ik wil een konijn aanschaffen

Discussie in 'De lounge' gestart door VrouwtjeRomy, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VrouwtjeRomy

    VrouwtjeRomy Niet meer actief

    Iemand ervaring?

    Ik wil heeeel graag een dier thuis.
    We wonen nog op een flat dus tot we hem verkocht hebben is een hond of kat niet handig. Kattenbak binnen vind ik heel erg stinken.

    Dus toen kwam ik op het idee voor vissen, heb er 4 gehad, ze hielden het niet langer dan een maand uit... ben gewoon geen vissen mens...

    Nu dacht ik dat het leuk is voor mijn dochter om een k'nijn te nemen. Nu heb ik er 1 gezien die dus zindelijk is, hele lange haren heeft en het erg fijn vind om geborsteld te worden en geaaid te worden maar niet om opgepakt te worden, dan gaat hij krabben.

    Handig om dit konijn aan te schaffen? Ik zit er al anderhalve maand op te loeren en hij is nog steeds in diezelfde dierenwinkel.

    Is het zowiezo handig een konijn met kind? en stinkt het heel erg binnen? We willen hem namelijk in de huiskamer zetten.

    Of kan een k'nijn ook op het balkon? dit vind ik zo zielig snachts.... in de kou...

    tips van konijnen liefhebbers graag!
     
  2. augurkjes

    augurkjes Niet meer actief

    Ik zal niet een konijn dat krabt kopen.

    Waarom ga je niet kijken bij een konijnenopvang?
    Overigens zal ik wel 2 konijnen nemen. Zijn gezeldschapsdieren.

    En konijntje kan binnen hoor of het gaat stinken weet ik niet hier zitten de konijntjes buiten.

    Maar misschien gek idee? Waarom ga je niet voor cavias? die vinden het fijner om op schoot te zitten en opgepakt te worden. Zal ook dan wel weer 2 cavias nemen ook.

    succes met maken van de keuze.

    Ben hier ook goed geholpen met alle konijnen vragen dus denk dat er nog wel meer meiden komen met tips en adviezen.
     
  3. VrouwtjeRomy

    VrouwtjeRomy Niet meer actief

    Nee ik vind die zo klein (ook wel aan gedacht) maar ben zo bang dat ze dan wegkruipen en ik ze kwijt ben...

    Het konijn willen we zo nu en dan lekker uit de kooi laten.
     
  4. Cos

    Cos Fanatiek lid

    5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Konijnen zijn heel leuk. Maar niet alleen. Konijnen zijn het liefst met zn tween. Dus dan zal je al moeten kijken voor een leuk koppel gecastreerde man en voedster.

    Welke site ook erg leuk is om door te lezen is Konijnen & Hamsters, Knaagdieren, Konijnenhokken :: BunnyBunch

    Konijn die nu binnen zit kan nu nog niet naar buiten als de temp wat hoger is kunnen ze prima in een mooi hok op het balkon.

    Cavia's zijn niet klein hoor ik heb er zelf 2 die kan ik in huis echt niet kwijt raken tenzij ze onder de bank gaan. Maar dat kan een konijn ook.
     
  5. VrouwtjeRomy

    VrouwtjeRomy Niet meer actief

    Dus een vrouwtje en mannetje? En kunnen dit ook gewoon vreemde zijn? dat ik dat harige konijn neem en dan nog een ander konijn erbij zoek?
     
  6. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik heb zelf een konijn gehad toen ik op de flat woonde, maar ik raad het niet aan. Ze produceren best een geur, ook al heb je een bakje waarin ze plassen. Verder de stof van het hooi en als het beestje er niet regelmatig uitkan, hij heeft wel beweging nodig.

    Ik had een apart kamertje waarin hij liep en dan een zeil op de grond waar hij op poepte en plaste, maar dat lag meestal overal, hij knaagde ook aan de muren en de vloerbedekking. toen we verhuisden heeft hij in de tuin gestaan met een ren erom heen, veel fijner voor het beestje.
     
  7. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Konijnen kun je het beste samen houden, een vrouw met een gecastreerde man werkt vaak het beste, maar vergeet niet dat ze flink wat ruimte nodig hebben en toch wel vaak wat krabben bij het optillen enzo...

    Ik zelf vind bijvoorbeeld cavia's veel leuker! zeker voor kinderen!
    Zijn wat rustiger, ook op schoot, piepen gezellig als de koelkastdeur open gaat en zijn over het algemeen heel lief en makkelijk! Willen ook wel graag met zn 2tjes zijn.

    Ik heb mn hele leven al cavia's en zou ze niet meer kunnen missen! ;)

    suc6 met je keuze!
     
  8. VrouwtjeRomy

    VrouwtjeRomy Niet meer actief

    Weet je zeker dat ze er dan niet tussen zitten?? haha!
     
  9. Female

    Female Niet meer actief

    Wij hebben vroeger ook een konijn binnen gehad, en ik vind het echt wel stinken...
     
  10. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Hahahha
    ja dat weet ik zeker

    ze weten gewoon dat daar groenvoer uitkomt, en dan gaan ze spontaan piepen (fluiten noem je dat bij cavia's) Tot nu toe geen cavia gekend die dat niet deed! En erg vervelend is het niet en het houd niet de hele dag aan ;)

    Kwa stinken valt een cavia (heb geen ervaring zelf met konijnen) reuze mee, als je gewoon 1x per week de kooi goed schoonmaakt en in de warmere maanden 2x heb je nergens last van ;)
     
  11. gebakje

    gebakje VIP lid

    15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    met kleine kinderen zijn cavia's idd makkelijker en beter.


