hoi, ik ben net aan het lezen en lees dat alleenstaande mama's ongeveer 1000 euro aan toeslagen per maand krijgen naast hun inkomen uit werk/uitkering? is dat echt zo? zo ja dan vind ik dat persoonlijk erg krom haha.. maar vroeg het me zo ineens af..
Op 1 inkomen kán snel aantikken (niet altijd natuurlijk). Zorgtoeslag, huurtoeslag, kgb, kinderopvangtoeslag etc etc
Hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf hoe hoog het inkomen is en hoeveel uur opvang er afgenomen wordt.. Bij een laag inkomen, 3 of 4 dagen opvang voor bijv 2 kinderen kan het aardig oplopen ja..
Verschilt per individu, er spelen veel factoren mee. Dat geldt ook voor alleenstaande vaders overigens.
Dat bedrag zal niet standaard zijn. Als jij een alleenstaande advocaat bent geloof ik niet dat je er dan per definitie 1000 euro bijkrijgt omdat je alleenstaand bent. Maar met een wat lager inkomen, opvang die afgenomen moet worden kan dat best ja.
oke, ja ik hoorde in mijn omgeving veel dat alleenstaande ouders makkelijk 2000 euro in de maand hadden,. toen dacht ik woow dat verdienen wij met zn tweeen, en toen ik hier op zp ging lezen kwam ik inderdaad ook zulke bedragen tegen.. Natuurlijk begrijp ik dat dat bedrag niet standaard is.
Heb het voor de lol eens even berekend, voor het geval ik alleenstaand zou worden In totaal 830 euro aan KOT en kgb. Geen zorgtoeslag en ik zou zelf een appartement kunnen kopen, dus huurtoeslag niet nodig. Nou, samen met mn salaris, zou ik er beter voorstaan dan nu
Bij kinderopvangtoeslag voor 2 kinderen 3 dagen per week krijg je al snel 1000 euro toeslag. Maar anders is dat ook niet te betalen, Je krijgt nog kinderbijslag, kindgebonden budget, eventueel huurtoeslag, zorg toeslag, maar die dingen krijg je ook als je samen woont. Is afhankelijk van inkomen. Als alleenstaande heb je eventueel ook nog alimentatie, je krijgt dus heel veel ja....maar ik denk niet dat je perse meer "krijgt" dan een samenwonend (echt)paar.
Ja, had ik ook na mijn scheiding, KOT, huurtoeslag kgb, zorgtoeslag. Alles bij elkaar was nog meer dan mijn salaris was.
Was het maar waar. Ik red dat echt niet hoor. Ik ben een alleenstaande moeder, krijg huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Maar dat haalt echt de 1000 euro niet.
vergeet de combinatiekorting niet ik krijg geloof ik per maand 247,- combinatiekorting als ik alleenstaand zou zijn krijg ik 600,- terug voor de creche a 3 dagen. bij 5 dagen creche is het dus meer en boven de 1000
Ik snap niet dat mensen KOT meerekenen als "inkomen", dat heb je toch gewoon hard nodig? Anders is de opvang niet te betalen. Kinderbijslag en kindgebondenbudget is dan "extra".
Dat hangt natuurlijk heel erg van je salaris af. Maar er zijn inderdaad gevallen waarbij mensen er een aardig centje aan overhouden..
Ja toen ik alleenstaand was had ik het ook goed zullen we maar zeggen. Ik verbaasde me echt over waar ik allemaal 'recht' op had. Het was voor mij gewoon niet financieel aantrekkelijk om een dag extra te gaan werken bijv. ik geloof dat ik er dan 30 euro per maand op vooruit ging. Voor een dag per week extra meer m'n kinderen wegbrengen, meer verantwoordelijkheid op m'n werk. Natuurlijk ben je dan wel minder afhankelijk van de toeslagen, maar het is gewoon erg verleidelijk om in die situatie te blijven zitten.
Zelfde hier. Wel 'grappig' die reacties van mensen die denken het beter te hebben als alleenstaande dan samen. Ruilen?
Het is eerder triest als mensen denken dat zij het alleen beter kunnen hebben met meer geld. OT: al die toeslagen is natuurlijk wel super krom in Nederland, maar helaas hard nodig.
Serieus, als wij apart hadden blijven wonen, hadden wij financieel meer te besteden gehad. En 2 huizen waarin we vermogen op bouwden ipv 1. Want je bent officieel nog steeds alleenstaande ouder. Sorry, maar ik vind dat dus krom. Is waarschijnlijk niet vergelijkbaar met jouw situatie, ik weet nl niet of daar een (nieuwe) partner in betrokken is. Dan is het een ander verhaal. En ik denk dat dat nu wel met elkaar vergeleken wordt.