Koken met/voor kinderen

Discussion in 'Mama en gezin' started by Espoir, Jun 26, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Espoir

Espoir Fanatiek lid

Feb 28, 2013
    1,668
    768
    113
    Hoi!

Ik wil wat gevarieerder gaan eten.
    Ik ben zelf een makkelijke eter maar mijn kinderen niet zo. Ze zijn bijna 6 en 10.

Ben het zat om steeds maar hetzelfde te eten (AGV of spaghetti) of als ik wat lekkers voor mezelf maak, iets voor hun uit de vriezer te trekken. Ik vind eigenlijk dat ze nu wel zo oud zijn dat ze gewoon moeten eten wat de pot schaft. Maar ja, hoe pak ik dat aan.. heb ik ze niet al verpest?:rolleyes: Heb ook geen zin in iedere avond strijd haha..

Tips voor succes recepten zijn ook welkom!

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,003
    14,667
    113
    Female
    Wat maakt je voor jezelf dan voor bijzonders klaar dat jouw kinderen niet mee eten? Ik vind ze idd meer dan oud genoeg om gewoon met de pit mee te eten, dat is hier altijd de regel geweest.

Hier lusten ze graag wraps, taco's, enchilada's.
    Ook buitenlandse gerechten zoals macaroni, spaghetti, nasi, bami komen regelmatig op tafel.
    En idd veel agv, dat vinden ze ook prima.

Sado likes this.
  3. Espoir

Espoir Fanatiek lid

Feb 28, 2013
    1,668
    768
    113
    dat bijvoorbeeld, wraps, taco’s, veel soorten groenten die ze niet lusten, risotto, traybakes, ovenschotels, noem maar op..

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,003
    14,667
    113
    Female
    #4 Zxcvb, Jun 26, 2024
    Last edited: Jun 26, 2024
    Ovenschotels houden ze hier ook niet heel erg van, maar die komen toch van tijd tot tijd op tafel.
    Traybakes begin ik niet aan, dat willen ze echt niet eten. Vind ik zelf ook niet lekker hoor.

Maar ik ga echt niet meerdere gerechten klaar maken per dag. Gewoon: dit is wat we eten en je doet het er maar mee.

Ik zou als ik jou was echt gewoon dingen gaan eten, je bent er zelfs misschien al wel wat laat mee om het nog te gaan doen.

Bij wraps vind ik het heel makkelijk: alle ingrediënten staan in afzonderlijke bakjes op tafel en ze beleggen hem zelf naar smaak.
    De een wil liever meer komkommer en hoeft geen paprika, de ander wil juist wel weer graag paprika, enz..

5. Espoir

Espoir Fanatiek lid

Feb 28, 2013
    1,668
    768
    113
    Als ik dat laatste doe, dan gaat er dus alleen saus en kaas op..

6. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Wraps (fajita’s, kip krokant, pulled pork ed.) is hier altijd een hit. Diverse toppings erbij (guacamole, zure room, geraspte kaas, ijsbergsla, gebakken paprika en ui, maïs, tomaat, komkommer)
    En de kindren kunnen hem zelf naar wens beleggen. Zoon eet dan nooit vlees bv, maar belegt hem met rauwkost, guacamole, maïs, ed.)

En verder kook ik gewoon wat ik wil en waar ik zin in heb en tijd voor heb. En als de kinderen niet willen, dan eten ze maar niet. Geen strijd dus hier aan tafel. Ik beslis wat we eten (verzoekjes mogen natuurlijk altijd) en zij beslissen hoeveel ze er van eten. Werkt hier prima. Ze krijgen geen andere maaltijd of vervangers.

Sado and Zxcvb like this.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Ik heb eigenlijk nooit bewust met de kinderen rekening gehouden. Ja, toen ze nog niet oud genoeg waren om echt mee te eten, maar daarna aten ze gewoon mee, wat eigenlijk zonder problemen verliep. Eerlijk gezegd denk ik ook wel dat je met apart koken etc juist moeilijke eters maakt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, zoals eetstoornissen/sensorische problemen. Oh, en dan heb ik zelfs nog een autistisch kind, die weliswaar heel langzaam eet, maar zeker niet picky is.
    Uiteraard maak ik wel gerechten waarvan ik weet dat ze die (extra) lekker vinden. Maar echt apart koken doe ik niet aan.

