Ik heb een vriendin die een stuk jonger is dan ik ben. We schelen 16 jaar. Zij heeft een vriend die haar niet goed behandeld. Hij verdraait waarheden, slaat en stompt haar en grijpt haar bij de keel. Daarbij vernielt hij spullen van haar (kleding, auto) . Zelf is hij een keer of wat vreemdgegaan. Toch blijft ze bij hem, omdat ze van hem houdt zegt ze. Ze durft het aan niemand te vertellen, behalve aan mij. Vandaag was ze ook weer in tranen.. Ze zat onder de blauwe plekken van afgelopen weekend. Ze wonen niet samen. Het doet me zo'n verdriet dat ze denkt dat ze niet beter verdient dan dit. Ik heb dit haar zo vaak gezegd. Ze verdient beter, veel beter. Dit is niet ok. Maar verder kan ik weinig dan haar alleen aanhoren denk ik? Het is en blijft haar keuze. Of kan ik toch iets doen nog?
Wat een nare situatie zeg! Ik zou gewoon eens anoniem bellen naar veilig thuis en eens sparren. Of een melding maken bij haar huisarts, die kan er dan als ze daar eens een keer is alert op zijn.
Ik zou toch aan wat deuren gaan rammelen.. huisarts/ouders/veiligthuis/politie. Vaak is iemand zo doet al wel ergens bekend. Vorige wk is er nog een jonge moeder doodgeslagen door haar vriend. Liever dat ze boos op mij is dan zo'n bericht later moeten krijgen en toegekeken hebben.
Lastige situatie. Ik heb zelf 2x zo'n relatie gehad. De eerste woonde in het buitenland maar als ik daar was was het altijd raak. En was heel controlerend etc. De tweede was vorige jaar een paar maanden. Geestelijk mishandeld, gekleineerd, gecontroleerd. Hij is zwaar verslaafd ook en speelt heel veel problematiek mee. Toen hij me probeerde te wurgen en me op de grond smeet ben ik weggegaan bij hem. Maar van tevoren zeiden mensen ook tegen mij ga bij hem weg (bij eerste relatie ook al wisten mensen pas van het echte mishandelen nadat het uit was) etc. Luisterde ik ernaar? Nee helaas niet. Verdedigde hem zelfs. Mijn ervaring is dat als iemand het zelf niet wil, de omgeving kan zeggen wat ze willen maar dan luister je daar niet naar. Je kan veilig thuis bellen voor advies. Let wel hierop: als veilig thuis ermee aan de slag gaat en hun hebben nog een relatie dan worden zowel zij als hij benaderd voor een gesprek. Hij zal dan dus ook te weten komen dat er een melding is gemaakt. Bij mij hoefde ze uiteindelijk geen contact op te nemen met ex. In eerste instantie omdat er gevreesd werd voor mijn veiligheid. Uiteindelijk hebben ze het helemaal niet meer gedaan omdat de relatie voorbij was. Ze vroegen toen nog wel aan mij of hij me met iets kon chanteren of nog geld kreeg of ik van hem oid want dan zouden ze wel andere stappen nog nemen.
Kan je ook met Veilig thuis bellen zonder dat ze gelijk wat gaan ondernemen? Om advies wat hierin handig is? Ik heb het nummer van haar vader ook wel, maar of die er iets mee doet weet ik niet. Die vind het ook een naar mannetje maar zegt tegelijkertijd; ze is volwassen.
Veilig thuis kan je altijd bellen voor advies. Dan geef je gewoon haar -contact- gegevens niet. huiselijk geweld is echt iets heel moeilijks, pushen heeft geen zin en zeggen dat ze de relatie moet beëindigen ook niet. Hoe ben jij eronder? Vind je het lastig dat je de enige bent die het weet?
Probeer haar in elk geval vertrouwen te geven en blijf beschikbaar om haar hart te luchten en om mee te praten. Je kunt haar niet dwingen haar relatie te verbreken, maar al ze weet dat je er voor haar bent, onafhankelijk van welke keuze ze maakt, zal haar al veel helpen! Veilig thuis kan met je meedenken hoe je met haar kunt praten als je dat wilt
Dit! En geef aan dat ze altijd bij je terecht kan ook al staat ze midden in de nacht met een koffer voor je deur. Geef haar ook de tip dat ze altijd alleen de zeggenschap heeft over haar bankrekening, haar paspoort zelf bij zich draagt, haar autosleutels, haar telefoon (opgeladen) en dat ze van belangrijke papieren kopieën maakt.
Je kan ze sws altijd bellen voor advies. Je hoeft niet te zeggen om wie het gaat. En verder idd wat hierboven ook wordt gezegd: laat haar weten dat je er voor haar bent (wat je al doet). Veroordeel haar niet. Ze voelt zich hoogstwaarschijnlijk al regelmatig 'dom' dat ze erbij blijft. Ik riep vroeger altijd heel hard als ik hoorde van huiselijk geweld dat ik niet begreep waarom vrouwen niet weg gingen etc. Het is echt heel moeilijk als je in zo'n situatie zit.
Bekijk Fatale liefde op https://www.npostart.nl/KN_1727866 Er is bij de npo een series over psrtnergeweld. Olcay Gulsen intervieuwt slachtoffers en ook mensen uit hun directe omgeving Heftig vond ik maar er wordt veel uitgelegd hoe zo'n relatie niet zomaar te verbreken is en wat je als bekenden/familie kunt doen. Contact bliijven houden, er voor degene zijn .
Nou.. vrijdag wist ik dus dat ze weer gezeik hadden. Vervolgens kon ik haar zaterdag en zondag telefonisch niet bereiken. Dat voelt niet ok..
Kun je niet met haar afspreken dat ze jou toevoegt op find my friend, dan is er altijd iemand die kan zien waar ze is. edit: hmm niet dat dat zaligmakend is, want als je ziet dat ze thuis is, zie je niet of ze lekker op de bank zit of half bewusteloos is.
Poeh wat heftig zeg! Hij klinkt als een gevaarlijke man. Je staat zo machteloos als buitenstaander. echt een toxische relatie waar ze in zitten. Ben je met je vriendin het gesprek aan gegaan en staat ze open voor hulpverlening? Van iemand houden maakt nog niet dat het geoorloofd is dat hij haar mishandeld. Dat moet zij inzien. Anders gaat er niks veranderen ben ik bang. Ik zou aanraden om foto’s te maken van de lichamelijke / materiële schade die hij aanricht. Je weet maar nooit of je het nodig gaat hebben.. Veilig thuis kan je volgens mij altijd bellen voor advies en verder kan je denk ik weinig doen dan voor haar klaar te staan wanneer ze je nodig heeft. Dit doe je al goed. Lijkt me vreselijk om van dichtbij mee te moeten maken.