Al vanaf het begin is mijn zoontje een spugertje. Hij kreeg bv op verzoek vanaf de geboorte. Daar heb ik heel veel mee lopen aanmodderen omdat hij zo veel spuugde. Mijn melkstroom was er groot/snel (hoe zeg je dat) en hij erg gulzig. Hij groeide wel goed maar was na iedere voeding letterlijk ziek. Ben bij de ha geweest, overlegd met vk en cb. Veel tips gehad over het voeden, houdingen en evt kolven. Maar wat ik vooral veel hoorde was ' het spugen hoort erbij'... Uiteindelijk na 5 weken bv gaan afbouwen en langszaam overgegaan op friso comfort. Dat ging echt stukken beter, spugen werd veeeel minder en krampjes ook. Alleen nu is hij 10,5 week en blijft spugerg. Nu zie ik dat hij er zelf amper last van heeft in tegenstelling tot in de eerste weken, toen was het huilen, bleek worden, duidelijk misselijk. Sinds een paar weken krigt hij er ook wat voor hongerige babys bij, hij zit namelijk al tijden op 150+5 en dat 6 keer, alles gaat schoon op. We mengen overdag max 1 schep omdat ander de comfort voedig zijn effect verliest. Maar mijn punt, hij heeft de laatste week denk ik, of al iets langer, toh steeds weer meer last van oprispingen, hij spuugt rustig 2,5 uur na de voeding zuur (?) Op, jet is doorzichtog en ruikt zuur. Hij krijgt dat van die rode verslik oogjes. Als het euit is is het over en lijkt hij zich normaal te voelen... In het begin is gedacht aan reflux, maar omdat hij er snachts geen last van heeft en geen huilerige baby is, is dat ' uitgesloten '... Moet ik hier iets mee?! Ik zie een vrolijk lachend jongetje, maar wel een die spugen blijft, zuur ruikt, en veel oprispingen heeft. Maar hij huilt amper, slaapt snachts van 23.00 tot 5 en is dus blij. Overdag slaapt hij heel weinig plat, wel in de draagzak of bij mij in bed. Maar denk dat dat meer te maken heeft met het bij mij zijn.. Nouja ik wil jullie menig graag horen. Ik hou niet van onnodig naar arts gaan, en hij is blij, maar toch. hij heeft nu bijv een half uur zijn eten op en zit recht op shoot en dan 'burpt' en slikt hij vrij veel.... Maar of hij er last van heeft?! Sorry voort wazige verhaal!
Dat is dus wat ik ook denk, maar ze vragen meteen of hij snachts spuugt, of hij veel huilt?! Nee, nou dan is het geen reflux, daar kan ik het mee doen
Ik zou toch even op je strepen staan hoor. Mijn dochter heeft reflux maar s'nachts geen last van. Nu met de medi gaat het helemaal stukke beter. Anders het bedje iets schuin zetten zodat het hoofdeinde wat omhoog staat en na de voeding langer recht houden. Tegen mij zeiden ze ook geen reflux maar nadat ik op mijn strepen heb gestaan en het CB me 'geloofde' heeft de ha me ook eindelijk serieus genomen. Sommige ha denken ook vaak 'als het het kindje niet in een boog spuugt is het geen reflux' maar er bestaat ook zoiets al verborgen reflux en dan hebben ze heel veel last van zuur.
Mijn zoontje heeft ook reflux (verborgen reflux) dat 2 uur later zuur spugen komt me heel bekend voor. Mijn zoon heeft in s avond last maar in de nacht is niks te merken. Heb je al gedacht aan nutriton toevoegen? Dan komt het minder snel op. Als hij een vorm van reflux heeft, of als je dat denkt echt naar de ha gaan. Op den duur is de slokdarm pijnlijk door het maagzuur. Als je dat kan voorkomen... Als ik achteraf terug denk heeft mijn zoon vanaf de geboorte al reflux, maar het is nu pas zo goed te merken met deze vorm. Succes!
Ik ga zo bellen! Hij zat net in zijn bloom, dasvrij rechtop en 2,5 uur na zijn voeding. Weer zuur, slikken en als klapper ook nog een kwartier hard de hik. Arm ding. Vlinder 3 tnx voor je reactie! Bed ophogen, half uur rechtop na iedere voeding, nooit helemaal plat liggen, tussendoor boeren, dat stadium zijnwe allang voorbij, vandaar ook dat ik het zat ben.. ze zijn na 1 uur weer bereikbaar dus ben benieuwd....
Nou of het zo moest zijn, mijn vreetzakje deed helemaal lastig met eten. Nooooit gehad. Ik wilde net bellen zijn ze op dond middag dicht grr... Maar het lijkt echt steeds erger te worden. Hij zit nu rechtop maar idd echt zo slikken. Lb: zag je reactie net pas, maar omdat ik al comfort geef wil ik daar geen nutriton bij doen, het is al dik zat.. tnx voor de tip!
Ps als het wel reflux is zal je zien dat ik door ondeskundigheid voor jan doedel met bv ben gestopt :s
Dat zou balen zijn. Ik ging het ook pas merken deze week, vanaf de geboorte was het al, maar nu werd het echt erg. Hikken, veel krijsen na de fles Slikken, hele dag Zuur opgeven Niet slapen overdag Dunne luiers met zijn lijf krampen Overstrekken Dit soort dingen allemaal Wist niet dat comfort al dik was..... Heb je geen vervangende arts?