Sado and Zxcvb like this.
  8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,003
    14,667
    113
    Female
    Jongste zoon vraagt dan ook wel of alles moet. Bij hem geef ik dus aan dat er wat verplichte bakjes zijn.
    Hij moet bijv sla altijd erop. Lekker of niet, een beetje vitamines moeten wel.

9. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,048
    2,553
    113
    Limburg
    Hier was/is altijd eten wat de pot schaft. De ene dag maak ik iets waarvan ik weet dat ze het heerlijk vinden, maar ik maak ook gewoon gerechten die ze minder lekker vinden. De oudste 2 zijn nu 12 en 9 en lusten inmiddels al veel meer dan een jaar of 3 geleden. Vandaag kozen ze zelfs voor Thaise curry, daar stond ik wel van te kijken. (ik vraag wel eens aan ze wat ik moet koken, als ik geen inspiratie heb ofzo :roflmao:)
    Meerdere gerechten koken heb ik nooit gedaan.

toch3 and Zxcvb like this.
  10. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,048
    2,553
    113
    Limburg
    De kans is groot dat dat uiteindelijk ook meer wordt. Mijn zoons gingen ook eerst alleen maar voor vlees en een sausje, inmiddels gaat er veel meer op. Als je het blijft aanbieden is de kans groot dat ze uiteindelijk meer gaan proeven en dan komen ze erachter dat dat toch ook wel lekker is.

Zxcvb likes this.
  11. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Wat als ze zelf mee helpen met koken?
    Zoon mag aangeven wat hij niet lust zoals erwtjes en daar hou ik rekening mee.

Voor de rest mag hij mee koken, ideeën opperen, of eten wat de pot schaft.

Wij hebben altijd alles maar aangeboden, van alles altijd iets proeven. Blijven aanbieden om te laten wennen.

Misschien vrij laat maar zou het wel blijven proberen en op deze leeftijd kunnen ze soms pech hebben.

12. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    Oh, ik heb trouwens wel 1 ‘escape’ voor de kinderen. Ze hebben allemaal 1 gerecht mogen kiezen die ze het minst lekker vinden en dan mogen ze een boterham smeren. (Geen tosti’s of gebakken eirene of ander gedoe, maar gewoon een zelfgesmeerde simpele boterham).

Zo lust oudste dochter echt geen nasi, dus dan eet ze die boterham. Middelste dochter lust geen maïsstamppot, wat juist het lievelingsgerecht van de oudste is. Dus je snapt dat het geen doen is om het 4 kinderen naar de zin te maken :roflmao:.
    Dat gerecht ligt dus wel vastn mag zeker niet zomaar ingewisseld worden. Dus eigenlijk is dit al jaren voor alle kinderen hetzelfde. Het geldt zelfs nog voor mijn volwassen kinderen, die makkelijk iets voor zichzelf kunnen kopen en maken. Maar ze moeten dus het zelfde doen vanwegehun 8 jarige broertje.

toch3 likes this.
  13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Een "viral" recept van tiktok oid doet het vaak wel goed. Zij kiezen en de voorwaarde is dat er 1 soort groente bij komt oid.

Een tijd terug waren van die in vieren gevouwen wraps echt een hit hier.
    Moet wel zeggen dat rauwkost hier heel goed gegeten wordt dus ik heb makkelijk praten.

Zelfgemaakte Turkse pizza doet het hier ook goed, er kan evt wat groente door de saus. De rauwkost hoort er wel echt bij ook dus misschien een idee.

Of laat ze zelf eens een recept uitkiezen wat ze willen proberen, bv van die kaartjes bij de winkel. Daar staan soms leuke dingen bij.

Groenten die ze wel lusten op een andere manier klaarmaken, en ipv aardappels wat anders erbij, bv gebakken gnocci oid. Zo wennen ze toch aan wat andere smaken en structuren en lijkt het toch wat op agv.

