Ik ben 14 weken zwanger van de eerste en wat een geweldige tijd maar er komt ook wel veel op je af! Graag wat tips van mama's (en papa's) met ervaring! Ik werk 3 dagen, mijn man 5 We moeten dus voor 3 dagen opvang regelen. Ik ga weer werken na 10 weken, gevoelsmatig erg snel maar financieel niet anders en ik vind mijn werk ook erg leuk. Mijn moeder wil om de week oppassen, mijn man neemt om de week de andere dag vrij dus een dag is opgelost. Nu hebben we nog twee dagen over, mijn schoonzus heeft aangeboden om samen op onze kinderen te gaan passen. Ik een dag op twee van haar zij een dag op onze kleine. Dan zou ik nog een dag KdV nodig hebben. Hoe is jullie ervaring met 1 dag kinderopvang, is dit slim of is twee dagen beter om te wennen? Het kdv is pas vanaf 6 maanden de eerste 3 maanden willen mijn schoonmoeder en mijn moeder meer oppassen. Nog een ander probleem, wij willen misschien gaan verhuizen is het slim om in beiden woonplaatsen opzoek te gaan naar een kdv en ook al aan te melden of kan ik wachten tot 25 weken? (dan willen we besloten hebben of we verhuizen)
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Leuk tijd inderdaad. Als ik het goed begrijp gaat jullie kindje dus strak 1 dag in de week naar de dagopang? Dat is bij ons ook het geval en gaat prima! Hij heeft het super naar zijn zin daar en ik merk aan hem als ik hem op kom halen dat hij helemaal moe is van het spelen. Tevens vonden wij het zeer belangrijk om ons kindje naar de dagopvang te doen zodat hij gelijk leert met andere kinderen om te gaan, delen en soms even geduld moet hebben. Dit is natuurlijk een persoonlijke mening en zal niet iedereen met mij delen. Ik vind het vreemd dat de dagopvang pas vanaf 6 maand is? Dit ken ik helemaal niet. Bij ons kan je baby's van een paar weken al brengen. Inschrijven ligt een beetje aan de drukte, bij ons zijn de wachttijden behoorlijk lang dus wij moesten al inschijven toen we net wisten hoe we het gingen doen allemaal. Dit was met 21 weken zwangerschap haha.. Ik zou de dagopvang gewoon eens bellen en vragen wat de wachttijden zijn. Mochten jullie toch gaan verhuizen kan je altijd afzeggen. (zou dan wel de beide dagverblijven bellen zodat je zeker weet dat je plek hebt)
In principe kan één dag per week best, al zijn er kindjes die daar moeite mee hebben (werk op een kdv). Maar dat is afwachten, je kunt starten met 1 dag per week en gaat het niet dan kun je altijd later besluiten om er nog een (halve)dag bij te nemen. Wel zou ik je kleine dan al vanaf 10 weken brengen, dan zijn ze namelijk nog niet echt bewust van afscheid nemen terwijl dat met 6 maanden al veel meer aan de orde is. Zo weet je kindje niet beter dan dat hij/zij naar het kdv gaat.
Robyn is heel lang maar 1 dag in de week naar het KDV gegaan en dat ging altijd prima, nooit problemen gehad. Dat wat je schoonzus voorstelde zou ik wel nog even over nadenken.. Weet je zeker dat je op een van je vrije dagen nog 2 kinderen erbij wilt hebben. Mooi voorstel hoor en het scheelt een hoop geld, maar ik persoonlijk zou dat niet willen. (ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe die kinderen zijn )
wat betreft inschrijven...ik weet niet hoe druk het daar is? En gezien alle nieuws over KDV's weet ik niet of het nog erg druk is, maar ik heb mijn kindje op moeten geven met 5 weken zwangerschap en heb pas 2 maanden voordat hij daadwerkelijk zou gaan, te horen gekregen of ik de dagen zou krijgen ja of nee. Verder zou ik echt even goed kijken naar de financien bij een KDV. Ik bedoel daarmee dat er kdv's zijn waar je voor 52 weken betaalt. Maar er zijn er ook waar je bijv. 40 weken kunt afnemen (dus zonder schoolvakanties) en waar je per uur betaalt en per maand kunt aangeven hoeveel je kindje komt. Wij betalen nl voor 52 weken en dat vind ik best wel jammer. Ik sta zelf voor de klas en heb dus alle schoolvakanties. Maar hier in de buurt is geen kdv die 40 weken aanbied....
Bedankt voor jullie tips. We hebben nu een rondleiding aangevraagd bij 2 kdv de ene waar we wonen en de andere waar ik werk (en waar we misschien heen willen verhuizen). En ik moet er inderdaad nog goed over na denken of ik dat oppassen wel zie zitten, financieel is het erg aantrekkelijk maar dat zou dan ook de enigste reden zijn. Ik wil als het kan pas vanaf 6 maanden gebruik maken van het kdv, het kan en mag al eerder bij beiden kdv maar nu vind ik dat zelf nog te snel misschien als ik geweest ben dat ik er dan anders over denk.
Als het alleen aantrekkelijk is financieel dan zou ik er niet aan beginnen! Ook plan je vaak dingen op je vrije dag bijv iets shoppen, iets ophalen, doktersbezoekje etc en dan moet je die 2 ook steeds meenemen. Is vaak helemaal niet handig. Hihi volgens mij heb je dat gevoel altijd ook bij 6 mnd hoor! Wat iemand al zei met 3 mnd is het wennen makkelijker dan bij 6 mnd en bij 2 oma`s is ook al anders dan met mama en papa.
Hier gaan ze allebei 2 dagen naar de kdv/bso. Mijn zoontje is toen hij nog heel klein was, een tijd 1 dag in de week naar kdv geweest, maar dat was geen succes. Het leek elke week wel of hij weer moest wennen. Met 2 dagen helemaal geen probleem meer. En ook zou ik eerder beginnen met kdv dan met 6 maanden. Ze hebben dan echt al wat meer door en als je vroeger begint, zijn ze het al gewend. Zou zeker nog even nadenken over dat om de beurten oppassen. Lijkt mij helemaal niets... Op je vrije dag 2 kinderen erbij... Af en toe leuk, maar vaak ook niet haha
Als je het alleen om financiele redenen doet zou ik niet gaan oppassen. 3 kinderen verzorgen is echt een dagtaak, je gaat niet zo snel even winkelen of naar de supermarkt. En ook in het huishouden lijkt het me veel als je drie kinderen hebt. Mijn zoontje is nu 4 maanden, maar vraagt wel bijna de hele dag aandacht. Hij speelt nog niet alleen en met voedingen ben je best druk bezig.