Dochter bang voor brand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Roderoosjes, 30 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Sinds een paar weken is mijn dochter van 7 ineens heel bang dat er brand uitbreekt in ons huis.
    Ze kan er geregeld niet van slapen en komt dan huilend bij ons.

Ze heeft jou nooit brand meegemaakt en ook niet bij familie of vrienden dus waarom ze zo bang is weer ik niet.

We hebben haar al verteld dat de kans heel klein is en dat ze echt niet bang hoeft te zijn voor brand maar het helpt niet.

Is er iemand die misschien een tip heeft hoe we hier het beste mee om kunnen gaan?

2. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Wat rot!

hoe goed zijn jullie voorbereid op brand? Heb je rookmelders, een vluchtroute? Zou dit dan met haar bespreken.

Zeebra en NiekeKris vinden dit leuk.
  3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dit inderdaad. Dat geeft misschien wat rust.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Dit helpt hier inderdaad wel iets. Mijn jongste dochter is hier bang voor (en voor boten (die om kunnen slaan), bruggen (die in kunnen storten), vliegtuigen (die neer kunnen storten), hoogtes, …) en weten wat ze bij brand moet doen, dat we rookmelders hebben, dat er in haar kamer een brandladder ligt, dat we een blusdeken en brandblusser hebben, enz. helpt haar wel iets.

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Volgens mij hebben wij dezelfde type kinderen.
    Ook hoogtevrees toevallig?

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Die ook inderdaad.

Lynx vindt dit leuk.
  7. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Goed bespreken waar rookmelders hangen, wanneer die aangaan en waarom etc. Wij hebben meters die aan elkaar vastzitten. Gaat hij beneden af, gaan ze boven ook allemaal af.
    Wij hebben een klein rijtjeshuis, dus verder geen uitgebreide route oid. Wel wil ik nog graag een laddertje voor onder ons bed. Als er beneden brand zou zijn, kunnen we al vrij snel de trap niet meer af.

Is het echt angst voor brand of speelt er meer?
    Vroeger had ik zelf angst en zei dan brand maar het was bij mij meer de angst dat er iets met mijn moeder zou gebeuren, ik woonde alleen met haar.

8. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Dank jullie wel voor de reacties.
    We hebben inderdaad overal rookmelders en ook laten zien waar ze hangen en hoe ze werken. Ook de vluchtroute hebben we doorgenomen. We hebben het er ook over gehad dat wij bijvoorbeeld weinig gas gebruiken, stekkers uit de stopcontacten halen en inductie koken, hebben geen open haard. Ook dat er in onze wijk, waar meer huizen staan als onze, er nog nooit brand is geweest in de wijk sinds wij er wonen (ruim 17 jaar)

Het is een gevoelig meisje dat inderdaad ook hoogtevrees heeft en erg nadenkt over dingen. Vooral wat als....

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Heel herkenbaar. Ik denk dat wat je doet al heel goed is. Wij zijn nu bezig in het boekje 'de baas van de piekerfabriek'. Daarin leren ze om te gaan met piekergedachten. We zijn nog niet ver, dus ik kan je nog niet zeggen of het helpt.

hummeltje5 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Dat nadenken is hier inderdaad ook het ‘probleem’, tussen haakjes omdat het natuurlijk ook een kwaliteit is, alleen denken ze zich een soort van vast. Ik herken het wel, omdat ik het ook ‘goed kan’. De principes van cognitieve gedragstherapie helpen er wel bij, alleen nemen ze het nadenken niet weg (ik denk ook dat dat niet kan), ze sturen het ook de andere kant op, zeg maar.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Herkenbaar ,zoon is ook erg bang voor brand (geweest) nadat hij een afgebrand huis gezien had.De oorzaak daar was een openhaard maar de angst was er,ik kon zelfs geen kaars meer aan doen...Zelf hebben we recent ook een flinke kortsluiting gehad in de inductieplaat en de zekering sloeg er niet uit,bijna brand dus.Ik leg iedere keer uit dat we rookmelders hebben,geen gas of openhaard en de brandweerkazerne zit om de hoek.Ook heb ik uitgelegd hoe de meterkast werkt.
    Pasgeleden hadden ze een brandoefening op school, werkt niet echt bevorderend, is dat misschien bij jou dochter de oorzaak?
    Enige wat hier helpt is blijven uitleggen ,geduld hebben en het serieus nemen....

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn dochter had dit een tijdje geleden ook.
    Ze was bang dat als er brand uit brak terwijl we sliepen er niemand van wakker werd.
    Ik heb haar de rookmelder laten zien (hangt op de overloop recht voor haar kamer) en uitgelegd dat dat ding zo veel herrie maakt als er brand uit breekt dat we daar echt van wakker worden.
    Dat heeft der redelijk gerust gesteld.

13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Hier heeft de jongste er ook een tijd last van gehad. Het werd dan getriggerd doordat ze bijv. een tv-programma had gezien waar het over brand ging (112 alarmcentrale ofzoiets).

Rustig ook besproken dat we er alles aan proberen te doen om het te voorkomen. Maar er ook niet teveel nadruk op gelegd.

Nu al weer een tijd geen last meer van, soort van 'overgewaaid'

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    In navolging van deze reactie @Lotion en @Roderoosjes: je kunt ook nog het testalarm van de brandmelder af laten gaan zodat je kind met eigen oren kan horen hoe hard dit is.

Deel Deze Pagina