Wij huren al bijna 10 jaar een appartement in Spanje (Canarische Eilanden) en nu is de boiler kapot gegaan en hebben wij een nieuwe moeten aanschaffen en laten installeren. Hier was de verhuurder van op de hoogte. Nu wouden wij uiteraard te kosten hiervan (280 euro) verrekenen met de verhuurder, die nu weigeren dit te betalen en zeggen dat het in het contract staat dat als ten tijde van het huren er iets kapot gaat, (koelkast, meubels, doucheslang etc) de huurder dit moet betalen. Helemaal prima, geen problemen mee. Maar nu lijkt mij toch dat zo iets als een boiler bij de vaste installaties horen en zei dat gewoon moeten betalen toch? Als er een waterleiding barst en het huis onderloopt hoeven wij dat toch ook niet te betalen? Heel vervelend want we hebben al bijna 10 jaar nog nooit problemen gehad en dan nu dit. Het gaat er gelijk heel heet aan toe, er word gedreigd met advocaten, huis uit zetten etc. Mijn Spaans is niet goed genoeg om dat contract taaltje te snappen en ga morgen op zoek naar iemand die me daar verder mee kan helpen, maar vroeg me af of er toevallig iemand op het forum is die de Spaanse wetgeving betreft huren kent, of misschien zelf iets verhuurd in Spanje en weet hoe dit zit... Zelf vond ik dit, maar word er niet echt wijzer uit. Herstellingen aan de woning - Leven, wonen en werken in Spanje Iemand? Alvast bedankt.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de Spaanse wetgeving omtrent huren. Mijn gevoel zegt dat, aangezien jullie al zo lang huren, jullie huisbaas ongetwijfeld bij een nieuwe huurder véél meer huur zal kunnen vangen, maar dat hij jullie niet legaal kan 'uitzetten', dus op deze manier probeert te bewerkstelligen dat jullie vrijwillig vertrekken. 280 voor een nieuwe boiler komt op mij echt als een pietluttig bedrag over. Zéker na 10 jaar woongenot. Persoonlijk zou ik het in deze situatie (zéker als ik de wet en de taal niet 100% kende) om zo'n klein bedrag laten zitten. Maak er een aantekening van, en verreken het eventueel (inclusief rente) als je ooit vertrekt...
Heb jaren voor een makelaar gewerkt hier in Spanje dus probeer even mee te denken. De kosten zouden normaal gesproken voor de huis eigenaar zijn daar het inderdaad onder de vaste installaties van een woning valt, zoals je bijvoorbeeld ook niet aansprakelijk bent als huurder voor een lekkend dak, waterleiding enz. Tenzij dit anders is beschreven in je huurkontrakt. Hangt dus echt af wat er in het huurkontrakt is opgenomen.
Ik woon ook al 10 jaar in Spanje en huur ook al 10 jaar. 2 x is de boiler stuk gegaan en beide keren waren de kosten voor de eigenaar.
Ik heb geen verstand van de Spaanse wet, maar als ik het vanuit hier zou bekijken zou het voor ksten verhuurder zijn, mits iets anders aangegeven in het contract. Nu is het natuurlijk wel zo dat mocht er iets mis zijn, de verhuurder in de gelegenheid moet kunnen zijn dit te herstellen. Nu hebben jullie het zelf geregeld, hij had het misschien goedkoper kunnen doen. Ik denk dan dat het erg latig wordt het geld terug te krijgen, het is immers al gedaan.