Hoi dames, Wij zijn druk bezig met het inslaan van alle bedtextiel en zo'n uitzetlijst is best handig alleen snap ik sommige dingen niet Neem nou dit voorbeeld: 2 molton bedzeiltjes 3 molton hoeslakens of onderleggers 3 hoeslakens 2 dekens met 3 bovenlakens of 1 duodeken met 3 DBO's 1 moltonbeschermer Nou we hebben al wat bovenlakens maar ik weet niet precies hoe het zit met de rest: 2 molton bedzeiltjes, waar is dit voor en is dit echt nodig? en er staat 3 molton hoeslakens of onderleggers, moet je dan de hoeslakens kopen of de onderleggers of allebei? En moet je dan 3 normale hoeslakens kopen en ook nog 3 molton hoeslakens? En waarvoor dient een moltonbeschermer?
Ha, goed topic, ik lees mee, want ik snap er ook de ballen niet van..Wij hebben van het weekend zo'n aerosleep-matrasje gekocht, en dan heb je geen molton onderleggers nodig volgens de verkoopster. Maar wat dan verder wel?
Bij aerosleep alleen een hoeslakentje (aerosleep of jersey), lakentje en dekentje. Bij ons wil de kraamzorg trouwens geen aerosleep gebruiken icm kruiken. Misschien handig even na te vragen bij de intake? Zonder aerosleep: molton, hoeslaken, hier legde de kraamzorg dus wel een molton'zeiltje' als een strook onder de billetjes (en dan de dop van de kruik niet erop, had ze voor de zekerheid gehaald omdat ze op de lijst stonden maar niet bij het bedje gelegd en er werd wel om gevraagd, wij hebben geen aerosleep in de wieg), lakentje en dekentje. Bij bijvoorbeeld een vellux duodeken kun je ook een overtrekje gebruiken.
Molton zeiltje weg leggen. Die mag je niet gebruiken inder (dacht) 2 jaar. Die worden gebruikt bij het zindelijk maken. Ter bescheming van het matras. Mag je niet bij baby s gebruiken ivm verstikkingsgevaar, warmtestuwing en al helemaal niet in combinatie met waterkruiken. Bij een lek zal het water op het matrasje blijven staan. Molton beschermd het matrasje en neemt vocht. Je hebt molton onderleggers en hoeslakens. Hoeslaken zit om en beschermt het hele matras. Onderlegger leg je halverwege, bijv bij kontje. Hier gebruik ik gewoon molton hoeslakens om het hele matrasje. Meestal wordt er geadviseerd, 3 van elk. 1 erop, 1 in de kast en 1 in de was. Van deken 1 a 2 en moltons 2. - 3 hoeslakens - 3 bovenlakens (voor onder het dekentje - 2 a 3 molton onderleggers OF hoeslakens Vooral hoeslakens ging hier nog wel eens hard als ze spuugde. In het begin ligt er een hydrofiel onder het hoofdje wat het grotendeels opvangt maar op een gegeven moment moet die eruit en komt het op het hoeslaken. Bovenlakens en dekens worden op zich niet gauw vies.
Zie dat je bent uitgerekend in de zomer. Dan is 1 deken voldoende. In nood kan je altijd een dik badlaken als deken gebruiken en tegen de tijd dat het winter wordt dan ligt de kleine wellicht niet meer in de wandelwagen en kan je de deken van de wandelwagen als extra er overheen leggen. Ik heb het de vorige keer prima gered met 1 deken en dat was een oktober kindje. Na 6 maanden hebben we hem een slaapzak aangetrokken en haden we dus geen deken meer nodig.
Ik heb aan 2 moltons altijd voldoende gehad. Bij buikgriep kan je er toch niet tegenaan wassen en gebruik ik badlakens als reserve. 3 hoeslakens is minimaal als je geen spugertje hebt, ik heb er 5 of meer, weet niet presies, spuugkindje hier. Maar idd; 2 molton hoeslaken. De molton onderleggers gebruik ik wel in de wieg/wagen. Hoeslakens. Minstens 3. Bovenlakentje. 2-3 Deken 1-2.
Ik dacht het ook te kunnen redden met 1 deken, maar bij de intake van de kraamzorg werd gezegd dat we er toch echt 2 nodig hadden ivm eventueel plassen of overgeven op de deken...
2 dekens is idd wel handig. Als je hem een keer wilt uitwassen bijv. omdat je kindje erop gespuugd heeft. Maar wat denk je als je kindje ondertemp heeft, dan is het toch wel handig als ze er een deken extra bij kunnen leggen evt. En in de winter gebruik je er vaak wel weer 2, ligt je kindje onder 4 lagen dan.
Ja wij hebben een zomer baby (juli) maar hij lag bijna heel de winter ( tot 6,5 maand oud ) in de wieg. We hebben echt stapels dekens gebruikt met die kou hoor! 2 dubbele wiegdekens en een slaapzak. En dan in de kinderwagenbak ook 2 dekens als we naar buiten gingen. Toen hij pas geboren was, hadden we ook een open gehaakte deken, een dun katoentje voor de heel warme dagen en als hij zn temp niet goed hield een dikkere. We moesten nogal wat wisselen die eerste dagen!
Hier ook maar 1 deken gehad en gebruikt. Was overigens wel de bedoeling hoor, om als de baby geboren was een 2e deken bij te kopen (we wisten het geslacht niet), maar het is er nooit van gekomen. In het begin was de dubbelgevouwen deken genoeg, laten kreeg ze een slaapzakje aan. En als het echt koud was heb ik geloof ik wel eens het dekentje van de kinderwagen of maxicosi gebruikt, maar die keren zullen op 1 hand te tellen zijn. Hier dus nooit een 2e deken gemist. Verder 3 lakentjes (waarvan maar 2 om-en-om gebruikt), 3 hoeslakens, 2 moltons (is echt genoeg hoor, die hoef je echt niet elke week mee te wassen), en 2 molton onderleggers voor onder de billetjes.
Bij aerosleep alleen dus dat aerosleep-ding op het matras (met de honingraatstructuur omhoog), daarover een aerosleep-hoeslaken. Zonder aerosleep: molton (geen waterdichte!) en hoeslaken. Verder hadden wij 2 dekens en 2 lakens, maar mijn dochter ging al snel in een slaapzak en sindsdien de dekens en lakens niet meer gebruikt.