kaakoperatie, wie ook wel eens gedaan?

Discussion in 'De lounge' started by jmm, Apr 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    Ben aan het denken aan een kaakoperatie, of misschien gewoon niet , of alleen een beugel voor boven ?

wie heeft er ervaring mee met een kaakoperatie, hoe beviel het en na de operatie was het toen goed?
    gr jmm

2. FrWentel

FrWentel Niet meer actief

Ja ik! Bovenkaak is ingekort. Operatie merk je niets van😉 meestal daarna 1 nachtje blijven. Ik vond het allemaal reuze meevallen en zou t zo weer doen. Qua pijn enzo viel het bij mij ook mee. Ik mocht alleen 4 weken niet kauwen dus alles moest vloeibaar zijn. Dat is wel k*t vond ik want ik kon daardoor eigenlijk alleen pap en soep eten. Dan val je ook wel wat kilootjes af. Maargoed uiteindelijk kun je alles weer na een aantal weekjes en is alles weer normaal en ben je die revalidatieperiode weer zo vergeten.
    En na de kaakoperatie was het inderdaad naar wens! Bedenk wel dat je een klein beetje een ander aangezicht krijgt. Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes met je besluit!

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Waarom is bij jou een kaakoperatie nodig?
    Ik ben zelf al ruim een jaar aan het beugelen en krijg nog een kaakoperatie, bij mij moet de onderkaak naar voren gezet worden.
    Ik had gehoopt deze zomer al geopereerd kunnen worden maar moet helaas eerst nog verder behandelen met de beugel voordat dat kan. Na de operatie moet ik ook nog een half jaar een beugel dus al met al zal ik er sowieso minimaal (dik) 2 jaar mee bezig zijn.

4. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    Ik heb op mijn 17e een kaakoperatie gehad.
    Ik had een "open beet" en mijn bovenkaak stond te ver naar voren.

Heb eerst een aantal jaar een slotjesbeugel gehad om ook de bovenkaak breder te maken.
    Ik moest wachten tot ik uitgegroeid was voor ik de operatie mocht hebben.

Dus zo'n 6 weken voor mijn 18e verjaardag was het zover.
    Mijn bovenkaak is doorgezaagd. De achterkant iets omhoog geplaatst en alles wat naar achteren geschoven. En toen werd alles vastgezet. Mijn kaken moesten 6 weken vast op elkaar zitten en dus al die tijd vloeibaar eten.

na 3 weken werd het losgehaald door kaakchirurg omdat hij dacht dat het niet goed gegaan was. Tanden stonden recht op elkaar. Daarna elastiekjes aan de beugel gekregen en binnen een week stond alles goed.

Jaar later nog een operatie om alle plaatjes en schroeven uit mijn kaak te verwijderen.

Ik zag er ontzettend tegenop maar ben blij dat ik het gedaan heb.
    Ruim 20 jaar later nog steeds een mooi gebit

5. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0

Je vroeg waarom een kaakoperatie nodig is, nu heb vroeger veel beugels gehad, maar mijn kaak overbeet konden ze niets aan doen, mijn orthodontist zei dan ook toen ik rond de 20 was , als je alles goed wil hebben , dan dan moet je een kaakoperatie gaan doen.
    En daarnaast mijn bovengebit staat ook niet helemaal goed meer , 1 tand is helemaal zowat naar binnen staand, zodat als ik bijt mijn onder tand steeds stukje al af is gegaan, want daar gaat die scheve tand steeds tegen aan.
    Maar ben heel erg bang voor operaties, dat ze een zenuw raken , dat je niets mer voelt, of dat soort dingen, of dat je het niet vergoed krijgt , dat je later een vette rekening krijgt, want waarschijnlijk na mijn operatie , moet mijn bovengebit nog een jaartje aan een beugel.
    Het is gekomen doordat ik vroeger geduimd helaas , en daardoor is mijn bovenkaak naar voren gegaan.

6. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    wat bedoel je met een ander aanzicht?

