Maandelijkse declaratie huisarts

Discussie in 'De lounge' gestart door Abri, 12 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Misschien een 'stomme' vraag.. Maar zit net in mijn overzicht bij mijn zorgverzekeraar te kijken n.a.v. een ander topic. Klopt het dat een huisarts een soort maandelijkse vergoeding krijgt per ingeschreven gezinslid? Ik zie nl maandelijks een bedrag à €58,- gedeclareerd worden op naam van 4 van onze gezinsleden (ruim €14,- p.p.). Maar is dit landelijk zo geregeld? Vind het eerlijk gezegd idioot dat er maandelijks zo'n bedrag gedeclareerd wordt terwijl wij misschien eens in het jaar heen gaan (als we dat al gaan). Schrik dan ook van dat bedrag: €58,- x 12 = €696,- en dit dus zonder eventuele bezoekjes! :$

Is dit standaard zo'n vergoeding per ingeschreven patiënt? En wat vinden jullie daar dan van?

Ik schrik er dus echt van. Onze huisarts heeft zeker zo'n 100 patiënten en krijgt dus zonder daadwerkelijk iets te hoeven doen een slordige €70.000,- per jaar door de ingeschreven patiënten. Belt iemand of komt iemand langs dan wordt een 'extra' declaratie ingediend.. Wat een bedragen!

Kan natuurlijk zo zijn dat het niet klopt: praktijk is nl overgenomen en de oude huisarts heeft het bedrag één keer gedeclareerd en sinds de nieuwe huisarts er is, is het bedrag iedere maand (3x) gedeclareerd. Begrijp daarnaast ook best dat een huisarts veel kosten maakt (en misschien wel heel veel meer als dat ik kan bedenken), maar schrok toch.

2. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Ik begrijp ook totaal niks meer van al die huisarts declaraties!
    Wat een smak geld komt er voorbij

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja hoor, dat is een administratieve vergoeding voor het "standby" staan incl overhead etc. Wat denk je dat de HA verdient, en zijn assistente(s) en zijn apotheker etc..... hij moet ergens zn inkomsten vandaan krijgen....

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Aanvulling. Zie nu na betere bestudering dat het niet in zijn geheel maandelijks gebeurt. Maar dat er inderdaad abonnementskosten zijn bij de huisarts. Wist ik dus echt niet (blond! en dat ben ik niet eens :p).

5. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

Nee mijn huisarts declareerd niets. Alleen 1 keer per jaar een heel klein bedrag.

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Yep ik zag het laatst ook toen ik op de site van mn zorgverzekering keek. Iets van 9-12 euro iedere maand.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.069
    1.303
    113
    Nederland
    Wat Hopmarjanneke zegt klopt. Sommige huisartspraktijken declareren ook per 3 maanden.

Bekijk deze website van NZA Veelgestelde vragen - Nederlandse Zorgautoriteit - NZa.nl

8. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik moest na een verhuizing van ha wisselen v.w de afstand en die nieuwe deed dat ook. Iets van E5,- per maand. Aangezien ik hem niks vond ben ik na een jaartje naar dezelfde gegaan als mijn vriend en die doet dat weer niet.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.576
    14.159
    113
    Vrouw
    Klopt dat is het inschrijftarief. De meesten declareren dat overigens eens per kwartaal. Dat inschrijftarief is er omdat de kosten van een consult de laatste jaren steeds lager worden en de arts voor het maken van een recept momenteel helemaal niets meer krijgt. Een recept kostte pakweg 2 jaar geleden nog bij€4.50 en nu krijgt de ha er niets meer voor, echter worden er honderden recepten per dag gemaakt dus reken maar uit.... dat inschrijftarief is dus een flinke kostenbesparing voor de zorgverzekeraars.

10. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    goh. nooit geweten!

11. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.259
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nee, dat heb ik nooit gezien.. Alleen ongeveer 14 euro wanneer ik wel was geweest OF gebeld had maar niet langs mocht komen.. Maar misschien heb ik het over het hoofd gezien..

Deel Deze Pagina