hoeveel beddengoed en hoe opmaken??

Discussion in 'De babyuitzet' started by heppiedepeppie, Oct 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik ben vandaag begonnen met wassen van de spulletjes van de baby. Ik wil graag op tijd zijn, zeker omdat ik afgelopen week opgenomen ben met een flinke bloeding en ze bang waren voor de start van de bevalling. Gelukkig viel het mee maar ik wil nu gewoon alles klaar hebben.

Ik heb nu het volgende aan beddengoed en hoor graag of dat genoeg is of dat ik meer moet halen:

-2 moltons
    -5 lakentjes
    -1 hoeslaken van katoen
    -1 hoeslaken van badstof
    -1 dekentje voor bovenop het lakentje.

Ik weet niet of ik genoeg hoeslakens heb. En moet ik tussen de molton en het hoeslaken nog iets doen?

wat ik begrepen heb van het opmaken is het volgende:

Onderop begin je met de molton, deze mag tot 1/3 van het matrasje komen, niet onder het hoofdje van de baby.
    Dan het hoeslakentje.
    Daarna een lakentje met de deken erop.

Klopt dat zo? Of vergeet ik iets??

bedankt alvast!

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou er nog een hoeslakentje en een dekentje bij kopen, zodat je 3 hoeslakentjes hebt (1 op het bedje, 1 in de kast, 1 in de was) en 2 dekentjes.

Voor wat betreft het opmaken: een molton mag gewoon over het hele matras. Een zeiltje mag alleen onder de billen, maar zou ik zelf helemaal weg laten. Is niet nodig en ik vind het onveilig. Bij veel kraamzorgbureau's wordt het zeiltje ook uit het bed gehaald in de kraamweek.

Opmaken doe ik zo:

-molton (ik heb een moltonhoeslaken, dus met van dat elastiek, net als een gewoon hoeslaken)
    - hoeslaken
    - hydrofiel onder het hoofdje
    - lakentje
    - dekentje

3. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    dank je voor je reactie!

Ik heb nu twee moltons maar dat zijn echt kleine lapjes. Ik denk dat ik dan ook zo'n molton hoeslaken ga halen. Dat plastic doe ik er ook niet onder, dat kan nooit fijn zijn volgens mij!

4. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

Aug 12, 2011
    3,324
    158
    63
    Female
    Drenthe
    Ik had ook 3 hoeslakentjes en 3 lakentjes...als je dat hebt heb je denk ik wel genoeg

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou dan 2 van die moltonhoeslakens kopen. Als je die over het matras doet heb je die moltononderleggers niet meer nodig.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier van alles minstens 3, 1 op bed, 1 op voorraad, en 1 in de was..

Ik maakte het bed zo op (van de kraam geleerd):

matras
    molton hoeslaken
    molton onderlegger (ivm spugen, zonder plastic, puur stof)
    hoeslaken (badstof/katoen)
    evt hydrofiel (in driehoek gevouwen tegen het spugen)
    baby
    lakentje
    dekentje (laag opgemaakt, dus in het begin maar 50-60 cm deken +laken vanaf het voeteneind)

Plastic zou ik er niet indoen. Dat kun je later wel gebruiken als je ze zindelijk wil krijgen..

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    hier van alles 3 idd en dan verder maak ik het zo op:

matrasje
    moltonbedzeiltje onder het kontje (en die is hier wel echt nodig!)
    molton
    hoeslakentje
    een gewoon lakentje
    dekentje

Je moet het bedje laag opmaken, dus je kindje ligt echt aan het voeteneinde in het begin (ivm naar beneden zakken en dan onder de dekentjes terecht kunnen komen, en ja dat kunnen ook baby's van 1 week)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Ik zou inderdaad nog één of twee/drie hoeslakentje halen. Die gingen er hier vaak harder doorheen dan de bovenlakentjes. En inderdaad ook nog een dekentje, om te kunnen verschonen, maar ook omdat we de winter in gaan.

9. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
  10. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    dank je wel voor de link, dit is een duidelijk filmpje!!

11. saxia

saxia Bekend lid

Dec 8, 2010
    607
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ha fijn ik heb ook mijn antwoord gevonden en Deepfreeze wat fijn dat jij er ook bij zet dat er nog een baby in moet. Ik hou daar van!

12. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    ik zou niet nog een deken kopen, Mart lag hier eerst in de wieg en vanaf dat hij in het ledikantje lag bewoog hij heel veel en moest hij in een slaapzak. Dus ik heb 2 hele mooie dekentjes nog steeds in de kast liggen die ik nooit gebruikt heb ;)

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Violet, dat kan nog wel. Mijn jochie sliep vanaf 1,5 niet meer in een slaapzak, maar tot 2 jaar mogen ze nog geen dekbed. Dus toen kwamen de dekens ook goed van pas.
    Maar ik maakte in de winter het bedje op tot de heupen als hij een slaapzak om had.. Ook al lag hij vaak nog hoog in zijn bedje..

Share This Page