Iemand ervaring met vitame B12 tekort?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elvira, 18 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hi Allemaal,

Ik voel me al een tijdje niet helemaal mezelf. Ik ben al lange tijd flauw, vergeetachtig, pijn in spieren en gewrichten, duizelig, hoofdpijn en slecht zicht en vooral heel moe. Afgelopen dinsdag naar de huisarts geweest en bleek dat ik een voorhoofdholte onsteking heb. Hiervoor medicatie gekregen en hij heeft alsnog bloed laten prikken. Nu is er uitgekomen dat mijn B12 extreem laag is, ligt rond de 100 en het gemiddelde is 450. Ook is mijn vitamine D te laag. Blijkbaar neemt mijn lijf deze vitaminen niet goed op. Ik heb nu B12 tabletten gehad en ik moest multi vitaminen aanschaffen waarin een hoge dosis vit D zit. Hebben jullie ervaringen hiermee, baat bij gehad? Ik lees namelijk online ook veel over vitamine B injecties.

Ik eet overigens gewoon gezond en gevarieerd, ben actief dus daar ligt het verder niet aan.

2. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ja, ik heb ook een B12-tekort. Mij is altijd verteld dat als je echt een tekort hebt, die tabletten weinig doen omdat ze ter aanvulling zijn. Zelf kreeg ik maandelijks een injectie de laatste jaren. Eerlijk gezegd ben ik het het laatste jaar gewoon vergeten door alle andere dingen en dat merk ik heel goed.

3. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik ga zo toch nog maar even de huisarts bellen om te vragen hoe het precies zit. Gewoon voor de zekerheid, andera hebben die pillen ook geen zin.

4. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Ik voel me al weken, misschien wel al maanden een beetje hetzelfde als jou Elvira.

Voorhoofdholte ontsteking, ben je er ook verkouden bij? Want dat heb ik namelijk niet.

Ik zat daar ook sterk aan te denken omdat ik laatste weken zo'n enorme hoofdpijn heb, en als ik voorover buig lijkt het wel of m'n hoofd uiteen barst.

Dokter ben ik nog niet geweest. Wordt wel tijd. Want ook ik heb slecht zicht, en voel me heel moe en afwezig.

5. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    mijn B12 was pas geleden 81 en daar kreeg ik de eerste 5 weken 2 keer per week een spuit voor.
    Toen een maand niet gespoten en daarna bloedgeprikt, hij zat toen rond de 690 ofzo, dus toen gelijk een spuit gehaald en nu elke 4 weken spuiten om rond die waarde te blijven.

Vitamine D was hier 3 maanden geleden 15, extreem laag dus.
    Daar pillen voor gehad, divisun 800 en na 3 mnd bloedgeprikt en nu is hij 72. Komt ook door het weer natuurlijk.
    Nu hoef ik in principe niks meer te slikken en dan begin november weer bloed prikken om te kijken hoe de waarde dan is en of er weer pillen nodig zijn omdat we dan de winter in gaan.

Gr MB2005.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn b12 was 180 en dat was helemaal prima volgens de huisarts dus doen ze er niets aan. Terwijl ik me toch echt rot voelde. Heb nu b12 1000ug en dat is 40.000% adh en nu gaat t een stuk beter.

7. Hartjes

Hartjes Actief lid

6 aug 2011
    263
    0
    0
    Je moet injecties krijgen met pillen ga je je waarde niet omhoog krijgen ben ik bang.

Ik heb nu al 7 jaar injecties en kom er nooit meer vanaf.
    Ik krijg ze om de 4 weken.
    Zodra je een injectie hebt gekregen is bloed prikken eigenlijk overbodig omdat ze nooit meer een heel goed beeld van je b12 kunnen krijgen.
    Mijn waarde is zelfs ontmeetbaar geworden als ik weer onder de 1000 zou komen gaat het niet goed met me en een waarde van rond de 600 is helemaal slecht voor iemand die injecties krijgt,meegemaakt met mijn vorige HA die er geen verstand van had.
    Die wilde mij in mijn 2de zwangerschap niks meer geven nou ik dacht dat ik dood ging.
    Uiteindelijk heb ik een top arts die alles ging uitzoeken en zelfs contact heeft opgenomen met een internist uit Lelystad maar het heeft me wel een jaar geduurd voordat ik er weer helemaal boven op was.

8. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    ik heb me ook al een keer op b12 laten testen.
    maar ook mijn waardes waar prima zei de huisarts.
    klachten zijn er nog :(

9. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Mijn waarde was ooit een keer 117. Heb daar toen 3 maanden elke week een injectie voor gekregen.
    Daarna zijn ze gewoon helemaal gestopt. Jaartje terug weer bloed laten prikken vanwege dezelfde klachten en toen was mijn waarde 230, was prima volgens de dokter en die wilt er verder niks meer aan doen.

10. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36

Ik ben er een beetje verkouden bij! Het voorover buigen is hier ook pijnlijk! Ik heb een antibioticakuur gehad en het is al minder aan het worden.

11. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36

Ik heb net gebeld en ze willen toch eerst kijken of het met de pillen lukt, dit omdat ik nog geen 60 ben en mijn maag prima functioneert. Mocht blijken dat dit niet werkt dan pas injecties.

12. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Bedankt meiden voor de reacties. Ik dacht echt dat ik me zo rot voelde door stress de afgelopen tijd. Hebben een hondje met een hernia en is nu herstellende. Had echt eerder aan de bel moeten trekken met mijn klachten.

13. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Hoe lang loop je er al mee?

14. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik denk een maand of 3 Nosam! Veel te lang.

15. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    En ik ben verder niet verkouden. Dus weet ook niet of ik een voorhoofdholte ontsteking dan kan hebben. Heb de klachten al maaaaaanden, dus ik ga er niet van uit. Meerdere malen huisarts geweest die eigenlijk ook nooit kon vertellen wat er nou was.

16. Hartjes

Hartjes Actief lid

6 aug 2011
    263
    0
    0
    Als je nu die pillen neemt zal het iets omhoog gaan en denkt de HA dat het werkt.
    Ik zou een verwijzing voor een internist vragen.
    Er is ook een b12 forum en die mensen die daar zitten hebben er echt veel verstand van.
    Stichting B12 Tekort - Forumindex
    Ik heb daar heel veel info vandaan gehaald en bij mij toen HA onder zijn neus geschoven maar hij was te trots en las het niet eens.

Ik zie ook van je miskramen en door b12 te kort heb je daar ook veel meer kans op dan een normale vrouw.
    Ik zou het er niet zo bij laten zitten en echt het kan een heel gevecht worden maar het gaat om je gezondheid.

17. Hartjes

Hartjes Actief lid

6 aug 2011
    263
    0
    0
  18. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Dank je voor de info hartjes. Ik ga er zeker iets mee doen.
    Met de ivf en de miskramen waren alle waardes goed. Dit is echt iets van het laatste jaar, misschien wel iets langer.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    En hoe weet je dat je maag goed werkt? Is daar onderzoek naar gedaan? Hoe is je schildklier? Nederland is eigenlijk het enige land waar de waarde van b12 rond de 150mag zijn, in het buitenland is dit 300. En een teveel aan b12kan niet dus ik zal altijd vragen om injecties. En nooit meer stoppen ermee, bloedprikken heeft geen enkele nut !

20. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hi Tweekids, er is dinsdag voor heel veel dingen bloedgeprikt. Waaronder lever, nieren, schildklier, vitamines, ontstekingen en ik heb ontlasting moeten inleveren.

Deel Deze Pagina