Hoe pakken jullie het avondeten aan na een werkdag? Flans je alsnog om 6 uur a avonds snel wat in elkaar? Heeft je partner/moeder/buurvrouw gekookt? Heb je de avond van te voren al wat gemaakt? Trek je een diepvries pizza uit de vriezer of bestel je wat?
We gebruiken op werkdagen regelmatig onze Crockpot (slowcooker). 's Ochtends de ingrediënten erin en alles is klaar na een dag werken. Afhankelijk van het recept nog rijst of pasta koken (bij complete stoofpot niet eens nodig), That's It! Ideaal 😃.
Op dagen dat ik werk kookt mijn man altijd, dus dat scheelt wel tijd. Mocht het voorkomen dat dit niet haalbaar is dan koken we alsnog op het moment dat we thuis zijn. We eten dan wat later, maar dat is dan niet anders. We flansen dan niet even wat in elkaar. Aardappelen, vlees en groente is immers ook snel klaar.
Ik werk 3 dagen per week en ben dan tegen 18.00 uur thuis. Soms kook ik de dag van tevoren voor 2 dagen (grote pan macaroni oid), soms maak ik de avond van tevoren een ovenschotel die ik dan alleen nog maar in de oven hoef te schuiven. denk dat we 1x per 2 weken iets te eten afhalen (frietjes, pizza, chinees). Af en toe eten we soep met stokbrood of zo. Maar ik ga inderdaad na een werkdag niet uitgebreid staan koken omdat het dan voor de kinderen ook veel te laat wordt. Wij zitten uiterlijk 18.15 uur aan tafel.
Wij houden er met het doen van de weekboodschappen rekening mee dat we op de dagen dat we allebei werken iets eten dat snel klaar is. Gewoon bloemkool of pasta ofzo. Op de andere dagen koken we uitgebreider.
Ik heb vaak college tot 1730 en ben dan om 1800-1815 bij gastouder/bso en 1830 thuis. Dan flans ik wat lekkers en simpels in mekaar in maximaal een kwartier. Zoals gister had ik een probeerseltje; pasta pesto met kalkoen. Half pak pasta (ik gebruikte mini penne) 300 gram kalkoenblokjes Halve gele paprika in reepjes Halve grote bak champignons in kwarten 1 bakje smeerbare roomkaas Half potje pesto Water laten koken, mini penne 6 minuten koken en afgieten Ondertussen de champignons, paprika en kalkoenblokjes (gemengd met wat kipkruiden) 8-10 minuten bruinbakken. Dan het vuur laag, roomkaas erdoor roeren en pesto erdoor, zachtjes laten staan voor 1-2 minuten en zodra je belletjes ziet het vuur uit doen. Was super lekker, de kinderen hebben gesmuld Ik vind diepvriespizza's enzo gewoon niet te eten.. Bezorgen duurt vaak 30-45 minuten of de bezorger is er eerder dan ik er ben. Zelf koken is altijd beter! Al is het soms lastig omdat ik weiger pakjes/zakjes te gebruiken
Wij bedenken dag er voor wat we eten . En dan schil ik aardappels voor ik weg ga en vlees uit de vriezer in koelkast , groente ligt er aan wat . uit de vriezer of uit pot . De bedoeling is dat we weer een week menu maken .
Ik kook elke dag. Alleen op zaterdag eten we standaard bij mijn schoonouders. Bestellen is mij te duur en duurt vaak langer dan dat ik zelf een verse maaltijd op tafel heb gezet. Ik maak graag gebruik van mijn keukenmachines die me het werk uit handen nemen en wat flink tijd scheelt. Voor extreem lange/vermoeiende werkdagen heb ik meestal wel iets makkelijks in huis.
Als ik tot half 6/6 uur moet werken dan kook ik smiddags alvast. Of ik zorg dat de groente en aardappelen alvast in water staan zodat ik ze alleen nog hoef op te zetten als ik thuis kom.
Ik zorg altijd dat ik iets heb wat met 10 min op tafel staat. Kids zijn ook moe na hele dag kdv en willen zsm eten en naar bed. Maak dag ervoor bijv pan macaroni of hachee of haal groentensoep uit vriezer. Afbak broodje erbij en klaar. Gelukkig maar 2 dagen per week dat dit zo gaat. Soms meer dagen door vergadering en dan door drukte ook geen tijd om voor te koken dan bel ik af en toe vanuit de auto de snackbar of pizzeria zodat ze met wat lekkers voor mn deur staan als ik thuiskom.
