Hoi dames, ik heb een vriendin en haar vriend uitgenodigd voor een (uitgebreid) etentje bij ons. Zij heeft een aantal keer op ons zoontje gepast toen we oppas-loos waren en ik als bedankje ga ik lekker voor ze koken (ze mochten kiezen, uit eten of ik zou wat maken ) Nu zit ik dus compleet zonder inspiratie wat ik zal maken.... Whaaaaaa Ik weet dat ik wel een aantal gangen wil doen (in elke geval een amuse/hapje vooraf, voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht) En nagerecht wordt denk ik kant-en-klaar (ijs of lekkere pudding ofzo) Maar voor de rest moet ik dus nog wat lekkers (en niet TE ingewikkeld) bij elkaar zoeken. Iemand tips voor lekkere gerechten? (oja, etentje is zaterdag) Thnx Chris
ik zou gewoon niet moeilijk doen en een lekker biefstukje bakken met eventueel champignonsaus ,parijse aardappeltjes of aardappelkroketjes,lekkere frisse salade en nog een warme groente erbij doen succes
Voor inspiratie kan je hier perfect terecht KookJij.nl - De recepten website van Nederland en Belgie! Echt een hele leuke site, maar vooral lekker Succes
Oke, niet te ingewikkeld: suggesties voor vooraf: - gerookte kipcocktail - lekker soepje - meloen met ham - carpaccio (is zelfs kant en klaar te koop..) hoofdgerecht: - varkenshaasje met champignons - biefstukje - lekkere salade - stoofpeertjes nagerecht: - warme apple crumble (pak van honig) met ijs en slagroom - creme brulee (ook kant en klaar te koop) - pannenkoekje met ijs
voorrafje: borrelglaasje met onderin garnaaltjes gemengd met komkommer, dan wat lekkere sla, en dan daar bovenop weer zalmblokjes gemengd met komkommer. tussen de laagjes een heel dun laagje cocktail saus doen. evt ook een makkelijk voorgerecht: carpaccio. carpaccio op het bord leggen ,in het midden een klein bolletje sla neerleggen. wat pijnboompitten, oude of parmezaanse kaas eroverheen, kleine stukjes zongedroogde tomaatjes en dan tot slot wat basilicumdressing over het geheel sprenkelen. erg lekker en makkelijk te maken. beide gerechten kan je van te voren al maken en in de koelkast zetten tot voor het opdienen. hoofdgerecht zou ik niet te moeilijk maken. lekker wat aardappeltjes bakken of uit de oven. 1 of 2 soorten groenten, bv sperzieboontjes maar dan met een laagje dun spek erom heen gerold kijkt alweer leuk en is lekker. en een lekker soort vlees bakken of uit de oven, is altijd goed. hoeft niet moeilijk te zijn, wat al gezegd is lekker wat champignons en uitjes bakken, aardappeltje erbij bakken, kipfilet bakken en een lekkere saus en klaar. evt wat boontjes of broccoli ofzo erbij en je bent er. wat ook leuk is en leuk staat op het bord is bospeen uit de oven. kan je leuk de wortels met een touwtje bij elkaar binden en zo op het bordje leggen. evt tussendoor, een glaasje bubbles met een klein bolletje perzikijs erin! erg lekker. kan ook vanilleijs zijn. toetje hoeft ook niet moeilijk te zijn, evt een pannekoek met bosvruchtenijs en dan lekker wat verse bosvruchten erbij, slagroom en klaar ben je. of caramelijs met verse noten en chocoladesaus. of je haalt lekker een appeltaart en serveert dit met een bolletje vanilleijs ernaast. hopelijk heb je er iets aan, alvast smakelijk eten!! joyce
Leuke site! Ik ga er eens rondneuzen. En bedankt voor de overige tips, ik ga eens kijken of ik wat leuks kan maken Mochten er nog meer meiden leuke ideeen hebben, ik hou me aanbevolen (En t mag wel een beetje ingewikkeld zijn, wil er echt wel mn best voor doen Hahaha)
ik heb nu een paar keer een heel simpel 4-gangen diner gemaakt.. je moet er van houden maar oke.. Vooraf: groente bouillonnetje Daarna: meloen met halm hoofdgerecht: Zalm (gekookt in groente met bouillionblokjes- dit is dus naderhand het voorgerecht) + spinazie + aardappelbolletjes ofzo toetje: bolletje ijs met wat fruit, of lekkere (gekookte) pudding en een lekkere bak thee uiteindelijk... Alles bij elkaar is het heel snel te maken, maar het heeft wel wat -zoveel gangen, en het is erg lekker, er kan ook weinig mis gaan
Wat lekker is als hoofdgerecht is bijvoorbeeld Tikka Masala (simpel met slagroom en kurkuma etc). Daarbij dan Raita (yoghurt met komkommer en munt) en chappati (schrijf je dat zo?). Ziet er onwijs bijzonder uit maar is makkelijker te maken dan je denkt! Butter chicken is ook lekker indiaas eten. Wat lekker is als toetje is zelfgemaakte merenque (beetje azijn bij de eiwitten doen!) met vruchten, ijs en slagroom!
