Ziekte van crohn en zwanger worden

Discussion in 'Gezondheid' started by puzzcat24, Jan 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. puzzcat24

puzzcat24 Niet meer actief

Ik heb al sinds 2003 last van de ziekte van crohn
    En ben nu 2,5 jaar bezig voor een kindje met prednison
    Mijn darmen zijn rustig,maar mijn reuma klachten fistels abcessen en erythema Nodosum dus niet...
    Heb van de week gehoort van mijn MDL arts dat ik weer moet beginnen met MTX en dat mijn toch nog actieve crohn mij belemmert om zwanger te worden...

Ik zou graag in contact komen met mensen die met hetzelfde zitten!

2. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    we hadden hier een groot topic maar dat is gesloten, weet niet waarom.ig

Meid vervelend zeg dat het onrustig is en met mtx mag je niet zwnager worden toch?

Maar er zijn meer meiden die crohn/cu hebben die zwanger zijn of willen worden.
    Ik weet dat er op dit forum een hoop meiden zwanger zijn waaronder ik zelf. gelukkig mag ik zonder medicijnen en is t rustig. heb zelf 2 p.a. fistels maar die zij rustig die zijn alleen na/tijdens de bevalling weer wat actiever geworden maar na verloop van tijd werkden die weer meer waren erg geirriteerd door de bevalling (druk)

3. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

geen ervaring met chrohn, wel reuma (ziekte van bechterew) en coeliakie, dus wel een beetje in hetzelfde schuitje.

Wat ik weet is dat het per persoon heel erg veschillend is hoe je reageert op zwangerschap. Veel mensen (waaronder ik, joepie!) hebben weinig tot geen last van reuma tijdens de zwangerschap, omdat de hormonen een natuurlijk medicijn zijn. De periode van zwanger worden, wanneer je geen medicijnen mag maar dit effect nog niet hebt is dan vaak het zwaarst.

Maar ik denk dat je toch in een net ander schuitje zit dan ik, ook al zijn het gerelateerde ziektes. Is er niet een speciaal crohn forum waar je eens kunt kijken? Ik vond zelf het bechterewforum bijvoorbeeld erg nuttig, daar was dan weer een topic over zwangerschap.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Die presentatrice Nance bleek juist minder klachten te hebben van Crohn tijdens haar zwangerschap. Ik heb een spastische darm en ook reuma en ook vrijwel geen klachten. Zo kan het gaan!

5. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    ik heb ook de ziekte van crohn (een crohnse colitus). Ze hebben in 2003 mijn hele dikke darm, endeldarm en anus verwijderd, ik heb een eindstandig ileostoma gekregen.

Een aantal jaar geleden dacht ik zelf nog dat ik nooi kinderen kon krijgen omdat mijn crohn in de ernstigste vorm was. Ik heb dan ook chemo´s en tig soorten medicijnen gehad (ook mtx) maar helaas werkte niets of maar voor heel even.

Na de operaties en de plaatsing van de stoma is het stukke beter met mij gegaan. Ik heb in 2005 een gezonde zoon en gekregen en afgelopen oktober een gezonde dochter.

6. puzzcat24

Ohh meid wat doet dit me goed om te horen!
    Niet dat je ziek bent enz natuurlijk maar het kindje gedeelte!
    Het is toch wat Crohn...

7. Fairy01

Fairy01 Lid

Feb 1, 2009
    30
    0
    0
    Maak je geen zorgen, ik ben ook crohnse - colitis, maar tot op heden nergens last van. Ik gebruik gewoon mijn medicijnen 50 puri nethol en mesalazine. 20 weken echo was goed. Artsen hebben liever dat je medicijnen gebruikt tijdens zwangerschap als niet.

Alleen weet ik niet hoe het met MTX zit. Maar ik zou er gewoon voor gaan. Het zal best wel loslopen ;)

Succes. :)

8. Jillie

Jillie Lid

Aug 23, 2008
    20
    0
    0
    Hey Puzzcat,

Weet dat je met MTX nooit, maar dan ook nooit zwanger mag worden. MTX is echt een medicijn die niet mag gebruikt worden omdat het ernstige misvormingen bij de baby kan teweeg brengen.

Ik heb zelf ook Crohn en het is inderdaad allemaal verschrikkelijk moeilijk en zwaar hé.

Weet je mdl arts van je zwangerschapswens? Ik zou dit zeker met je mdl arts bespreken want misschien heeft hij een ander voorstel wat medicatie betreft? Krijg je bvb geen Remicade of Humira?

Zelf ben ik nu zwanger met het gebruik van Humira. En ja, ook ik heb te kampen met fistels, abcessen en alle andere Crohn-ongemakken. Ik zat tevens aan de MTX maar moest daar eerst 5 maanden van "afkicken" voor ik zwanger mocht worden.

Mijn zwangerschap zelf loopt niet helemaal op rolletjes (met een lichte opstoot met nieuwe fistel), maar hopelijk blijft het allemaal doenbaar tot de bevalling.

Sterkte Puzzcat!

9. puzzcat24

Weet je wat het hele probleem is?
    Nu ik remicade heb voorgesteld aan mijn MDLer zet ie dat hij het niet wil geven zolang ik een kinderwens heb :( :confused:
    Snap niet echt waar die vent mee bezig is...
    Je kan het geven als vrouwen een kinderwens hebben!
    Ik ben helemaal down...

Dus jij gebruikt nu humira?
    Jij bent zwanger geraakt door Humira?
    Want bij mij is het probleem dat ik nu al meer dan een jaar aan de predni zit en dat die te licht is voor mijn ziekte...
    Mijn spieren zijn aangetast en ik heb een volle maansgezicht...
    En kan daardoor niet zwanger raken,omdat mijn crohn toch niet rusitg genoeg is...

Share This Page