Dit klopt toch niet ? (Aansprakelijkheidsverzekering)

Discussion in 'De lounge' started by RoGiJuLi, Jan 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    55,042
    15,636
    113
    Nabij Utrecht
    Even het volgende:

Voor een kleine 2 weken geleden hebben wij onze huiskamer opgeknapt.
    Mijn zwager kwam onze kids ophalen omdat het anders te lastig werd om te werken (verven etc.).
    Op het moment dat mijn zwager de huiskamer binnen kwam, stond ik op een ladder de raamkozijnen te verven (primer verf).
    Ik verloor mijn evenwicht en mijn zwager duwde mij in evenwicht zodat ik niet viel.
    Hierdoor kwam ik met de verfkwast tegen zijn (nog geen 3 maanden oude) jas aan (dure North Face jas).
    We hebben gelijk van alles geprobeerd om het eruit te krijgen, maar niks hielp.

Ik heb dit dus bij onze verzekering opgegeven omdat ik vind dat dit mijn aansprakelijkheid is (ik kwam met de kwast tegen hem aan).

Nu heeft mijn verzekering tegen hem gezegd dat hij het moet indienen bij zijn eigen verzekering.

Dat klopt toch niet? Of denk ik nou raar.
    Had hij mij niet opgevangen/tegengehouden, was ik omgevallen met alle gevolgen van dien.

2. Fransa

Fransa Niet meer actief

Volgens mij moet hij het melden bij zijn verzekering die het bij de jouwe zal gaan verhalen.

Mijn neefjes smeten vorige week bij mn ouders iets te hard een deur dicht zodat het raam sprong. Moest mijn vader ook bij zijn verzekering melden met mij neefjes als zijnde de verantwoordelijken...

3. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,287
    11,896
    113
    Klopt in mijn optiek ook. Ik weet wel dat ze vaker zeggen dat diegene het eerst bij de eigen verzekering moet opgeven en dat die het dan weer bij de andere verzekering kan claimen.
    Dus ik zou hem wel gewoon laten bellen met zijn eigen verzekering.

4. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Klopt inderdaad wel. Zijn verzekering zal het gaan verhalen op de jouwe.

5. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik denk dat zijn eigen verzekering dit niet zal vergoeden.
    Ik vind wel dat dit onder jou aanspr. verz. valt.

Wel zou hij een schadeclaim kunnen indienen bij zijn verzekeraar met daarbij de reactie van jou aansprakelijkheids verzekering en daarbij de vraag vermelden of zij hun reactie naar jou verzekering kenbaar willen maken ( wat waarschijnlijk zal bestaan uit een reactie dat jou verzekering aansprakelijk is )zodat jou verzekering alsnog moet vergoeden.

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    55,042
    15,636
    113
    Nabij Utrecht
    Ok vreemd.
    Maar een ander (soortgelijk) geval hebben ze eerder wel vergoed.
    Mijn zoon had bij mijn ouders in het complex met een steen in de muur staan krassen (diep in de verflaag).
    Hiervoor hebben ze een schilder laten komen (kosten 100,-).
    Ik kreeg de nota.
    Heb deze ingediend en kreeg binnen een aantal dagen het geld op mijn rekening.

Dat is dus ook niet via de tegenpartij gegaan! Apart dan toch?

7. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

Sep 29, 2013
    1,043
    0
    0
    Klopt! Je moet het eerst op je inboedelverzekering proberen te verhalen.

8. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

Sep 29, 2013
    1,043
    0
    0
    Is overigens voor jou ook beter! Dan krijg je sneller het geld plus dan gaat het om nieuwwaarde en anders om dagwaarde.

9. danip

danip Niet meer actief

Het is een afspraak onder verzekeraars dat ze dit soort kleine schades niet verhalen op elkaar. Kleine aansprakelijkheidsschades moeten op eigen inboedelverzekering worden ingediend. Het klopt dus inderdaad. Voor hem ook nog beter, de inboedelverzekering gaat uit van nieuwwaarde en de avp van dagwaarde. Het klinkt gek, jij maakt schade bij of aan een ander en diegene moet zijn eigen verzekering aanspreken, maar zo werkt het dus in de praktijk wel. Omdat ze niet het werk hebben van schades verhalen scheelt dit hun enorm in de kosten, terwijl ze in principe ongeveer hetzelfde moeten uitkeren onder aan de streep. (Ik werk bij een verzekeraar)

10. EnBee

EnBee Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,147
    9
    38
    Inderdaad wat hierboven vermeld staat. Als zijn verzekering het niet vergoed, kun je het altijd nog (met bewijs dat het niet vergoed wordt) op je eigen verzekering verhalen. Dan wordt t hoogstwaarschijnlijk wel vergoed..

Share This Page