Hallo allemaal, Ik ben wel van de bijzondere namen, door mijn werk in het onderwijs. Ik heb bij bijna elke naam wel een "kind" in mijn hoofd. Bij onze eerste zoon is het gelukt een naam te vinden die bijna niet voorkomt en nu willen we dat voor onze tweede zoon ook graag weer. We hebben alleen een behoorlijk eisenlijstje en de tijd begint met 4,5 week voor uitgetelde datum wel te dringen....wie weet kunnen jullie ons helpen.... De eisen: - keltische naam - liefst 1, Max 2 lettergrepen - positieve betekenis (liefst niet iets met vuur, strijder of iets dergelijks) - niet veel voorkomend - mag niet beginnen met een : B, H of D
Marvin (beeldschone zee) Ronan (beloof) Nolan (kampioen) Evan, Ewan (goed geboren) Sean (God's stijl)
Arthur (beer / held / koning) Caron (liefhebben) Carwyn (gezegende liefde) Cedric (liefde / vriendelijk / mild voorbeeld) Colin (welp, pup, duifje) Conan (kleine wolf, kleine hond / hoog) Conor / Connor (intens verlangen / hondenliefhebber, wolvenliefhebber) Emyr (koning) Felim / Phelim (schoonheid) Fergal (held, dappere man) Fillin (kleine wolf) Finn, Finnan (eerlijk / wit) Glyn / Glynn / Glenn / Glen (vallei, dal / bewoner van het dal) Lonan (kleine merel) Maël (hoofd, prins) Mellan (bliksem) Morgan (zee, cirkel / groot, helder / in de zee geboren) Neil (kampioen / wolk / gepassioneerd) Nevan, Niven (kleine heilige) Rhodri (wiel, koning) Rhys (enthousiast) Ronan (kleine zeehond) Torin (hoofd, chef) Trevor (groot dorp, grote hofstede / drop bij de zee, hofstede bij de zee) Tuur (beer / held / koning) Yorath (knappe heer)
Artis Ewin Eghan Reghan Idris Deze vind ik mooi, maar die laatste betekent geloof ik wel iets met vuur. Succes en veel plezier met zoeken!! Je vindt vast iets heel bijzonders dat bij jullie past.
Allan, Handsome. Arden, Lofty: eager. Arlan, Oath. Blaine / Blane, Slender. Blair, From tbe plain. Boynton, From tbe white river. Braeden, Dark valley. Bran, Raven. Brett, A Breton. Brian, In use in England since the Middle Ages. Possibly connected with the Irish word for Hill, thus He ascends. Also some texts define it as Strong. 10th century Brian Boru was a high king and great national hero of Ireland. Briant, Strong: He ascends. 10th century Brian Boru was a high king and great national hero of Ireland. Brice, Swift. Chad, Defence. Collyn, Victor. Con, Wise. Conan / Conant, Wise. Dermot, Free. Desmond, From south Munster. Devin, Poet. Drem, Mythical son of Dremidydd. Dewain, Song. Dillion, Faithful. Druce , Wise. Finian, Handsome. Floyd, Gray. Kayne, Intelligent. Kelvan, River man.
namen met betekenis 'vuur' en 'strijder' zijn ook positief. Er zijn maar weinig namen met een negatieve betekenis, want wie wil die nou aan zijn kind geven. Maar goed, die betekenissen wil je niet. Arlen : 1. plechtige gelofte; 2. liefdespad Avon : rivier Caemen - Kemen : kracht Callum : duif Cody - Kody : helper Curran : held Ferris : sterk als een rots, betrouwbaar als een rots Fionn : blond (mocht het een blond kindje zijn) Garvan : kracht Gethin : bruin (mocht het een bruinharig kindje zijn) Iwein - Ywain : edel geboren (Iwein was ridder van koning Arthur) Jestin - Yestin : rechtvaardig Kasey : dapper Kayne : intelligent Kellan : sterk, krachtig Keller : dappere vriend Kennan : wijs Loan - Lowan - Louan : goed licht = symbool van levendigheid Malvin - Melvin : leider Mayne : stil, rustig Mellon : prins Quain : zo sterk als een wolf Riley - Rylie : dapper Ronin : belofte, gelofte Sennen : wijs Shae : bewonderenswaardig Taran - Terran : aarde
Er zitten al wat super ideeën tussen! alvast bedankt dames.... Meer imput is natuurlijk altijd welkom
Misschien vind je op deze sites iets : Prénoms Masculin Celtes : idées de prénoms originaux | Le Figaro Madame Irish Boy Names - Irish baby boys names, meanings and origins The Art of Naming: One-Syllable Given Names for Boys Celtic Male Names of Ireland Ik dacht zelf nog aan Troy Miles Kyle Niall - Nyle : spreek nye all
Conan Cormac Declan Gawain En ik hoorde ook ergens Myrddin, niet keltisch maar Welshe vorm van Merlin.
Ik ben inmiddels bevallen en dankzij de kraamzorg hebben we nu een mooie naam! Maar omdat we nog een tweede en evt derde naam zoeken laat ik dit nog even open....onze oudste heeft nl ook 3 namen en we hoeven hem maandag pas aan te geven
Inmiddels zijn we er helemaal uit. We willen graag de namen voor onszelf houden, omdat we graag namen gebben die niet teveel voorkomen en dat graag zo willen houden....hij staat echter niet in dit topic ;-p en is wel keltisch geworden.....