk hebben we samen er voor gekozen dat ze niet meer gaat opletten. Ook spreken wij vaker eens af in de weekenden om samen te eten etc. Ook dit moet altijd vanuit mij komen. Zij stelt nooit wat voor. Mijn dochter is gek op haar als mijn zus binnenkomt gaat ze gelijk knuffelen. Bijvoorbeeld ook met sinterklaas had mijn moeder een leuke kinderwagen gekocht en daar hoorde ook een bijbehorende pop bij (mijn zus zou de pop kopen) die koste 22 euro. Mijn moeder heeft me laten weten dat mijn zus dat veel te duur vond en heeft een goedkoper alternatief gekocht. En mijn zus is echt stinkend rijk om het zo maar even te zeggen. Elke maand vliegen wel honderden/ duizend euro's de deur uit aan luxe producten. Ik nen erg teleurgesteld dat de peettante eigenlijk niet echt een peettante is. Bij een peettante denk ik altijd dat je er altijd geen kunt dat ze altijd klaar staat voor het kind en ook af en toe wel eens verwend. Oh ja mijn zus is ook binnenkort jarig. een doordeweekse dag. Op dexe dag ben ik altijd pas om 19.00 uur thuis. Mijn dochter ligt dan al meestal in bed. toch heeft ze laten weten op deze dag haar verjaardag te vieren. Dus zonder rekening te houden met mij of onze dochter

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Eerlijk gezegd vind ik dat je nogal hoge (onrealistische) verwachtingen hebt. De 'peettante' van mijn kids is mijn beste vriendin, maar ik verwacht van haar echt niks extra's! Zou niet durven!

3. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    hi.
    ik ben peettante van de zoon van mn neef. ze heeft nog 2 kinderen maar met de verjaardag krijgt dit jongetje toch even iets duurders. verder doen we zoiezo graag iets met zn alle samen dus dat komt geregeld voor maar vind het ten op zichte van de andere kinderen niet leuk om alleen wat voor hem mee te nemen bijv. hij is nu net 4 en straks als ze allemaal wat ouder zijn gaan we hem wel meenemen naar dagje uit enz.

dusja ik vind wel dat je er wat extra aandacht aan mag geven. maar snap wel een beetje dat als je zelf geen kinderen wilt het je dan misschien allemaal te veel word. misschien had ze het anders verwacht. wel jammer voor je dochterjte helemaal omdat ze zo gek op dr is.
    heb je vante voren de dingen die jij verwachte verteld of het erover gehad?

4. Rdas

Rdas Niet meer actief

Ik heb echt totaal geen hoger verwachting en ofzo of dat ik wil dat ze dure cadeaus of wat dan ook koopt. Ik vindt het gewoon sneu dat ze eerst heel veel aandacht geeft aan mijn dochter en een jaar later is daar vrij weinig van over en dat doet gewoon soms pijn. Ze heeft ook toegezegd dat een baby gemakkelijk is die slaapt overal m

5. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik ben peettante (zelfs twee keer) en tja hun kadootjes zijn altijd wel iets extra's tegenover de rest. Wat ik dan wel de belangrijkste taak vind (dat heb ik bij de ene wel, bij de ander niet) is dat ik ook voogd ben en dus ook wel een extra oogje op hem hou of alles goed met hem gaat. Inmiddels is hij ouder maar hij weet dat als hij ergens tegenaan loopt dat hij altijd welkom is bij me en dat ik zal zoeken naar een oplossing met hem. Uiteindelijk is dat ook de belangrijkste taak van een peetouder, dat is waar het vroeger voor stond. Helaas word deze term steeds vaker gebruikt en alleen om wat extra's te krijgen voor de kleine.

6. Rdas

Rdas Niet meer actief

Oh trouwens ze is ook voogd inderdaad

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Denk niet dat het relevant is dat ze ook peettante is; het is je zus en je verwacht blijkbaar meer van haar dan ze nu laat zien.