ik kook 6 dagen per week. en altijd gezond. ik snap nooit zo dat dingen lang moeten duren. wij zijn met 5 en toch heb ik zo een pannetje aardappels geschild ( 5 minuten en desnoods van te voren) altijd de diepvries vol met diverse groente en anders bij hele hoge uitzondering een pot doperwten/wortels. stukje kipfilet of stuk kabeljauw is echt binnen 10 minuten klaar wij hebben een stoomoven dan is het alleen een kwestie nog van erin schuiven en aanzetten. pastasaus vers maken en in de diepvries doen. alleen verse pasta koken en klaar. verder doe ik als er van een maaltijd een portie over is dit in de vriezer en zo heb ik altijd wel voorraad.. of ik kook voor twee dagen zoals hutspot. rijst met vlees en roerbakgroente plus een bak salade is ook zo klaar. ik zag hier bv dat bord pasta hierboven. het ziet er lekker uit maar zit op een stukje paprika na helemaal geen groente in. dat gebeurt hier dus echt niet. zelfs al eten we een keer onverhoopt een broodje dan maak ik er snel een salade bij. komkommer, tomaat ui paprika en sla altijd in huis.
Ik maak een weekplanning met maaltijden die ik de dag ervoor klaar kan maken, of s ochtends klaar kan zetten in de oven. Ik heb een oven met timer en maak dan bv stoofpotten die klaar zijn wanneer ik thuis kom. Veel stoofpotten, stamppotten, pasta's, nasi en bami en zo. Dat kan allemaal de avond van tevoren voorbereid worden.
3 dagen per week is het ''haasten'' geblazen. Maar wij koken wel gewoon als we uit werk komen. Nu scheelt het dat wij beide vroeg beginnen en om 17/1730 thuis zijn. 18 uur kunnen we dan vaak wel eten. Ik let wel op dat het niet té bewerkelijk is. Die gerechten bewaar ik voor de dagen dat één van ons thuis is of het weekend.
heb je misschien wat recepten? Wij hebben ook een crockpot alleen nog niet veel gebruik van gemaakt. Kinderen waren tot nu niet erg enthousiast.
Zo deden wij het vroegah ook idd, je kan prima vers en gezond eten maken wat binnen 15 min klaar is. Maar de hoofdmoot is altijd een hoop groenten, vervolgens vis of mager vlees en dan pas de koolhydraten. Dus idd het bordje op de foto ziet er best lekker uit maar is verder niet echt heel gezond door de weinige groenten. 🙃
Ik werk 4 dagen en ben altijd degene die voor het eten zorgt. Maandag werk ik thuis en kook dan voor 2 dagen stamppot, aardappels en groenten voorgeschild gekocht. De vleesjus bewaar ik altijd van het weekend, dat is een lekkere smaakmaker. Woensdag ben ik thuis en dan kook ik voor 2 dagen pasta. Vrijdag eten we 's avonds ongezond (lees geen groente), maar mijn zoons krijgen dan 's middags een potje gepureerde groente als tussendoortje van mijn vriend (die is vrijdag thuis) en op het werk eet ik dan salade als lunch.
Inderdaad En bijvoorbeeld zelfgemaakte pesto is hier echt binnen 3 minuten klaar. Zo'n potje pesto lijkt niet eens op pesto als je naar de ingrediënten kijkt.
Niks van dat alles! Ik kook in het weekend gezond en extra veel. Dat betekent dat ik ruimschoots overheb voor in de diepvries. Dit trek ik op mijn werkdagen uit de vriezer en warm ik op. Want dinsdags en vrijdags ben ik rond 17.45 uur thuis. Ga dan echt niet meer koken, want dan kunnen wij rond 18.30 uur pas aan tafel en dat is voor de kids te laat + dat ik eigenlijk ook al wel trek heb als ik uit mijn werk thuis kom en dus zo snel mogelijk aan tafel wil.
Wij zijn gelukkig alleen op maandag en dinsdag allebei laat thuis. Voor die dagen kook ik of al in het weekend of we eten een restje uit de vriezer. In elk geval iets wat alleen maar opgewarmd hoeft te worden. We zijn meestal rond 6 uur thuis en anders wordt het gewoon echt te laat voor de kinderen, maar ook omdat er meestal nog een van ons om 7 uur alweer weg moet voor werk, studie of iets anders. En ik vind het eigenlijk wel veel te veel tijd kosten om alles ter plekke nog klaar te maken. Aardappels schillen, oke, maar dan duurt het nog een half uur voordat ze eindelijk eetbaar zijn. Groenten snijden/schillen. Het duurt eindeloos voordat alleen het water al kookt en weer opnieuw kookt als het eten erbij gaat. En al die tijd lopen er drie kinderen om me heen te jengelen en zeuren, zelf rammel ik ook en ben ik moe en gehaast omdat er meestal nog wel iemand alweer bijna weg moet. En na het eten heb je dan weer een enorme afwas met pannen staan en een vieze keuken van het koken. Met opwarmen heb ik alleen de borden en bestek als afwas, omdat wij restjes altijd in zakken invriezen. Nee hoor, mij teveel stress om vers te koken als we laat thuis zijn.