Zijn er hier moeders met oppaskindjes? Dan bedoel ik gewoon echt oppaskindjes, niet per se via gastouderbedoeling. Het lijkt me heel leuk om straks als de baby geboren is en ouder is, oppaskindjes aan huis te zoeken (ken nog wel wat mensen met kindjes die nu bij een duur kinderdagverblijf zitten en liever een gewone oppas hebben), heb vroeger ook veel opgepast. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?? Hebben jullie ook dingen in huis ontzettend moeten aanpassen?
Ik heb al een paar jaar 2 zusjes om op te passen op maandag, nu 6 en 7 jaar. Ze vonden het erg leuk en interessant om mijn hele zwangerschap van zo dichtbij mee te maken, de baby te zien en voelen schoppen in mijn buik etc. Qua aanpassingen niet echt in verdiept, het zijn de kindjes van vrienden, gaat ook allemaal niet via een bureau ofzo. Maar ik heb altijd al wel speelgoed, boekjes, wat verantwoorde lekkertjes enzo in huis gehad (nu komen ze hier naartoe, toen mijn manneke nog niet was geboren ging ik met de meiden naar hun eigen huis). Aanpassen zullen we zeer binnenkort wel mee moeten beginnen, als nze kleine man eenmaal aan het kruipen gaat, haha... Traphekjes, poetsmiddelen hoog opbergen, stopcontacten afschermen etc.
Is het niet zo dat het veel duurder is dan wanneer het via een gastouderbureau gaat? Ik heb er wel eens naar gezocht, maar goedkoper dan een gastouder of een kdv met toeslag wordt het niet. vb: wij betalen nu 400 per maand voor 2 kinderen, samen zo'n 200 uren aan opvang. Omgerekend is dat dus zo'n 2 euro per uur voor 2 kinderen, dat kan toch niet uit als je dat zelf gaat regelen? Of ga je zo goedkoop werken?
nou ik ben niet van plan meer te vragen dan de kinderopvang.. natuurlijk ook afhankelijk hoelang ik oppas Mijn bso kostte 7,5 euro per uur
Maar daar maak je een denkfoutje volgens mij. Van die 7.50 van de BSO krijgen de ouders dus een groot deel vergoed en daardoor kost het ze dus veel minder en zou jij dus veel duurder zijn. Toch?
Ja dat klopt. Maar vind het vooral leuk om op te passen en andere moeders ermee uit de brand te helpen. Wil sowieso niet op 3 kids tegelijk gaan passen. Denk dat het gewoon overleggen is qua geld.
Als het je niet om t geld gaat dan is t natuurlijk een ander verhaal Als ik een moeder zou vinden die voor 2euro per uur op mijn kind zou passen, zou ik dat zeker overwegen. Maar denk dat er maar weinig voor zo'n bedrag te vinden zijn
Ja ik kwam erop omdat de bso juf van mijn dochter een kindje heeft en heel veel moeite heeft met vertrouwen van opvanginstanties die ze niet kent. Haar man kan part time werken en voor die uren zoekt ze opvang. Mijn gedachte was meteen: misschien zou het haar wel helpen als ze een oppas had die ze kent en die niet duur is.
Maar hou je er wel rekening mee dat als jij 'gewoon' oppast de ouders geen kinderopvangtoeslag meer krijgen?
Meid, tenzij jij voor 2 of 3 euro in het uur wilt gaan werken zou ik me gewoon aansluiten bij een gastouder bureau hoor. Als je het zwart doet betalen de ouders zich scheel of word jij onderbetaald... Klinkt heel zwart wit, maar zo is het wel. Ongeregistreerde oppas betekend geen kinderopvangtoeslag. Ik denk dat als jullie samen naar een GOB zouden stappen, jij om je er aan te melden en zij als vraagouder voor specifiek jou, dat het je een boel zou schelen hoor.
Ik pas "gewoon" op, dus niet geregistreerd als gastouder oid. Zoals eerder vermeld, zijn het de kindjes van vrienden van ons, en ik doe het ook niet voor het geld hoor, maar krijg wel 6 euro per uur. Het is als ouder natuurlijk ook een keuze die je maakt, en die afhangt van het aantal uren opvang dat je nodig hebt. Mijn oppas-ouders hebben er de voorkeur aan gegeven om de kindjes onder te brengen bij iemand bekends en hebben het daar blijkbaar graag voor over dat ze toeslagen mislopen; moet ik toch iets goed doen lijkt me.
Vaak kun je het diploma via het GOB wel halen als je ervoor tekent een vaste tijd bij hun te blijven. dan kost het je niks.
ik zou zeker niet voor 2 euro op gaan passen hoe leuk je het ook lijkt! Het zijn toch andermanskinderen en daar mag best iets tegen over staan! Ik pas al jaren op dus weet waar ik over praat! En inderdaad ik zou me aanmelden bij een gastouderburo iets meer zekerheid een "normaal inkomen"en de ouders krijgen nog wat terug ook!
Weetje, heel veel mensen zien het als een simpel "baantje". Maar je neemt wel verantwoordelijkheid voor andermans kinderen op je. Ik vind daar niks simpels aan. Je moet letten op het dierbaarste bezit van een ander, en daar mag best wat tegenover staan. Kijk als het om 2 uur per week gaat dan zou het onzin zijn je aan te melden. Maar als je meer dan 10 uur in de week gaat opvangen dan zou die moeite echt wel nemen hoor.
Gastouder worden is ook zo simpel niet. Je moet aan allerlei eisen voldoen en je houdt maar weinig over. Als het echt om 'informeel oppassen' gaat, dus de ouders die het belangrijk vinden dat hun kind een paar uur per week bij iemand is die ze kennen, zou ik daar de moeite niet voor nemen. Mijn moeder past al jaren op kinderen uit de familie en uit de buurt. Op een gegeven moment had ze twee volle dagen per week oppas. De kinderen kwamen bij ons op een leeftijd van 4 maanden tot ze naar de basisschool gingen. En bij een gezin heeft ze nog tot groep 8 op hun twee zoontjes gepast, een middag in de week na school. Dat is altijd onderling geregeld.
Ik heb wel het geluk iemand gevonden te hebben die voor 2 euro per uur op onze kind(eren) wil passen. Ik heb een goede vriendin die me helpen wil. Ze ziet het niet zitten officieel gastouder te worden en al die opleidingen te volgen, en voor mij hoeft dat ook niet. Zij is zelf ook een hele goede moeder. Maar ik gaf aan, als ik het wit doe, dus via een gastouder bureau, dan betaal ik zelf 2 euro eigen bijdrage. Zij ging ermee akkoord Dus het kan wel. Wees gewoon eerlijk wat je kan en wil en wie weet, vragen kan natuurlijk altijd.
Waar is het gewoon voor de lol op ander mans kinderen passen gebleven? Ik zie toch bij de meeste dat er geld tegen over moet staan.....maar wat nu als je niet werkt en ook een keer je handen vrij wil hebben? Ik kan dus niet terug vallen op ouders en schoonouders en ben dan ook op zoek naar een andere oplossing zonder dat het me geld kost. Ik wil best dan op een andere dag op de kindjes van een ander passen, geen punt. Vroeger ging het altijd zo maar nu brengen we onze kleintjes naar het kdv of go en dat kost geld. Zouden we het niet op een andere manier kunnen oplossen vraag ik me dan af?
"Kun jij vandaag op mijn kinderen oppasen, ik kan morgen op jouw kinderen oppassen." Zoiets lijkt mij best wel handig. Gewoon onderling regelen. Net zoals ik hier bij beide buren de kinderen ook over en weer zie gaan. Is niks mee denk ik.