Ik zit met een moeilijke keuze... Dit jaar studeer ik af op mbo niveau 4. Ik wil hierna heel graag doorstuderen op het Hbo om wat zekerheid te hebben.. Mijn droom is een praktijk aan huis in de richting zorg! Nu zit ik alleen met het probleem dat mijn man het echt niet ziet zitten dat ik nog 4 jaar voltijd ga doorstuderen. Hij wilt dat ik in zijn zaak ga werken zodat hij een andere zaak ernaast kan nemen. In principe een goed plan natuurlijk! Maar het punt is dat als er iets gebeurd met de zaak(kans is wel heel klein) dat ik dan alleen een mbo niveau 4 diploma heb, geen werkervaring en een diploma in een richting waar weinig werk in te vinden is.... Ik vind het zo moeilijk om te kiezen tussen deze 2 opties, werken of verder leren omdat mijn man mij liever niet ziet doorstuderen, we graag nog een kindje willen en ik verdien in principe net zoveel in de zaak als dat ik zou verdienen als ik de opleiding heb afgerond die ik op het hbo wil doen. Aan de andere kant met een studie heb ik de zekerheid van een diploma en hopelijk een baan mocht er iets gebeuren met de zaak dan hebben we dat stukje van mij om op terug te vallen! Man heeft namelijk niet gestudeerd. Een paar jaar wachten is geen optie voor mij omdat ik het met 2 kindjes te zwaar vind om daarnaast nog op het hbo te gaan studeren. Ook is dit het laatste jaar dat ik de studiefinanciering nog als gift kan krijgen.. Volgend jaar word het hoogstwaarschijnlijk een lening. Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?
Vind de overweging van je man nogal egoistisch. Of is die tweede zaak per sé nodig, financieel gezien? Dan is het natuurlijk wat anders. Zo niet: waarom zou zijn wens voor de jouwe gaan?
Is deeltijd of duaal eventueel geen optie voor je? Ook pittig met een kind en man met eigen zaak (die aan uitbreiden denkt), maar misschien een optie? Lastig hoor.. Zelf zou ik ook echt niet weten wat de 'beste' keuze zou zijn. Vier jaar studeren is natuurlijk lang en voor je man misschien erg ver weg voor evt uitbreiding. Is het ook nog te overzien als er uitbreiding komt dat er mogelijk een jaar later de ruimte is om wel te studeren of is het dan echt de bedoeling dat je mee blijft werken in de zaak? Of dus echt alleen in de beginfase van de uitbreiding?
Nee het is niet financieel nodig we hebben absoluut niet te klagen. Alleen met de dingen die wij willen in de toekomst hebben we wel meer geld nodig dan dat er nu binnenkomt. Zelf wil ik ook graag dat mijn man er een zaak bijneemt en ik weet ook al heel lang dat dit een droom van hem is..
De opleiding die ik wil is helaas niet in deeltijd of duaal te volgen.. Ik zal in principe alleen in de beginfase werken en daarna zal er personeel komen.. Mijn man vind het wel goed als ik over een of twee jaar wil studeren maar dat word mij dus te zwaar met 2 kindjes en er komt dan dus ook bij dat studiefinanciering dan om is gezet naar een lening ipv gift.
Misschien ben ik dom hoor,.maar of je nu hbo of mbo heb, geef toch niet meer zekerheid? volg je hart, dan krijg je er nooit spijt van..
Maar als je jezelf ziet over 2 jr met 2 kindjes blijft het toch zwaar? Als je nu begint ben je ool nog 4 jr bezig dus studeer je ook met 2 kindjes?
Als je mbo hebt gedaan en je gaat daarna naar het hbo dan krijg je gewoonw eer 4 jaar studiefinanciering en gratis Ov. Als je die hbo studie NIET afmaakt dan wordt het inderdaad een schuld. Maak je die hbo studie WEL af dan hoef je niks terug te betalen. Maar als jij wilt studeren dan moet je dat doen. Daarbij kan hij niet wachten met een tweede zaak openen? Vind het nogal egoïstisch van je man.
Is niet meteen egoïstisch toch? Hij heeft een droom, tijd is er misschien nu perfect voor.. Tja.. Ook iets voor te zeggen toch? Alleen moet je dan samen natuurlijk wel naar een oplossing zoeken die voor alletwee acceptabel is. Bijv dat jaar later gaan beginnen zodat je hem kunt helpen de eerste tijd, maar waarbij wel duidelijk is dat jij na dat jaar echt gaat studeren. En dat die mogelijke extra kosten niet opwegen tegen hetgeen jij graag wilt. Of dat hij moet wachten tot jij klaar bent met je studie. Of een andere oplossing waarbij het allebei tegelijk mogelijk is: hij die 2e zaak, jij je studie. Al lijkt het mij enorm heftig: man met eigen zaak en nieuwe zaak, kindje, studie, stages en dan mogelijk ook nog een tweede kindje tijdens die studie. Pfoe.. Heftig en zwaar, maar niet onmogelijk natuurlijk. Hopelijk kunnen jullie samen tot een goede oplossing of tussenweg komen!
