Hallo allemaal Ik wil morgen een bord gaan maken voor duidelijke regels in huis .. Maar nu vroeg ik me af welke regels jullie allemaal in huis hebben Ben benieuwd ...
Uhhmm....wij hebben de regels nooit echt benoemd, maar voeren ze uit op het moment dat het zo komt en we weten dat het gedrag is wat we niet willen hebben. Maar wat ik zo kan verzinnen: - niet zomaar pakken, eerst vragen - niet op meubulair tekenen - niet op meubulair staan - niet slaan/schopppen etc. - niet gooien (behalve een bal) - niet met opzet knoeien - zachtjes met de deuren - spelen alleen met daarvoor bestemde spullen - niet spelen met eten (al is die afgeleid van de regel hierboven) - 's avonds ruimen we samen op - zachtjes met de dieren
Hmm ook niet echt uitgesproken regels, maar wel algemene dingen. Niet continu schreeuwen. Geen grote mond en brutaal zijn. Niet slaan of schoppen ( elkaar respecteren! ) Lief tegen de dieren doen ( tegen alle dieren trouwens ) Niet met spullen gooien , behalve met een bal of met ballonnen. Niet eten vlak voor het avondeten. Niet kleuren op de meubelen, wanden of op mensen Geen gevloek of dat soort dingen. Je eigen rotzooi opruimen, alhoewel dat eerder een wens is want opruimen is nu zijn sterkste kant. En ik ben een te makkelijke mama als het erg lang duurt ... ahum.
Nou we zitten hier met een vrij moeilijke peuter en we gaan daar ook hulp mee krijgen maar wil ook dingen duidelijk gaan benoemen , wellicht helpt t Thnx tot nu toe , ben benieuwd of er nog meer mensen reageren
Hopelijk heb je er iets aan! Mijn zoontje is natuurlijk aanzienlijk jonger nog, maar regels als: respecteer anderen en geen brutale/grote mond, niet vloeken, gaan hier zeker ook gelden.
onze regels: niet schreeuwen niet slaan of schoppen als papa/mama 3 keer iets vraagt sta je daarna in de hoek geen speelgoed kapot maken mag niet op de trap samen spelen met zijn zusje zusje mag ook met zijn speelgoed spelen en andersom hij ook met haar speelgoed samen speelgoed opruimen (vind ie trouwens erg leuk dat opruimen) afblijven van de dvd's en cd's afblijven van de laptop niet aan de openhaard, al staat die nooit aan niet met de douche de hele badkamer natsproeien
Zelf vind ik het altijd prettiger om te zeggen wat je WEL van je kind verwacht, i.p.v. een waslijst aan mag-niet dingen. Dus: - rustig praten (of "binnenstem" gebruiken) ipv "niet schreeuwen en gillen" - voorzichtig zijn met de spullen i.p.v. "spullen niet kapot maken." - netjes praten i.p.v. "niet schelden en vloeken" etc. Ik denk dat er kind er namelijk meer aan heeft als je zegt wat je wel van hem verwacht dan te zeggen wat niet mag. En het komt bovendien een stuk prettiger over.
dat is inderdaad zo...die regeltjes die ik had neergezet zijn dingen die wij in huis niet willen ik wordt ook niet boos als hij een keer wel schreeuwt maar zeg dan, M. mag niet schreeuwen want... ik zeg idd niet tegen hem van je mag dat niet kapot maken, ik zeg dan meer iets van "als je dat doet, gaat het kapot en dan heb je een autootje minder dus we moeten netjes zijn op de spulletjes he??? en dan zegt ie zelf ook "ja, klopt"
als het een lastige peuter is qua gedrag zou ik eerder aan hem zeggen wat je fijn vind. Dus het positieve benaderen. In de ik-vorm of wij als het ook om papa gaat. Met heel veel nee zal hij daar misschien dwars van worden.
* Binnen niet rennen * Binnen niet gooien met spullen, ook niet met de bal (dat mag alleen buiten) * Niet schreeuwen * Alleen huilen als er ECHT wat is * Deuren achter je sluiten * Vieze kleding direct in de wasmand * Eten alleen aan tafel * Eten wat de pot schaft * Als je iets wil, netjes vragen ("Mag ik..?" ipv Ik wil) Nou ja, er zijn er vast nog wel meer, en er komen er vast in de loop van de jaren nog wel wat meer bij. Dit zijn regels die voor ons 4en geldt, dus ook voor mijn vriend en mij. Het zijn geen geschreven regels, het is gewoon zo. En eigenlijk overtreed onze zoon deze regels nauwelijks, hij weet inmiddels de 'huis' regels.