Ik vind een mona toetje echt zooooo vies! Een etentje geven is toch leuk als je lekker uit pakt? Koken is echt super leuk!
Ik gebruik vaak recepten van AH.nl Dit maak ik soms bij etentjes met vrienden of familie. Als amuses maak ik vaak: rookvleesrolletjes (verse bieslook en roomkaas gewikkeld in rookvlees), gevulde tomaat(je) met garnaaltjes, gevuld eitje, glaasje met zalmmousse. Tussengerecht: pastasalade met zelfgemaakte pesto Soepje: meestal maak ik een tomatensoepje. Soms warm, soms koud. Hoofdgerecht: Ene keer gegrilde vis op groente, Lentebiefstuk met aardappelgratin en gemixte groente, gevulde paprika's uit de oven, etc. Nagerecht: Taartje van yoghurtijs. Dit is echt een succes bij onze etentjes. Erg makkelijk te maken en overheerlijk.
Ok, ik ben er denk ik uit Druk aan het neuzen geweest bij de diverse sites en dit wordt mijn menu (en bijna alles zelfgemaakt, behalve het ijs ) Amuse Zalm-amuse met cocktailsaus en komkommer Soep Romige mosterdsoep met spekjes Voorgerecht Aardappelkoekje met zalm Voorgerecht Gevulde tomaat met gehakt en kaas Hoofdgerecht Varkenshaas omhuld met champignon-uistamppot in bladerdeeg Salade Gegratineerde aardappels Patatjes Nagerecht IJs met slagroom Koffie of thee Koffie of thee met een stukje chocoladetaart En nu maar hopen dat alles lukt
Ik heb laatst weer uitgebreid gekookt voor mijn zwager en vriendin. Voorgerecht/amuze had ik bruchetta met paddestoelen: 1 bakje verschillende soorten paddestoelen in plakjes. Bakken met 1 teentje knoflook en als ze mooi bruin zijn 2 eetl slagroom erbij en dit een beetje laten indikken (heerlijk!). Hoofd had ik aardappelpartjes in schilletje (kan je kant en klaar kopen of zelf snijden, even koken en dan in de oven 200 gr met zeezout en olie tot ze mooi bruin zijn), kipfilet in italiaanse ham gewikkeld (tip: wikkel ze ruim van te voren in en laat ze in de koelkast staan, dan blijft de ham zitten) met champignonsausje en gevulde paprika. Gevulde paprika: Paprika in de helft snijden. Gehakt rul bakken met gehaktkruiden en knoflook. Champgnons (in hele fijne stukjes gehakt) en ui fruiten en bij het gehakt mengsel doen. Dan van het vuur halen en er broodkruim (vers of uit verpakking) en geraspte kaas doorheen mengen. In de paprika doen en dan ongeveer 20/30 min in de oven (op 200 gr). Desert had ik de makkelijke tiramisu van Gordon Ramsay (even googelen) en die was echt goed in de smaak gevallen en héél erg makkelijk, zeker de moeite waard!
Hoi Chrissie, Vind je menu wel lekker klinken maar ook heel erg zwaar. Zou persoonlijk de mosterdsoep vervangen door bijv. een paddenstoelenbouillon. Ga je 2 verschillende voorgerechten serveren of mag men kiezen? Anders is de gevulde tomaat ook weer behoorlijk zwaar ten opzichte van de zalm. Ook qua smaak is het een niet zo'n goeie combi. En nog een laatste suggestie, laat de chocotaart zitten en kijk bijv. naar lekkere bonbons of slagroomsoesjes. Als mensen zoveel gegeten hebben is een chocoladetaart echt killing. (Wel heel erg lekker). Heel veel succes met je etentje.
Klinkt lekker, heb ook andere lekkere dingen voorbij zien komen.. Wel zou ik me er in ieder geval van verzekeren dat je gasten niet ergens allergisch voor zijn of bv wel vissoorten lusten.. Kunt natuurlijk met een groot gezelschap neit met iedereen rekening houden maar is lullig als je er dan pas achter komt dat bv de vriendvan je vriendin geen champignons, mosterd of zalm lust.. Ben zelf niet zo van de combi vis en vlees, houd meestal die 2 gescheiden, ivm toch zware smaak van je vlees (spekjes, gehakt, varkensvlees) en de zachte zalm.. Maaar klinkt wel lekker allemaal! Veel plezier met je etentje!!
Iedereen lust alle ingredienten, dat heb ik gecheckt Misschien idd combi vlees/vis minder.. Hm, niet over nagedacht eigenlijk. Is dat een killer dan? Of kan t wel als amuse en voorgerecht en dan hoofdgerecht wel vlees? (tomaat dus skippen?) chocotaart skip ik idd maar denk ik, das wel heel heftig. Zoek ik wel lekkere bonbonnetjes ofzo voor.