Gezocht: ervaring met Duphaston ter ondersteuning van innesteling in natuurlijke cyclus

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mickey20, 16 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mickey20

    Mickey20 Bekend lid

    29 jul 2020
    765
    562
    93
    Vrouw
    Wij hebben net onze eerste en meteen laatste IVF-poging achter de rug. De opbrengst was maar 2 eicellen, daarom heeft het geen toegevoegde waarde voor ons. Qua bevruchting gaat het bij ons wel vaak goed. Dit weet ik door 1 doorgaande zwangerschap en een aantal miskramen en biochemische zwangerschappen.
    Maar de innesteling, daar gaat het meestal op mis. Daarom krijg ik nu Duphaston (progesteron) ter ondersteuning van de innesteling, dit medicijn had ik ook bij de IVF-poging.
    Ik moet de Duphaston 1x per dag 1 tablet gebruiken vanaf de ovulatiedag, voor de standaard 14 dagen.

    Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen, omdat ik niet wil dat de Duphaston mijn eigen cyclus te erg in de war schopt. Mijn cyclus is namelijk meestal goed en regelmatig.

    Misschien hebben jullie ook nog andere tips ter bevordering van de innesteling...? Al lees ik natuurlijk al vanalles op internet ;). Alvast bedankt!
     
  2. Kippie13

    Kippie13 Fanatiek lid

    29 jan 2021
    1.254
    1.623
    113
    Vrouw
    Wat jammer dat hier helemaal geen reacties op gekomen zijn! Ik was zelf ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

    Wij zijn in januari begonnen met onze eerste (hormoongestimuleerde) IUI. Dit ivm mijn leeftijd (36). Ik heb verder een hele regelmatige cyclus, bij ons beiden zijn geen afwijkende oorzaken gevonden, maar na 1,5 jaar nog steeds niet zwanger.

    24 januari was de inseminatie en ik heb zelf gevraagd om extra progesteron ter ondersteuning ivm meerdere miskramen en altijd vanaf 5 dagen voor NOD al licht bloedverlies.

    Ik slik ook Duphaston, 1x per dag.

    De eerste IUI is direct geslaagd :eek: en ik ben vandaag 6 weken en 1 dag zwanger. Toen ik positief testte, heb ik direct gebeld om te vragen voor een herhaalrecept omdat ik het doodeng vind om te stoppen met de Duphaston. Ik heb dit gelukkig ook gekregen!

    Donderdag eerste echo bij VK en volgende week vrijdag bij de fertiliteitsarts.

    (Een paar jaar geleden, met mijn ex, een ICSI traject gevolgd en daar kreeg ik Utrogestan bolletjes om in te brengen. Van de 5 terugplaatsingen maar 1 keer zwanger geraakt en dat werd uiteindelijk een miskraam met 6+2)
     
  3. Mickey20

    Mickey20 Bekend lid

    29 jul 2020
    765
    562
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Ik vind het ook zo jammer dat hier verder geen reacties op komen. En ook wel raar, want ik kan me niet voorstellen dat jij de enige bent die Duphaston op deze manier gebruikt.

    Heb jij nog andere dingen gedaan ter ondersteuning van de innesteling?

    Wat fijn om zo'n mooie ervaring te lezen en van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!! Vandaag wellicht een beladen dag en deze fase extra spannend vanwege de miskraam een paar jaar terug, sterkte. Ik hoop dat je een mooie echo hebt donderdag en dat alles goed mag blijven gaan!!
     
  4. Kippie13

    Kippie13 Fanatiek lid

    29 jan 2021
    1.254
    1.623
    113
    Vrouw
    T is allemaal zo dubbel: 1,5 jaar geleden was ik ook zwanger en was ik op deze dag echt zo zenuwachtig. Ik dacht steeds: als deze maar voorbij is, dan zijn we weer een stapje verder. Helaas kwam ik er toen met 7+2 achter dat t een missed abortion was die uiteindelijk op 8+4 opgewekt is met medicatie.

    Ik tel de uren af naar donderdagochtend :(

    Over t gebruik van Duphaston lees ik op internet ook heel weinig als t gaat om ondersteuning van de innesteling. Je leest vooral over 'cyclus sturen'.
    De arts zei wel dat t niet echt bewezen is dat het de innesteling ook daadwerkelijk helpt, maar ik dacht: baat het niet, dan schaadt het niet.

    Er zijn verder geen andere dingen die ik heb gedaan behalve de standaard multivitaminen slikken.

