Hoi, Effe mijn verhaal: Op woensdag 10/10 ging ik binnen met weeën. Donderdagochtend rond 2u werd er een epidurale gezet. Nou direct grandioze miserie: anesthesist moest 4x prikken en na de 4e keer bleek dat de sonde een fabricagefout had en dat al dat geprik dus eigenlijk overbodig was als ik een goede sonde had gehad. Ik ben toen beginnen te beven, heb een bloeddrukval gehad (stonden al met de spuit klaar voor mocht ik helemaal crashen), was verlamd vanonder mijn borsten en kon mijn linkerbeen niet meer bewegen (de vk moest dit telkens vasthouden voor een perswee). Nadien bleek ook dat ze door het ruggemerg geprikt hebben waardoor ik hersenvocht lekte. Dan krijg je knallende koppijn omdat je hersenen je hersenvliezen naar beneden trekken. Vrijdag dan een bloedpatch gehad (ze spuiten bloed in via een nieuwe epidurale en dat moet dan stollen rond het ruggemerg). Zaterdag mocht ik naar huis, maar eens thuis kreeg ik 38,5 graden koorts en weer hoofdppijn. Terug naar het ziekenhuis via de spoed en de gehele zondag plat gelegen met pijnstilling. Maandag mocht ik terug naar huis. Echter wel met een knoert van een sinusitis. Nu heb ik nog steeds oorsuizingen, vlug moe en vooral een superwattig gevoel in mijn hoofd (een wandelingetje put mij enorm uit). Mijn vraagje: iemand hier ervaring mee? EN moet ik naar de ombudsdienst van het ziekenhuis? Heb geen zin om een mega-ziekenhuisfactuur te betalen door een fabricagefout Iedereen die blijven lezen is, dikke duim voor het doorzettingsvermogen. O, en baby stelt het prima
Geen ervaring mee, maar ik vind dat je wel het recht hebt op een compensatie klinkt verre van prettig wat je hebt meegemaakt met alle gevolgen van dien..
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met mijn laatste bevalling. Helaas is mijn hoofdpijn na die lekkage nooit overgegaan. Slik pijnstilling wat weinig doet eigenlijk. Heb wel een klacht ingediend bij het bestuur van het ziekenhuis en zij geven aan dat epidurale injecties niet altijd volstaan met 100% werking. Ik heb dus ook 4x een epidurale gehad waardoor het eigenlijk niet werkte. Het zkh erkent het fout niet want het komt wel vaker voor zeggen ze Ik had medische indicatie voor de bevalling(en) en als je een epidurale krijgt wordt dat ook meteen gezien als med. indicatie dus een rekening zal je ook niet krijgen. Wat betreft je klachten die je beschrijft hier precies hetzelfde helaas Sterkte!!
Epiduraal is medisch.......dus geen nota. Bij een goede sonde heb je geen garantie dat er direct in 1x goed geprikt wordt en of dat die goed zit en goed helpt. Ondanks dat er dus een fabricage fout was lijkt mij sterk dat dat het probleem was. Aanprikken gebeurd met een naald waar vervolgens (als die goed zit) de sonde wordt ingebracht. De klachten die jij omschrijft komen helaas vaak voor. Bloeddruk daling, daarom laten we vaak een literzak vocht snel inlopen om de vaten te vullen om een bloeddruk daling te voorkomen. Maar het kan toch gebeuren en daarom wordt iemand medisch bewaakt bij het prikken. Verlamd vanaf onder je borsten.......iets te hoog block, maar kan geen kwaad en gevoelloos been is vervelend en ongemakkelijk maar ook dit zien we vaak. De extreme hoofdpijn komt echt van het lekken van vocht omdat ze door het vlies geprikt hebben. Bloodpatch werkt hier meestal bij. De nasleep is altijd blehhhh, want je wilt genieten. Neem de tijd en pak je rust waar kan. Schrijf al je vragen op en bespreek deze met je gynaecoloog op nagesprek. Je kan ook een nagesprek met de bewuste anaestesist maken zodat die het een en ander kan uitleggen. Een klacht......zoals ik je verhaal lees lijkt het mij overbodig. Sterkte Kwebbel
Bij de tweede bevalling heb ik ook een epiduraal gehad, in 1 keer gezet, werkte geweldig. Had idd een infuus om bloeddruk redelijk te houden, laagste onderdruk was 49. Koorts ook gehad, kwam door de epiduraal, en daarom een bolus antibiotica via het infuus. M'n rechterbeen kon ik ook helemaal niet bewegen, dus toen ze verloskundige zei dat ik m'n benen vast moest pakken om te persen heb ik gezegd dat ze de beugels maar omhoog moest doen omdat dat em écht niet ging worden. En of ze m'n been er ff in wilde tillen . Hier ook een doof gevoel in m'n tieten gehad. Gelukkig geen hoofdpijn enzo, maar de meeste dingen kunnen dus wel gewoon gebeuren bij een epiduraal, althans, hebben ze mij verteld. Enige wat me 'tegenviel' van de hele ruggenprik was dat het zetten echt gemeen zeer deed, het gevoel alsof er messen in m'n rug werden gestoken van de plaats van de prik, tot m'n rechterheup.