Vraag jezelf af of dat wel realistisch is? Je kent je zus, je weet dat ze niets met kinderen heeft en dat ze vooral met zichzelf bezig is. Waarom verwacht je dat ze zich als peettante ineens anders gaat gedragen?

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies dit. Je verwachtingen zijn te hoog en onrealistisch. Wij doen niet aan peettantes maar mijn beste vriendin is voogd van mijn kinderen en is idd heel betrokken en verwend ze enorm. Maar dat is omdat ze gek is op mijn kinderen en bovendien mijn beste vriendin. Het is oneerlijk van je om zo een rol van je zus te verwachten alleen omdat ze nu 'peettante' is, want dat is tenslotte maar een titel en stelt niet veel voor. Het houden van en willen zorgen voor zit misschien helemaal niet in haar of kan ze niet voor andermans kind voelen. Laat het los en heb geen verwachtingen meer, gewoon met haar omgaan zoals je deed vóórdat je dochtertje was geboren.

9. Rdas

Rdas Niet meer actief

Nou ik had er gewoon wat anders van verwacht omdat ze zelf gevraagd heeft om peettante te worden zo enthousiast was ze en daarom ben ik nu gewoon redelijk teleurgesteld dat ze helemaal omgeslagen is

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dat zou ik dan nog eens heel serieus heroverwegen, want ze klinkt hier niet geschikt voor. En voogd zijn is natuurlijk een heel wat belangrijkere aangelegenheid dan peettante zijn. :)

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja ok dat begrijp ik wel hoor. Je had andere verwachtingen van haar en had gehoopt dat ze intens betrokken zou zijn bij jullie kind. Maar blijkbaar wil of kan ze dit niet dus dat moet je dan toch loslaten zonder haar dat al te kwalijk te nemen. Het feit dat ze jouw zus is maakt haar niet automatisch een leuke tante, dat heb je niet voor het kiezen helaas. 😌

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat je de onjuiste persoon als peettante/toeziend voogd hebt gemaakt.
    Iemand die heel zelfstandig is, geen kinderwens heeft enz. Kunnen met zo'n benoeming niet ineens anders laten denken.

Wellicht dat ze bijdraait als ze wat ouder wordt en jouw dochter wat groter. Ik ben echt dol op het kindje van mijn broer, passen ook met regelmaat op. Toen hij 1,5 was vond ik dat wel weer heel pittig en was ik echt kapot na zon dag. Nu is hij bijna twee, kan hij zelf wat langer spelen en luisterd hij heel goed. Nu vind ik het weer heerlijk om hem om me heen te hebben.

13. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Als het zo duidelijk is dat ze anti kinderen is zou ik daar niet blij mee zijn. Sorry dat ik het zeg, dat is zeker niet om je tegen het hoofd te stoten maar als er iets met mijn zus en partner gebeurd komt mijn neefje bij mij in huis, daar ben ik voogd voor. Ik zou daar ook alle moeite voor doen. Mijn kinderen hebben suikertantes met als extra titel voogd maar daar heb ik wel bewust gekozen voor de zus waarvan ik weet dat ze voor het vuur gaat voor haar neefje en nichtje.

Ik gebruik overigens de naam suikertantes omdat onze kindjes niet gedoopt zijn en ik de term peettante toch wel een beetje bij de godsdienst vind horen, maar dat is ieder eigen ;)

14. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik snap je teleurstelling overigens wel, zeker als ze het zelf heeft gevraagd verwacht je er meer van maar het aard van het beestje word niet veranderd door de titel tante/peettante...

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Mijn man is peetoom, maar ik denk inderdaad dat jouw verwachting te hoog liggen.

Wij doen ook geen extra dingen. Als hij hier eens logeert dan doen we wel eens wat extra's, maar verder niet. De peettante van mijn zoon is dit precies zo. Af en toe een extraatje, bijvoorbeeld met kerst.