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Heb er zelf geen ervaring mee maar wel iemand van dichtbij meegemaakt met een kaakoperatie,
    Hij had zijn boven gebit uitsteken en alleen beugelen was niet voldoende. Gevolg dat zijn onderkaak gebroken is en naar voren is geplaatst. Dit heeft 4 wk op elkaar gestaan ( vast gezet) waardoor hij alleen vloeibaar kon eten. Zijn gezicht is ook een paar dagen dik en blauw geweest. Dit was de zwaarste periode . Maar resultaat is verbluffend. Ziet er zoveel beter uit . Hij heeft er geen moment spijt van gehad. Zijn overbeet was dan ook wel echt dramatisch groot en kon niet anders opgelost worden. Nu nog steeds aan het beugelen en dat op zijn 28ste.

Hij had dus naast voorstaande tanden ook zijn kaak naar voren staan en ook nog heel erg aanwezig door duimen als kind. Voortanden stonden ok nog is verder naar voren dan de rest

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Hier ook een kaakoperatie gehad. Lang verhaal wat ik niet helemaal ga vertellen.
    Bij mij is mijn kaak verbreed. er is dus bot van mijn heup gehaald en bij geplaatst in mijn boven en onder kaak. Tegelijk zijn er 11 schroeven geplaatst in mijn boven en onderkaak. Daarbij zijn al mijn melktanden getrokken
    Hier was inderdaad ook gezegd 6 weken vloeibaar eten en een week of 4 slecht lopen. Uiteindelijk heb ik pas 10 maanden later mijn nieuwe tanden gekregen!! (ik heb een niet uitneembaar kunstgebit wat vastzit op die geplaatste schroeven)
    Ook het genezen van mijn heup duurde veel langer. Bijna een half jaar met krukken gelopen.
    het was een noodzakelijke operatie voor de lange termijn om mijn kaken te behouden dus had geen keus. Maar heb er echt veel pijn en ongemak van gehad.
    Volgens de artsen had ik wel pech doordat het genezen zolang duurde.

9. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    1,011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Ik heb in augustus 2013 ook een dubbele kaakosteotomie gehad. Mijn onderkaak is naar voren gezet, mijn bovenkaak naar beneden en mijn kin is gebroken en verplaatst.

Ik zag ook vreselijk tegen de operatie op. Achteraf is het de beste beslissing geweest die ik ooit gemaakt heb. Ik ben er letterlijk mooier op geworden (volgens mijn omgeving).

Qua pijn is het me ook meegevallen. Ik heb een paar dagen geleefd op paracetamol. En dat was de enige pijnstiller. Je gezicht zwelt wel enorm op, waardoor er een druk op staat. De eerste weken kon ik niet liggend slapen, maar sliep ik half rechtop. Dat was wel vervelend (maar doe je graag wanneer je het gevoel hebt dat er een olifant op je gezicht zit).

6 Weken vloeibaar moeten eten is achterhaald. Mijn kaken zijn een week gefixeerd geweest, waardoor ik dus alleen vloeibaar kon eten. Na een week ging de fixatie eraf en mocht ik gaan oefenen met het openen van mijn mond (in het begin kun je dat echt maar een cm ofzo) en kon ik dus ook zacht voedsel eten (sabbelen, want kauwen mag je inderdaad 6 weken lang niet). Het herstel verliep de eerste twee weken echt snel. 2,5 Week na de operatie ging ik alweer aan het werk. (Ik ben docente op een middelbare school). Daarna stokte het herstel voor mijn gevoel een beetje. De zwelling leek minder snel te slinken en het verder kunnen openen van mijn mond verliep wat moeizamer. Na een week of 5 werd mijn gevoel weer wat positiever en na 6 weken mocht ik alles weer eten.

Achteraf gezien zou ik het zo weer doen. Het plezier dat ik er na de operatie van heb staat in schril contrast met het herstelproces. (Alles in totaal zo'n 2 maanden). Gewoon doen! Het is akelig, maar uiteindelijk heb je er echt super veel profijt van!

Succes!

10. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,539
    1,551
    113
    Oh.. ik ben daar ook over aan het nadenken, kreeg je het vergoed? En kreeg je een beugel? Ben ook erg in dubio of ik het zal doen.
    Ik neem aan dat je aangezicht er beter van werd toch?

Share This Page