    Plus een konijn produceert best veel keutels en plas en dat ruik je echt wel, ook al is ie zindelijk. En een konijn kan wel 11 worden ( de mijne is toen die net 11 was overleden).

    Een cavia zal niet zo lang mee gaan, mocht je hem zat zijn.
     
  12. MaaikeS

    MaaikeS Fanatiek lid

    16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Wij hebben 2 konijntjes. Staan nu in een grote kooi binnen, en het gaat perfect! Je ruikt ze gewoon niet, vorige week was ik ze zelfs vergeten te verschonen, maar je rook nog steeds niks. En dan zijn ze echt met zn 2e.
    Onze konijnen hebben ook lang haar, en zijn zindelijk, ze komen elke 2 dagen minimaal 1 a 1,5 uur uit de kooi,
    en van de lente gaan ze naar buiten, zijn nog aan het kijken wat voor kooi we willen.

    We hebben goed gekeken of we een cavia of konijntje wilde, in het verleden hebben we cavia´s gehad, maar het soort wat ik terug wilde was zo goed als niet te krijgen.

    Maar cavia´s zijn niet echt knuffel beesten, en zijn niet zindelijk dus plassen gewoon op schoot. Echter krauwen of bijten zullen ze nooit doen.

    Ook ik heb wel is een krauwtje van de konijntjes maar dat is niet met opzet gedaan, maar deze 2 zijn dan ook super tam.

    als je besluit cavia´s te nemen denk er aan dat je voeding met extra vit. C neemt of druppels erbij geeft in het water, want caafjes maken zelf geen vit. C aan.
     
  13. Konijnen kan je inderdaad beter met zijn 2en houden. Je moet dan ook een flinke kooi hebben. En de stank.. vooral ongecastreerd stinkt de urine erg. En ze bakenen ook af met uitwerpselen en hun urine. Dat is hier allemaal de reden dat ze buiten staan (grote kooi en ren, fijner voor ze).
    Je kan 2 konijnen (gecastreerde ram iig!) koppelen, je moet ze dan in een kamertje zetten die ze beide niet kennen om kennis te maken (eerst negeren ze elkaar en daarna gaan ze elkaar berijden..). Nooit direct bij elkaar in de kooi zetten!

    En cavia's zijn toch niet zo klein??
     
  14. fidel2010

    fidel2010 VIP lid

    26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    ik zou ook zeggen cavia's heb beide gehad, mijn ervaring is dat cavia minder stinken maar ook minder rommel maken... bijten vaak minder als konijnen, maar zijn idd niet zindelijk, in tegenstelling tot konijnen. het fluiten daarintegen is wel superleuk als iedere keer de koelkast opengaat en de cavia nog niks gehad heeft...
     
  15. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Cavia's vind ik juist veeeeeeel knuffeliger dan konijnen.
    Een konijn is best sterk en kleine kinderen kunnen ze soms moeilijk de baas met alle krabbels van dien. Cavia zet je op schoot (hier altijd op een handdoekje ivm een evt ongelukje) en aaien maar! zo kunnen ze wel uuren blijven zitten! en ze zijn niet echt heel klein maar ook niet loei groot!
     
  16. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Wij hebben ook een binnenkonijn gehad en ik vond het toch wel erg tegenvallen.
    Vond het hok echt een sta in de weg, je wilt dat beestje dan toch de ruimte geven.
    Ook vond ik het echt wel stinken en dan verschoonden wij het hok zeker 3 keer in de week.
     
  17. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Mijn 2 caafjes :D
     
  18. ladouce

    ladouce Fanatiek lid

    6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Neem nooit een huisdier voor je kind(eren). Je moet een huisdier nemen omdat je het zelf leuk vindt. Jij bent verantwoordelijk voor het beestje (zowel konijnen als cavia's altijd als stelletje) en niet je kind. Huisdieren zijn geen knuffelbeesten; dit geldt dus ook voor konijnen en cavia's. Houdt er ook rekening mee dat een konijn 12 jaar kan worden. Daarnaast heb je ook de dierenarts kosten. Een konijn moet 2x per jaar ingeent worden en ze kunnen ook ziek worden, zoals gas krijgen. Let op bij een konijn van de dierenwinkel. Dit is vaak inteelt waardoor het beestje bijv. doorgroeiende tandjes kan hebben. Ook moet je rekening houden dat het beestje, als het een mannetje is, gecastreerd moet worden.
    Voorkeur heeft altijd om konijnen maar ook andere huisdieren bij een opvang te halen. Daar weten ze het meest over de beestjes en soms ook iets over de achtergrond. Bij de meeste dierenwinkels is de kennis over konijnen ronduit bagger.

    Oh en wat geur betreft vind ik het wel meevallen. Heb zelf jaren konijnen in huis gehad maar ik heb zelf hooikoorts en vond de hooi (moet een konijn gewoon onbeperkt in z'n hok hebben) echt vreselijk. Ook het zaagsel voor in het hok is echt een stofzooi.
     
  19. VrouwtjeRomy

    VrouwtjeRomy Niet meer actief

  20. VrouwtjeRomy

    VrouwtjeRomy Niet meer actief

    Ik had ook niet echt verwacht dat mn dochter van 2,5 de kooi ging verschonen hahaha ;) Dat zorgen voor komt goed.
     

Deel Deze Pagina