Hoi, Ik ben nooit zo met taal bezig en lees over veel taal dingen volledig heen, en ik maak zelf ook fouten, maar het is mij op gaan vallen dat veel mensen het woord 'wilt' gebruiken op plaatsen in de zin waar ik 'wil' zou schrijven. Ik ben daardoor gaan twijfelen of ik het wel goed doe, want ik zie het hier vaak terug komen. Voorbeeld: 'Hij wilt zijn bord niet leeg eten. Maar zij wilt dit niet. Of wat ze dan ook wilt.' Is er iemand die dit uit kan leggen?
In mijn oren klinkt wilt in die zinnen heel onnatuurlijk en het is grammaticaal ook fout om bij hij en zij wilt te gebruiken. Bij jij is het wel wilt. Ik denk dat veel mensen het zo schrijven omdat ze het misschien in spreektaal zo gebruiken. Maar jij doet het dus wel goed hoor!
Antwoord Correct is: hij wil. Toelichting Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.
idd is bovenstaande juist het is bijv ook onnatuurlijk om te zeggen : hij magt spelen, het is dan hij mag spelen en hij wil spelen ipv hij wilt spelen en hij zal vanavond lekker eten ipv hij zalt vanavond lekker eten
en hoe zit het dan met houden van meiden? sommige schrijven bijvoorbeeld: ik houD ervan ipv ik hou ervan? ik vind ik houD ervan erg onnatuurlijk klinken, of moet het wel zo?
officieel is ik houd van hem goed. het werkwoord is houden van, daar is de d al.. Zelf schrijf en zeg ik het ook zo.
Wil is volgens mij idd zonder t. En ik hou of ik houd kan allebei denk ik. Maar ik zal niet zo snel tegen mijn man zeggen: "Ik houd van jou!" Vind dat zo stom klinken.
hou is spreektaal.. Als je officieel schrijft is houd het juiste. Maar ik denk dat hou inmiddels ook veel wordt gebruikt in schrift.
Houd is in schrijven correct... in spreken hoef je deze D niet uit te spreken natuurlijk. Spreektaal schrijven is niet de bedoeling eigenlijk. Zo is het ook altijd nog bij dezen ipv bij deze... maar echt bijna niemand die dat weet of gebruikt en het verkeerde wordt als correct geacht.