Lb: zal je zien dat dat ook nog hetzelfde is . Nee, geen vervanger. Alleen bij spoed, mja dat is het ook niet echt.. jij had eerst standaard nutrilon toch?! Ik herken veel van wat je zegt maar het huilen niet, in de eerste weken wel maar dat was niet na de fles, dat waren naar mijn idee krampjes. Wat hij nu wel doet is juist inbuigen, of hij wil gaan zitten zegmaar.. overstrekken ook wel hoor. Heb net met mijn vriend even overlegd en ga zo even cb bellen. Meer als stok achter de deur, dat de huisarts me niet weer daarheen stuurt zegmaar, ben ookbenieuwd wat zij er van vinden...
Zo, heb cb gesproken. Goed gesprek gehad, aardige meid/vrouw. Ze was verbaasd over wat we zelf al hadden gedaan, dacht ook zeker aan reflux en heeft doorverwezen naar de huisarts met de mededeling dat ik noet wegga voordat ik serieus genomen wordt . Ben helemaal opgelucht. Voel me aan de andere kant ook schuldig dat ik niet eerder op mijn strepen ben gaan staan, arm mannetje....
Onze meid spuugde ook vaak pas twee of drie uur na de fles. En ook niet 's nachts. Ook huilde ze niet. Wel veel oprispingen, wegslikken en de hik. Huisarts verwachtte niet dat er medicatie nodig was (wil je toch liever niet), maar heeft ons voor de zekerheid doorgestuurd naar de kinderarts. Vond dat heel netjes en fijn. Had hier zoveel verhalen gelezen over niet meewerkende huisartsen. Kinderarts heeft haar helemaal onderzocht en vragen gesteld. Uiteindelijk zijn we wat meer nutriton gaan gebruiken op haar advies en dat werkt super. Ze spuugt nu nog maar sporadisch. Hoop dat de huisarts je serieus neemt!
Dat zitten is wat ik bedoel met samen krampen. Het huilen is hier ook maar sinds kort. Ik denk dat zijn slokdarm geïrriteerd is, dat hij daarom huilt. Dat schuldig voelen heb ik ook, maar je kon het niet weten. Je bent er nu op tijd me bezig. Ik weet natuurlijk niet of het ook verborgen reflux is zoals bij ons. Maar het lijkt echt weet verdacht veel op elkaar...het word bijna eng haha. Ik geef vanaf het begin nut.rilon ha, en vanaf dag 3 nutriton.
Ik ben zooooo kwaad, lang geleden dat ik moest janken van boosheid, maar het is mijn huisarts gelukt. Leg het straks wel uit, maar ben, ondanks dat ik boos ben geworden, gewoon niet serieus genomen. Krijg het niet voor elkaar. Ik zou hem minder eten moeten geven en de friso comfort ( die al dik is!) Indikken met nutriton en daar kan ik het mee doen. Als het zo bleef moest ik over een week maar terugkomen. Ik kan die vent wel wat, hij had overlegd met een k.a en dit was het advies... Gvd zo
Zo, heb het anders geregeld. Vriendin is ass in hef ziekenhuis, die heeft voor dinsdag 11.30 een afspraak ingepland bij de kinderarts.... Ben erg benieuwd!
Comfort is inderdaad dikker dan gewoon, maar voor veel kinderen met reflux nog niet dik genoeg, zodra het iets meer dan lichte reflux is voeg je johannesbroodpitmeel extra toe. En bij reflux is het zaak om KLEINE voedingen te geven. Dus in dat opzicht heeft je huisarts gewoon gelijk hoor. Dit advies is helemaal conform de richtlijnen.
Dm: het is vooral het zuur uren na de voeding nog, niet de voeding zelf.. vandaar dat indikken me niet de oplossing leek. En ik geef 6 voedigen en dat mogen er max 6 blijven (want anders te dicht op eljaar) van 130 ml. Daar heeft hij gewoon geen genoeg aan. Hij weegt 5,5 k en is 60 cm btw.
Weetje ik klink heel eigenwijs en dwars, maar ik zit hier nu weer met een ontroostbaar krijsend kind. Zo is hij niet dus kan het gewoon.niet aanzien. Het klokt vanbinnen en ij gooit er net een hele plas zuur uit met een klein beeje half verteerde melk. moet ik dan maar rustig aanzien ?! Het is niet dat ik het niet geloif maar ik wil gewoon dat hij geen pijn meer heeft....
Ja dat klinkt als reflux. En het is rot om te zien dat je kind pijn heeft. Maar bij reflux is indikken en kleinere voedingen echt de eerste stap, ook als het na 2 uur omhoog komt, jpbm blijft namelijk dik in de maag. 6 voedingen is geen maximum hoor, als dat beter is voor een kind mogen dat er ook 7 of 8 zijn. Op die leeftijd dronken mijn kinderen eerder 8-10 keer op een dag. Je kind mag om de 2 uur een fles, dus al zouden het er 12 hele kleine zijn, het kan. Heb je het al eens geprobeerd, kleinere fles, meer ingedikt, vaker op een dag?
Wel fijn dat je toch bij een ka terecht kan. Ookal is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust. Zou zoiezo gaan indikken extra. Dat zal het advies van de ka ook zijn denk ik.