Ik las dat iemand hier een slowcooker had. Nu ken ik het ding helemaal niet, dus ik wil eens wat ervaringen horen. Er zijn vast meer dames die hem hebben. Wat doet ie? (behalve langzaam koken ) hoe werkt het? Wat kan er allemaal in? Hoe bevalt het? etc.
Ik heb er al jaren een. Superfijn ding. Ik heb een simpele met maar drie standen (hoog, laag en warm houden). Je doet het gerecht naar keuze erin, slowcooker aan en klaar. Ik maak er van alles is. Chili, Roti, soepen, stoofpotten, lasagne. Soms probeer ik een nieuw recept uit van Pinterest bijvoorbeeld. Ik heb de mijne jaren geleden voor ongeveer 60 euro gekocht. Nooit spijt van gehad.
En je gooit dan alles zo, hup rauw erin? En dan als je thuiskomt is het een stoofpot of soep? Want in een pan moet je natuurlijk roeren. Lasagne leg je normaal in laagjes etc. Ik kan me er gewoon weinig bij voorstellen Maar het klinkt wel ideaal. En is dat niet onveilig, het erin doen, de hele dag aanlaten staan en bij thuiskomst hem pas uitzetten?
Dit zit nu in de mijne! Als het klaar is is de kip heerlijk zacht, draadjesvlees-achtig en gaat er nog wat parmezaanse kaas over de krieitjes.
Nou dat laatste dus. Het klinkt ideaal en zeker als je bij thuiskomst gelijk kunt eten, maar ik vind het echt gevaarlijk. Het is een electrisch apparaat dat aanstaat dus het risico met brand wil ik echt niet nemen.
Het legt er een beetje aan wat ik maak. Kip voor de roti bak ik wel even aan (neem liever geen risico's), zelfde even met gehakt. Verder doe ik de meeste dingen er inderdaad rauw in. Sommige gerechten roer je inderdaad af en toe even en andere laat je gewoon lekker pruttelen. Lasagne bouw ik gewoon al op in de slowcooker. Moet heel eerlijk zeggen dat ik hem aanheb als ik thuis ben (hoogstens even de oudste ophalen of een ommetje met de hond en baby). Of ik zet hem aan na me werk (tussen 3/4 thuis over het algemeen) en dan uit zodra we naar bed gaan en dan is het eten al klaar voor de volgende dag. Maar wat ik heb begrepen schijnt het wel veilig te zijn om aan te laten als je er niet bent. Ik durf het zelf alleen niet aan.
Het is er speciaal voor gemaakt. Ik laat hem altijd aan als er niemand is, daar is ie juist voor. De CV staat hier ook altijd gewoon aan als er niemand thuis is 😉
Ik krijg hem vandaag binnen. Ben gek op stoofpotjes maar de laatste jaren maak ik dat niet want dan moet het gas constant aan en met kinderen vind ik dat gen doen. Open keuken. Ik heb de crockpot slowcooker 4,7 liter besteld. Wil van het weekend meteen een boeff bourgignon of draadjesvlees gaan maken.
haha, ik heb ook geen CV, maar een kachel (die dus op de waakvlam gaat als ik wegga) Toen ik wel een CV had, zette ik de verwarming naar beneden. Een CV vind ik ook wel anders dan een echt apparaat wat aan je eten aan het koken is.....Misschien alleen maar het idee hoor, maar toch.
Nouja, ook al gebruik je hem enkel als je thuis bent, het gas hoeft iig niet aan, wat scheelt qua veiligheid. Je kunt dan rustig even een wasje opvouwen etc. Met eten op het vuur doe ik dat niet. Het is dus sowieso voor ons dan een vooruitgang. Ben echt reuze benieuwd!
Maloutje, kan dat gewoon met die zilverfolie? en de kip heb je licht aangebakken? doe je er vocht bij, bij dit gerechtje?
Maar wat moet ik me dan bij "slow" voorstellen? Omdat een stoofpotje normaal best lang moet staan? Of is hij niet langzaam als je hem wel hoger zet? Omdat iemand hier zei dat zij hem pas om 3-4 uur aanzet?
De krieltjes zijn lekker omgeroerd met olie, beetje boter, knoflook, oregano, dille en basilicum. De kip is ingesneden en wat knoflookolie met limoensap er over en ligt in een beetje kippenbouillon zodat het niet droog wordt, vandaar de folie. Gaat altijd prima met folie als ik bijvoorbeeld aardappelen of groenten gescheiden wil.
Lekker! ga ik zeker proberen, hoeveel liter is jouw cooker? Mamabri, draadjesvlees las ik, laat je bijv. op de slow stand best 10-12 uur staan. Slow dus
Ow, en de kip bak ik inderdaad even aan, maar dat is vooral voor het zicht en eigenlijk niet nodig, maar anders blijft ie zo bleek.
Even half on-topic: het lijkt een beetje op een hooikist. Ik kook bijvoorbeeld mijn bietjes (peertjes of andere stoofdingen) een kwartiertje en doe de pan daarna in een koelbox. In de koelbox zit een fleecekleed en een pannenonderzetter. Daar zet ik de pan op en vouw dan de fleecedeken hier helemaal omheen. Deksel dicht en 5 uur later is alles gaar en zo zacht als wat En nog steeds heet Vroeger gebruikte ze hier een hooikist voor. Er zijn nu ook moderne hooikisten te koop. Dit kost dus helemaal geen stroom of gas en dus ook superveilig!