Mijn dochter van net 4 jaar oud heeft eigenlijk al sinds haar geboorte problemen met slapen. Nu moet ik wel erbij zeggen dat zij ons 1e kindje is en wij haar in het begin erg hebben verwend met slapen. dus steeds vast houden en bij ons leggen. zij heeft dus nooit geleerd om alleen in slaap te vallen. normaal was het nooit echt een probleem, af en toe wel vermoeiend als zij niet in slaap kon vallen maar we deden er nooit echt heel moeilijk over als ze niet kon slapen dan mocht ze wat langer opblijven. we hebben wel altijd een vast avond ritueel gehad. dus wel altijd eerst eten , dan in bad, tandjes poetsen boekje lezen en slapen. het duurde altijd best lang voor ze in slaap viel maar nu zit ze dus op de basisschool en vind ik wel dat zij op tijd moet slapen(7uur) het avond ritueel is nog altijd hetzelfde maar het duurt gewoon zo ontzettend lang voor ze in slaap valt. wordt er zelf helemaal gestrest van, vooral nu ik weer zwanger ben. Soms zitten we 1 tot 1,5 uur met haar boven om te laten slapen. Ze is ook wel altijd heel erg druk en het lijkt wel alsof ze nooit moe is, ze kan geen seconde stil zitten. zelfs in haar slaap is ze heel druk en beweeglijk en als ze eenmaal slaapt wordt ze wel een paar keer per nacht wakker en wil dan bij ons in bed. Nu vraag ik me af of het een serieus slaap probleem is en of iemand misschien tips heeft om haar sneller in slaap te krijgen. Haar alleen laten en laten huilen tot ze in slaap valt is denk ik geen optie want wij hebben haar nooit geleerd om aleen in slaap ter vallen en vind het dan beetje raar om het plotseling wel te doen. hebben het trouwens wel eens geprobeerd maar dan zitten we met een overstuur kind die niet in slaap valt maar blijft huilen tot we weer bij haar bed komen zitten. ik hoop echt dat iemand wat tips heeft want ik hou dit niet langer vol.. wil in de avond ook nog wel even tijd voor mezelf en m"n man hebben.
Kun je niet proberen het langzaam af te bouwen? Ze is ook oud genoeg om iets mee af te spreken. Bijv hoelang je bij haar blijft en dat je daarna naar de woonkamer gaat voor koffie met papa en daarna even komt kijken zonder dat e blijft zitten dan. Evt nog een paar keer in het begin. Evt aangevuld met wat je de rest vande avond doet. Of misschien scheelt het als je op de gang bijv de was gaat doen. Ben je er wel maar toch niet helemaal... Lastig hoor. Straks met je 2e kindje kun je tenslotte geen uren blijven zitten. En je wil ook niet dat ze denkt dat het aan broertje/zusje ligt tenslotte.
Als mijn dochter niet kan slapen, dan mag ze nog even een boekje lezen/bekijken. Ze doet dan zelf het licht uit, als het boekje uit is. Dan kan je haar voorbereiden wanneer ze moet gaan slapen. En wat Saskia zegt, naar beneden en dan afspreken dat je straks nog even komt kijken. Iets wat je jaren opgebouwd hebt, is er natuurlijk niet zomaar uit. Dat kost best wel even wat tijd.
tsja als ik je verhaal zo lees denk ik niet aan een slaapprobleem, maar iets wat nu zo'n gewoonte is geworden voor je dochter dat ze daarom niet anders wil. dit kost idd tijd om te veranderen, maar die verandering ligt bij jullie! ze is idd oud genoeg om afspraken mee te maken. Ik zou gaan nadenken hoe kan je de tijd die je bij haar bent steeds wat meer gaan inkorten. Ook kan je natuurlijk gaan denken aan een soort beloningsysteem als ze steeds beter zelf kan gaan slapen! ik denk dat jullie de grenzen moeten gaan aangeven en natuurlijk zal ze hierbij in het begin wel protesteren, maar goed jullie bepalen zelf waar de grens ligt en wat je normaal protest vind en wat je te ver vindt gaan (bijv maar laten huilen) En ja, vier jaar is wel een leeftijd waarop je kind zelf in slaap moet kunnen vallen vind ik.