Mijn dochter wordt eind juni 3 en sinds ongeveer 2 maanden is ze plaszindelijk. Dat ging eigenlijk meteen vrij goed, de eerste dag alleen ongelukjes, daarna had ze het door en doet ze haar plas op de wc. Soms gaat het nog wel eens fout dat ze zichzelf geen tijd gunt om naar de wc te gaan, maar over het algemeen geeft ze het zelf goed aan. Alleen het poepen... dat is nog wel een probleem. Ook dat ging een aantal weken geleden goed, na een moeizaam begin. Maar opeens leek ze het door te hebben en gaf ze ook dat keurig aan en deed ze het plassen keurig op de wc. Helaas heeft ze 2 weken geleden buikgriep en diarree gehad en sindsdien gaat het weer fout. Ze weet dat ze op de wc moet poepen, als ik haar vraag waar ze moet poepen dan loopt ze naar de wc en wijst ze die aan, maar het lijkt of ze het niet doorheeft wanneer ze moet poepen, ze geeft het pas aan als het al in haar broek zit. Moeilijkheid hierbij is dat mijn dochter een klankontwikkelingsprobleem heeft, ze kan dus niet goed praten (geeft aan dat ze naar de wc moet met mama bah). Qua ontwikkeling is het wel allemaal goed, maar het niet kunnen praten maakt het er in dit geval niet makkelijker op. Ze kan mij niet aangeven waarom ze niet op de wc poept, behalve dat ze wel kan aangeven waar ze zou moeten poepen. Iemand ervaring hiermee? Is het gewoon een kwestie van doorzetten, herhalen waar ze moet poepen en hopen dat ze het spoedig wel weer aan gaat geven? Wil niet terug naar een luier, want het plassen gaat gewoon echt goed, alleen die vieze onderbroeken ben ik wel een beetje zat Iemand tips of is het gewoon even geduld hebben?
Hier was het idd kwestie van volhouden en flink aanmoedigen, toen had ze 't door en vond ze het niet meer eng.
Bedankt voor je reactie! Het lijkt erop of mijn bericht geholpen heeft Dit hele weekend is het goed gegaan, ze heeft het keurig op de wc of het potje gedaan (we hebben beide staan). Ik denk ook mede omdat ze zonder onderbroek rond heeft kunnen lopen thuis en in de tuin met het warme weer. Blijkbaar voelt ze het zonder onderbroek beter aan of verward ze haar onderbroek met een luier ofzo. Morgen weer naar de PSZ, dus kleren aan, benieuwd of het dan ook nog steeds goed gaat.