    Edit: ik bedenk me wel dat 'zorgen voor een doorbloeding' ook vaak wordt genoemd als t gaat om innesteling bevorderen.

    Noem het toeval of niet: maar ik lag elke dag (tot m'n NOD) minstens 20 min op een shakti mat voor t slapen gaan. Is heel goed voor je doorbloeding, maar wordt juist weer afgeraden als je daadwerkelijk zwanger bent.

    Is jouw progesteron gehalte weleens getest?
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Ik heb het nooit gebruikt in een natuurlijke cyclus maar wel bij ICSI behandelingen. Echter wel 3x daags 1 tablet (1 tablet staat gelijk aan 100mg Utrogestan en Utrogestan was 3x daags 2 bolletjes). Dus of 1 tablet Duphaston helpt.....
     
    Mickey20 vindt dit leuk.
  6. Kippie13

    Kippie13 Fanatiek lid

    29 jan 2021
    1.254
    1.623
    113
    Vrouw
    Ik weet niet meer hoeveel Utro bolletjes ik toen bij ICSI gebruikte, is alweer 5 jaar geleden.

    Arts zei nu: begin maar met 1 tablet per dag en als deze IUI niet aanslaat, doen we de volgende keer 3 per dag.

    Mijn progesteron was 38 nmol/l op cyclusdag 20. Dit moet tussen de 10 en de 60 zijn. In principe goed genoeg dus, maar kan beter.
     
  7. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Edit (ik zie een typefoutje), 1 tablet Duphaston staat gelijk aan 200mg Utrogestan.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik spoot pregnyl en was 2 keer zwanger (alleen eerste gingn fout, maand erop blijven zwanger). Dus extra progesteron was hier de sleutel
     
    Mickey20 en Kippie13 vinden dit leuk.
  9. Mickey20

    Mickey20 Bekend lid

    29 jul 2020
    765
    562
    93
    Vrouw
    Ja snap helemaal hoe je je voelt meid. Hopelijk word je morgenochtend gerustgesteld! Laat je wat weten?

    Bedankt voor je tip over de shakti mat, had ik nog nooit van gehoord.

    Ja mijn progesteron was toen ruim 26, weet niet meer welke cyclusdag. Dus kan ook beter.

    Duphaston in natuurlijke cyclus is volgens mij standaard 1 pilletje en tijdens traject inderdaad 3 pilletjes per dag. Had ik ook bij de IVF.
     
    Kippie13 vindt dit leuk.
  10. Kippie13

    Kippie13 Fanatiek lid

    29 jan 2021
    1.254
    1.623
    113
    Vrouw
    Vanmorgen om half 9 echo gehad. Een kloppend hartje!!
    Echt, tranen met tuiten :cry: Ik kon niet meer stoppen hee. Ik was zooooo stikzenuwachtig. Pffff. T moet nu nog ff landen, zo onwerkelijk.
    Ze zei dat er nu nog maar 1% kans is dat t fout gaat.
     
  11. Mickey20

    Mickey20 Bekend lid

    29 jul 2020
    765
    562
    93
    Vrouw
    Wauw wat een geweldig nieuws! Van harte gefeliciteerd en ga nu maar gauw proberen te genieten!!
     
  12. Skitter

    Skitter Lid

    27 feb 2021
    6
    5
    3
    Vrouw
    Hallo!
    Allereerst: Kippie gefeliciteerd met je zwangerschap!! Wat fijn! Ik hoop dat alles goed blijft gaan
    Bedankt voor het aanmaken van dit onderwerp. Ik kan er nog weinig zinnigs over melden, maar begin wel overtuigd te raken van de meerwaarde van Progesteron slikken. Ik heb net een derde miskraam gehad. Bij de laatste wist ik dat mijn progesteron te laag was. Dit noemde ik deze week bij de gynaecoloog en die zei dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat progesteron helpt bij het voorkomen van een miskraam. Maar na 3x geloof ik niet meer in pure pech en ga ik zelf meer regie nemen oa in het vragen van extra progesteron.
    Hopelijk beginnen we de volgende maand met IUI mét progesteron en kan ik mijn ervaringen hier met jullie delen
    Groetjes van (ook) een 36 jarige
     
  13. Mickey20

    Mickey20 Bekend lid

    29 jul 2020
    765
    562
    93
    Vrouw
    Wat rot dat je al drie miskramen hebt gehad. Sterkte meid. Er kan meer aan de hand zijn, maar groot gelijk dat je gaat vragen om extra progesteron bij je volgende iui. Veel succes!
     

Deel Deze Pagina