Als ik doorga met studeren dan komt er geen tweede totdat ik me studie af heb. Als ik niet door ga studeren dan willen we het volgend jaar proberen. Volgens mij heb je wel wat meer keus met hbo... Dat merk ik vooral met stages zoeken etc.. Ze willen bijna overal hbo ers Vanaf volgend jaar zijn de regels veranderd met studiefinanciering, het word vanaf dan een lening. Het Ov word ook een lening als het goed is... Het is zeker zwaar! (Behalve het tweede kindje dan, die komt niet tijdens de studie maar dan erna! Zou dan wel betekenen dat dochter pas 8 jaar is(met geluk) mocht er een broertje of zusje komen... Erg moeilijke beslissing inderdaad, vandaar dat ik jullie vraag wat jullie zouden doen
Ik snap zowel jou als jouw man. Wat voor studie heb je gedaan? En wat wil je doen? Je kunt het ook anders bekijken; Jouw droom - een eigen praktijk aan huis - is dat ook echt te realiseren straks? Is hier veel vraag naar? Loopt dit? (misschien verkeerde vragen, maar ik weet niet wat voor praktijk je wil beginnen) Een tijd geleden was de vraag naar HBO hoog, het wordt nu alweer minder, gezien de crisis en MBO'ers soms iets goedkoper zijn.
Ben je nog jong? Als in, heb je nog genoeg tijd om je droom waar te maken en wellicht andere dromen te krijgen? Wil je 8 jaar leeftijdsverschil tussen je kinderen? Er kan veel veranderen in 4 jaar tijd: nú wil iedereen alleen maar hbo'ers omdat die voor het oprapen liggen door de crisis, maar dan wel óók met werkervaring, dus met alleen dat papiertje ben je er echt nog niet. En wellicht is over vier jaar de crisis alweer een tijdje voorbij en zou je met mbo prima aan de bak kunnen. Maar als je nu gaat studeren, heb je straks en een groot leeftijdsverschil (die als ik het zo lees niet helemaal wenselijk is omdat jullie anders volgend jaar al willen gaan proberen), en je man geen tweede bedrijf..
Ik denk niet dat je je blind moet staren op de extra mogelijkheden die je hebt met een hbo- diploma. Vaak gaat de vraag hierom hand in hand met de vraag om werkervaring. Dus qua carrièremogelijkheden zou het best wel eens net zo veel voordelen kunnen hebben om in jullie zaak te gaan werken. Is het geen optie om evt weer een stuk later (als je kindjes bijvoorbeeld naar school gaan) de opleiding te gaan volgen? Moeilijke keuze iig. Persoonlijk zou ik voor de optie in de zaak van je man werken gaan, omdat dat meer zekerheid en concrete voordelen biedt. HBO is nog afwachten natuurlijk, of je het nodig hebt en of het je idd aan een betere baan helpt. Maar ik ben jou niet natuurlijk
Ik doe nu de studie maatschappelijk dienstverlener en ik wil hierna het liefst verloskundige doen... Helaas zijn de eisen daarvoor super streng dus ik ben nu aan het kijken bij de opleidingen oefen-Cesar therapie of fysiotherapie.. Volgens de hogeschool ziet de toekomst er voor deze banen erg goed uit doordat er steeds meer vergrijzing komt die pijnklachten hebben.. Ook vertelden ze dat nu toe de studenten die het vorige jaar zijn afgestudeerd allemaal een baan hebben.. Ja ik ben nog jong, net begin 20. Het leeftijdsverschil is inderdaad niet wenselijk nee... Misschien moet ik inderdaad gewoon in de zaak staan.. Ik kan alleen niks met de werkervaring die ik daar opbouw..
Ik denk dat je zelf je antwoord al hebt gegeven, zo'n groot leeftijdsverschil is niet wenselijk. En je bent nog jong, dan ga je toch studeren als beide kinderen naar school gaan? Dan ben je (afhankelijk van hoe t allemaal loopt uiteraard) rond de 30 als je klaar bent en je evt een eigen praktijk kan beginnen. Denk dat je dan trouwens wel serieuzer genomen wordt door mogelijke patienten/klanten i.v.m. Leeftijd en wat ze daar altijd aan koppelen volwassenheid (al vind ik dat dat niks met leeftijd te maken heeft maar goed, een hoop mensen zien dat wel zo)... Succes
Ik heb niet alles gelezen, maar persoonlijk vind ik, dat je die studie moet doen, je weet nooit wat er in de toekomst in het verschiet ligt, (even doemdenken misschien) maar stel julie gaan uit elkaar, of er gebeurt iets waardoor jij er alleen voor komt te staan, val je in een diep gat, ik zou voor zekerheid gaan die heb je nu wel, maar werken bij je man in de zaak geeft je voor de toekomst geen zekerheid.
Als ik het zo hoor wil je dolgraag verder studeren. En ben je er in je hart er al over uit. Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je het niet doet.
Dit denk ik ook. Ik heb nog altijd spijt van mijn keuze om niet verder te studeren na mijn HBO. Nu zitten we er financieel niet ruim genoeg bij om mij nog een studie te laten doen. Als jij het wel kunt, maak dan gebruik van die mogelijkheid!
Je zou naast het werk in de zaak van je man ook vrijwilligerswerk in de zorg kunnen doen, heb je in dat opzicht geen gat in je CV. Vergeet ook niet dat als je na je HBO studie een eigen praktijk op wilt starten het ook loodzwaar is, in combinatie met een zwangerschap, pasgeboren baby etc. (er voor het gemak van uit gaand dat zwanger worden direct lukt ...) Als je de kinderen nu vlak op elkaar hebt, is straks ook makkelijker. Vind dat sommigen je man wel egoïstisch afschilderen. Maar jij was altijd al op de hoogte van zijn wens, hij ook van de jouwe? Dat speelt denk ik ook mee.
Ik zou gaan voor werken en een tweede kindje, maar dat komt meer omdat ik studeren echt niet leuk vindt.