Zelf een tijdje net hello fresh gekookt toen ik weinig inspiratie had. De kinderen hadden er een hekel aan, maar toch zijn er een aantal recepten blijven hangen die wel een succes waren en die ik nog regelmatig maak.

14. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,005
    2,371
    113
    Ze hebben hier drie ingrediënten die ze mogen laten staan. Voor de rest wordt van alles geproefd. Minimaal het aantal hapjes dat je oud bent. Daarnaast is de jongste een moeilijke eter en te mager. Gaat geldt de incentive: bord leeg dan mag je ijsje als toetje (waterijs). In de loop der jaren ben ik steeds wat meer gaan opscheppen waardoor hij nu normale hoeveelheden eet.
    De oudste kon daar op mee liften, maar daar zien we de laatste maanden dat ze haar fruit slecht eet op school. Dus daar is nu de regel: alle groente op van avondeten en je fruit van school dan mag je ijsje als toetje.

mals ze iets echt vies vinden werkt dat natuurlijk niet, maar hier heeft het wel het zetje gegeven om soms toch voldoende te proeven en eten. En soms vinden ze iets zo vies dat ze een normale yoghurt prima vinden haha.

Per week proberen we afwisselend aardappel, rijst, pasta, oven gerechten te eten.

15. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,272
    17,147
    113
    Dan zou ik zeggen: 1 vaste "wat mama wil"dag waarbij ze verplicht moeten proeven. Ze zijn oud genoeg om te snappen dat je dan 6x "voor hun" kookt en 1x "voor jezelf" en dat zeuren geen nut heeft.

16. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,272
    17,147
    113
    En als ze uit 5 schaaltjes verplicht 2 schaaltjes moeten kiezen? En dan de keuze los of erop. Hier eten de jongste het liefst een "kale pannenkoek" (want wrap is vies, als ik het pannenkoeken noem lekker:roflmao:) en de vulling los. Prima, als je in totaal maar genoeg eet. En anders maar een x niet eten, je krijgt niks anders

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    Tja bij moeilijk eters werkt veel niet dus moet jij vooral kijken naar wat uw kinderen wel lusten.

Dus wat lusten ze?
    Welke aardappel bereiding hebben ze het liefst?

Als ze graag AGV eten dan lijkt mij dat eigen prima :D (zou ik bij de jongste al heel blij mee zijn)

18. Mamavan123

Mamavan123 Bekend lid

Apr 20, 2023
    569
    486
    63
    Wij doen het hier precies het zelfde. En dat werkt prima. Al probeer ik wel vaak iets op tafel te zetten waarvan ik weet dat ze het eten. Het is eigenlijk altijd gezellig aan tafel.

Mijn kinderen zijn nog heel jong, dus we moedigen proeven wel echt aan.

Adje likes this.
  19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik ben zelf een slechte eter, heel gevoelig voor smaak en geur. Ik vind gerechten met veel dingen door elkaar veel te overweldigend en eet dat ook echt niet graag.
    Maarja, dan word je wel beperkt. En veel groente is nou eenmaal ook smerig als je het niet echt lekker op smaak kunt maken.

Maar samen met de kinderen probeer ik wel te blijven ontdekken en proeven.

20. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Hier vind ook niet iedereen alles lekker, ik soms niet wat mijn vriend graag eet / maakt en andersom. Met de kinderen net zo. Sinds een tijdje hebben we de afspraak dat we soms gewoon koken wat we lekker vinden en dat degene die het niet lekker vinden dan pech hebben (er komt geen alternatief). We benoemen ook eerlijk wat we niet lekker vinden, dus ook wij als ouders. Sinds we dat doen is er bij de kinderen ook een veel minder gedoe. De oudste kookt ook steeds vaker 1 dag in de week, dus ook zij heeft soms ‘geluk’.

En we houden natuurlijk echt wel rekening met elkaar. Het is niet zo dat dit wekelijks voorkomt.

Zxcvb likes this.

Share This Page