We kunnen wel altijd op haar rekenen als er iets aan de hand is. Binnen de familie van mijn man is het gebruikelijk om een peetoom/tante te kiezen zonder geloofsovertuiging of doop.

Wij hebben dus wel een andere voogd voor onze zoon. Ondanks dat onze zoon wel gek is op zijn peettante, is zijn band met mijn moeder en zusje veel sterker. De basis die zij hem kunnen bieden is veel beter, dus daarom zijn zij voogd van onze zoon.

16. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

In mijn ogen is de peettante iemand die aandacht schenkt/ondersteunt bij geloofskwesties, al het overige is bijzaak.
    Cadeaus verwachten etc heeft voor mij niks te maken daarmee.

Maar goed, mijn kinderen zijn dan ook niet gedoopt, ik ben niet gelovig en vind het een raar fenomeen om iemand aan te stellen als 'vanaf nu geef jij het kind veel en grote cadeaus'. Dat is voor mij nog altijd aan de gever om te bepalen, niet door de ontvanger.
    Onrealistische verwachtingen loslaten en dankbaarheid tonen voor wat er wel is sluit voor mij ook meer aan bij de normen en waarden van het geloof ;)

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik ben ook peettante van de 2 dochters van mijn man zijn nichtje. Ook hebben zij nog een zoon, die een andere peetoom/peettante heeft. Ook zij lopen tegen dit probleem aan, zijn peetouders komen daar nooit, bellen niet, niks. Gewoon hartstikke zielig, omdat mijn man en ik wel regelmatig komen, dus zijn zusjes hun peetouders.

Ik heb dus maar tegen hem gezegd dat ik zijn peettante nu ben geworden, puur om een rechte lijn te trekken naar alle drie de kinderen.

En ja, deze kinderen stoppen wij net iets vaker wat toe: het gezin heeft het erg krap, dus wij geven regelmatig iets extra (met kerst of de Sint bijv) en dan dus voor alle drie.

Wel vind ik dat jij echt hoge verwachtingen hebt, TS. Ja, je zusje mag wel meer aandacht besteden aan haar peetkind, aan de andere kant kun je dit niet afdwingen. Als zij ook voogd is, zoals jij zegt, zou ik in gesprek gaan met haar dat je het eigenlijk niet meer zo ziet zitten, dat ze nog voogd is.

18. Rdas

Rdas Niet meer actief

Nogmaals over cadeaus etc. Daar gaat het mij helemaal niet om. Het is gewoon alles bij elkaar. Dat iemand eerst tegen mij zegt dat ze heel graag peettante wil zijn en wil opletten en vervolgens alles laat afweten.

19. DearDeer

DearDeer Bekend lid

10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind een peettante een bijzondere tante. Officieel is het toch dat ze je kind het geloof bij brengt aks jij dat niet doet.
    Maar ook iemand waar je kind extra terecht kan.

Maar wat jij verwacht is te hoog gegrepen

20. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Vervelend zeg.. zelf wilt ze geen kinderen?
    Op een baby letten is wat makkelijker hoef je niet zo achteraan, misschien heeft ze zich verkeken op alles wat erbij komt.. eens een gesprek aangaan of er iets aan de hand is of wat ze moeilijk vind? Misschien is er voor haar gevoel iets aan de hand?(heeft ze er moeite mee, wil misschien toch kinderen maar het gaat niet en zondert zich af?)
    Als je niet naar de verjaardag kunt omdat je laat van werk bent en het al laat is vragen om een andere dag langs te komen?

Zelf verwacht ik niet veel meer van een peettante of peetoom.. wij zijn gewend veel cadeaus extra aandacht.. maar niet iedereen is zo heeft het geld ervoor hebben andere gedachtes hierover..
    zelf ben ik ook peettante in het begin heel leuk contact (kwam alleen van mij uit) toen ik zelf zwanger was hoorde ik niets meer van mijn nichtje dat staat nu helaas op een laag pitje.. wat kun je je vreselijk in iemand vergissen..

Deel Deze Pagina