Ik heb al jaren last van 1 kies. Hij is naar voren geduwd door een rottende verstandskies. In ieder geval nu is die bijna continue ontstoken geïrriteerd en of pijnlijk. Ik maak vrij snel tandsteen aan. Nooit gaatjes. Maar ik poets 3 maal daags. Ik flos en rager tandenstokers en gebruik mondwater. Iedere 4 maanden naar de mondhygiënist. Nu gaan we over 8 dagen met vakantie en weer bal. Ik twijfel. Maar roep nu ik ga naar de tandarts en hij gaat er maar uit. Volgens de mondhygiënist is dat geen probleem en doet de tandarts dat wel. Maar ben ik er nu niet te laat mee. Ga ik op vakantie dan niet vreselijke pijn hebben? Foto.s zijn er 5 weken geleden gemaakt. Waren super. Ik heb nu wel mondwater dat verdoofd. Maar dat gebruik ik allee als ik door de grond ga van de pijn en dan zo min mogelijk. Voelt niet prettig zeg maar. Wat zouden jullie doen of misschien iemand ervaring mee?
als je hem vandaag./morgen laat trekken dan heb je er vaak 1 a 2 dagen wat last van en dan moet het goed gaan
Ik heb er ook zo eentje Tandarts gaf aan, maar dat is ook omdat ik al meerdere kiezen mis door een smalle kaak, dat ze liever een wortelkanaalbehandeling doen zodat de kies zelf behouden blijft maar de pijn weg is. En trekken.. als dat vandaag of morgen nog kan, heb je volgende week geen pijn meer Dat is met een paar dagen wel weg.
Let op! Als je hem vandaag laat trekken en je zou... een vertraagde wondgenezing krijgen. (alveolitis) Dan krijg je daar pas over 3/4dagen last van en blijft het 2 weken gemiddeld!!! Die pijn is onbeschrijflijk!! Ik heb het zelf altijd.. ligt aan mijn speekselsamenstelling/afweer in de mond. Dan moet je naar de tandarts om het schoon te laten spoelen en dat is de ergste pijn die een tandarts je aan kan doen.
Eruit met dat ding zou ik zeggen. Hier ook 2x wortelkanaalbehandeling gehad. Toen weer gaatje erin. Heb hem laten trekken. Viel echt reuze mee
toen ik eentje liet trekken heb ik geen last gehad, toen de verdoving begon uit te werken een pijnstiller genomen en niks meer gevoeld. ik vond het wel raar, je voelt met je tong dan een gat in je tandvlees haha
Lastig... het verschilt zo per geval. Als je nog een week hebt zou ik er voor gaan. Toen mijn tandarts het trekken van mijn verstandskies 2 dagen voor onze reis naar de VS wilde plannen heb ik maar vriendelijk bedankt. 1,5 jaar later issie er eindelijk uit (net 2 weken geleden) en ik heb er eigenlijk niet eens pijn aan gehad. Alleen een stijve kaak dus moeite met het ver openen van mn mond. Da's nog steeds niet helemaal over maar gaat eigenlijk met de dag beter...
Wat gebeurd er op die plek? Krijg je er dan nog wat voor terug? Ik heb een kies waar al zoveel aan gebeurd is, maar schiet niet op.. wil hem ook gewoon het liefste eruit.
Dat blijft een gat. (Tussen je tanden dan). Soms word dat gat in de loop van de tijd opgevuld door de andere kiezen. Die hebben dan meer ruimte en verschuiven dan een beetje. Maar ligt ook wel aan je leeftijd en of je verstandskiezen bijv al door zijn. Ik had jaren terug 2 rotte kiezen welke eruit getrokken zijn. Bleef een ruimte over easr ik met gemak een groot rietje in kon leggen. Verstandskiezen kwamen door en hebben de rest aan de kant gedrukt. Die gaten zijn bij mij dus weg/opgevuld. Als die kiezen er nog in hadden gezeten dan had mn gebit in de verdrukking gekomen door die verstandskiezen. Dan waren ze ws scheef gaan staan. Mn zusje had 2 scheve tanden en toen er en kies uit getrokken was, trokken die scheve tanden ook weer wat rechter. Ze hadden meer ruimte.
@TS: misschien je verstandskies laten trekken als je zegt dat die de oorzaak is? Meestal zijn verstandskiezen ook tanden die je niet lang houdt. Zelf geen ervaring, de mijne zijn er operatief uitgehaald op mijn 16e omdat ik geen plaats heb voor nog meer tanden, mijn andere tanden drukken ook al erg tegen elkaar (gevolg, heel vaak gaatjes en meestal tussen 2 tanden omdat ik daar niet kan flossen wegens te veel druk).
Evt. een anti biotica kuurtje halen. Mijn kiezen lagen zowat open en bloot net voordat ze eruit zijn gehaald en dat was een dik jaar na de antibiotica en toen deed het zeer dat ze uiteindelijk pas zijn getrokken. Na 3 dagen anti biotica begon ik zo zwaar van die medicijnen te ijlen dat ik er mee mocht stoppen (allergietje denk ik want ik kreeg andere anti biotica na het trekken en daar reageerde ik prima op) en de pijn die ik had was echt weg! Daarna heb ik het schoon gehouden net zoals jij nu doet en kon ik er nog een goed jaar mee wegkomen voordat er uiteindelijk pas getrokkken is! Hier in Engeland worden ze niet zo warm van tandplak of gaatjes terwijl in Nederland ze juist liever preventief nog boren en als mijn NL'se tandarts mijn gebit zelfs nu zou zien zou hij denk ik nog een hart verlamming krijgen! Dus de keuze is aan jouzelf, denk ook dat als je het laat trekken je met een open wond op vakantie moet en je die dus zeer goed moet schoonhouden!
Ligt er maar aan wat je zelf wil. Kijk, zit er een ontsteking bij het tandvlees, dan trekken ze dat ding meestal niet is mijn ervaring. Dan wordt het eerst een antibiotica kuur van een x aantal dagen. Kwa pijn na het trekken is voor iedereen verschillend. De 1 heeft er geen last van, terwijl de ander onderhand vergaat van de pijn. Is de tand zelf verder in orde (gezien de pas gemaakte foto's) dan zou ik het toch bij die (mocht ie er nog zitten) verstandkies achterin zoeken en die laten trekken. Zo krijgen je andere tanden ook wat meer ruimte. Hier toen wel het geval. Alles drukte als een gek tegen elkaar aan en nu is dat verdwenen. En misschien een stomme vraag, maar ben je toevallig verkouden/snotterig? Want door een verhoogde druk in je holtes kan er bij je kaak/tanden ook behoorlijk wat pijn ontstaan. Succes in ieder geval!