Hoi, Ik heb even een vraagje. Ik weet namelijk niet of mijn ex-vriend en ik een ouderschapsplan moeten laten maken bij een mediator. Mijn ex-vriend en ik zijn sinds een paar dagen uit elkaar en mijn dochtertje en ik hebben gelukkig een woning kunnen krijgen van de woningstichting. Mijn ex en ik hebben nooit wat op papier laten zetten over onze relatie. We woonden alleen samen. Mijn ex heeft ons dochtertje wel erkend en heeft ook ouderlijk gezag. Moeten we nu een ouderschapsplan laten opzetten? En zijn er hier ook dames die dit niet hebben laten doen omdat ze dit niet wisten? Wat gebeurt er dan? Groetjes!
Persoonlijk zou ik dit wel doen, want misschien dat nu alles prima gaat, maar je weet nooit hoe het gaat. Wij hebben het nu met de ex van mijn vriend en hun kinderen. Jarenlang is alles prima gegaan in goed overleg en zo na 6 jaar komt er om wat voor reden dan ook een kink in de kabel en begint het eventuele getouwtrek. Hier stond dus ook niet veel op papier en ze zijn nu dus ook bezig via mediation om alles alsnog op papier geregeld te krijgen en dat gaat niet altijd even makkelijk als het contact niet echt heel geweldig verloopt. Ik zou dan ook persoonlijk de dingen toch op papier zetten, qua omgang en alimentatie vooral. Beter nu alvast dingen op papier en eventueel in de toekomst wijzigen dan helemaal niets op papier.
Als je ex naast de erkenning ook gezag heeft zou ik het idd wel doen, zeker als je nu (nog) goed contact hebt met elkaar. Je weet nooit hoe het in de toekomst gaat en op deze manier zijn de belangrijke zaken die jullie kleine aangaan in ieder geval goed geregeld. Succes en sterkte!
Bovenstaande vond ik op de site van de rijksoverheid, dus het is voor jullie inderdaad ook verplicht. En gewoon belangrijk en nuttig, zoals m'n voorgangers ook al stelden. Succes!
ik zou het wel doen want dan voorkom je de nodige problemen in de toekomst.... nu gaat het misschien goed maar wat als er problemen komen omdat je ex jullie kind de hele vakantie wil en jij dat niet wil... of andersom.... dan begint de ellende... en vaak wanneer er bij 1 van beiden een nieuwe partner in beeld komt.... zou je maar alvast indekken... wij hebben die ellende ook gehad met de ex van mijn man en hun zoon.... uiteindelijk na 3 jr procederen en mediation een ouderschapsplan opgesteld en daar moet ze zich aan houden.... hou je je er niet aan dan kan je 1000 euro per dag boette krijgen... misschien niet de meest vriendelijk eoplossing maar wel zo eerlijk tegenover jullie kind... zodat ze bij beide ouders kan opgroeien en een band ermee kan houden... het is voor een vader vaak al veel inleveren... van elke dag hun kind te zien naar alleen een weekend bv.... je kunt in dat plan alles opschrijven hoe je wilt dat de opvoeding gaat, welke dagen je kind bij haar vader is... hoeveel dagen in de vakantie.. de alimentatie, de sportclubjes kosten verdeling, bijzondere gebeurtenissen zoals verjaardagen wat net in een weekend valt dat ze naar haar vader zou gaan, dat soort dingen...