Op onze school zijn ze voor een groot deel hiermee bezig. En het sociale aspect van leren is JUIST veel groter. Kinderen leren veel meer in een projectvorm met een groepje met hetzelfde niveau binnen een bepaalde vak. Ze zijn bijv met 5en bezig met een geschiedenis thema, en naast hun basiskennis + verdieping voor hun niveau, maken ze ook samen een project over het thema. En zo gaat het met bijna alle vakken. Juf is meer coördinerend en ze legt moeilijke onderdelen uit en biedt kennisbronnen aan. Kinderen gaan zelf op zoek naar informatie, individueel en samen. Het sluit veel meer aan aan de toekomstige maatschappij: kinderen leren om innovatief en zelfoplossend kennis te vergaren. Alles is beschikbaar, je moet het kunnen vinden, juiste info leren filteren, verwerken en je eigen visie op loslaten. Het werkt juist veel meer stimulerend (ook sociaal) dan samen aan een tafeltje allemaal hetzelfde werkboekje vullen. En sociaal gezien: ieder kind heeft een bepaald niveau, meestal verschillend per kennisgebied. Misschien ben je in wiskunde veel verder dan in taal. Ze worden dan in veel verschillende projectgroepjes ingedeeld, op niveau per vak.
Dan vraag ik me wel af: waar is dan de taakverlichting? Ik zie dit niet als iets positiefs ... Een van de beste atbeidsomstandigheden van het onderwijs afnemen. Hier wordt het basisonderwijs nog minder aantrekkelijk mee, dus nog minder mensen die kiezen voor dit beroep. En krijgen de leerkrachten deze 6 of 7 extra weken dan wel terug in hun salaris dan, in jouw idee?
Dat kan inderdaad, mits je gemiddeld 53 uur per week werkt in de schoolweken. Fulltime dienstverband in Nederland is 262dagen x 8uur. Op het moment dat deze fulltime-normering doorgezet wordt naar onderwijs incl wellicht flexibele vakanties, zal er veel meer bezetting gerealiseerd kunnen worden om de overlap in vakanties te vullen. Daarnaast denk ik dat het ook drukverlagend zou werken voor leraren. Meer spreiding van werk en meer uren om de workload te kunnen wegwerken.
Leraren vergelijken nu al salarissen met overige branches. Op het moment dat je de gewerkte tijd voor dat salaris gelijk trekt met de rest van werkend Nederland kun je pas spreken over een vergelijking. Dan praten we allemaal over hetzelfde 'fulltime'. Lijkt me juist beter voor onderhandelingspositie. Nu rekent vrijwel iedereen de bruto CAO-jaarsalaris om naar de norm fulltime uren binnen onderwijs (waar ook rekening wordt gehouden met compensatie overwerk-vakantie) en krijg je hele andere vergelijking dan waar meeste docenten zelf in gedachten hebben
@tupp ja je hebt helemaal gelijk! Ik probeer dit ook te doen, voorheen werkte ik vaak ook nog in de avonden thuis. Daar ben ik in ieder geval al mee gestopt. Ik heb kleuters en vind het wel lastig om dingen aan de kant te schuiven. Ik doe de dingen die ik doe om het lesgeven voor mijzelf en de kinderen makkelijker te maken. Lamineren van woordkaartjes, uitdagende hoeken inrichten, werkjes voorbereiden etc. Dat hoort er nou eenmaal bij. Wij werken OGO bij de kleuters, dus geen methode om op terug te vallen. Natuurlijk werkt internet goed mee en heb je collega’s om mee te brainstormen. Maar toch. Het observatiesysteem moet ook gevuld worden. Daar ben ik vaak ook veel tijd aan kwijt. Als ik dat niet gelijk doe, blijft het opstapelen Het is ook wat je eerder zei: laat mij maar lesgeven en dingen doen waar ik voor geleerd heb. Met al die vage bureaucratie heb ik niks. Het hoort er helaas wel bij.
Klopt. Maar in praktijk ben je dan juist meer bezig met bijhouden van wie wat heeft gemaakt en wat nog moet doen etc. Dus in mijn ogen geen werkdrukverlaging. Het blijft hetzelfde.
Digitalisering En echt een tip: denken in mogelijkheden biedt zoveel meer dan denken in wat allemaal niet kan, om wat voor reden dan ook. Dan verandert er zeker nooit iets. De maatschappij verandert razendsnel, informatieverwerking (ja, ook over wat mensen doen en hoe ze zich ontwikkelen) hoeft geen tijdkostende handeling meer te zijn. Het kost vooral een andere mindset en andere manier van werken. Ik hoop echt dat de Pabo daarin meegaat.
Digitalisering betekend niet dat er minder administratieve rompslomp is. Het moet ook ingevoerd, gecontroleerd en bijgehouden worden.
Welk aspect? Je had het over aanpassing van salarissen naar reguliere full time normen in Nederland. Dat kan inderdaad, maar daarvoor is het eerst nodig om transparante vergelijkbaarheid te krijgen obv dezelfde werktijdnormen op jaarbasis. Dan pas kun je een vergelijking maken.
Mijn taakverlichting is er ook niet met (maar) 5 wkn vakantie. Zit in de zorgsector en daar zijn denk ik de problemen net zo groot alleen dan minder vakanties maar wel meer ziekte verzuim, personeelstekort, onregelmatig, wisselende diensten en alle dagen ook feestdagen enz. Ik klaag niet hoor want hou van mn cliënten van mn werk, minder van de rompslomp eromheen. Denk hetzelfde als in jouw werk je houd vast van je leerlingen maar niet van de rompslomp er om heen. Veel salaris erbij gaat hem nooit worden maar het zou fijn zijn denk ook in jouw werk dat als je van bijv half 8 tot half 5 werkt je ook echt zo goed als klaar bent. En dan misschien met iets minder vakantie. Maar dat is mijn idee.
Lieve mensen, ik ben geen leerkracht in het basisonderwijs. Ik ben docent (en decaan) in het VO, ik ervaar geen werkdruk, ik vind het superleuk, maar ben wel erg gehecht aan mijn vakanties. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat dit niet één van mijn redenen is om in het onderwijs te blijven. Mijn man (ja, ook docent), dochter en ik vinden 5à6 weken toeren door Europa in de zomer nou eenmaal een hele fijne bezigheid Maar 6/7 weken ‘zomaar’ afnemen van leerkrachten zonder compensatie is raar. Hoeveel moeilijke woorden en leuke berekeningen je er ook tegenaan gooit. En hier los je geen lerarentekort mee op, hier creeer je een groter probleem mee.
Ik gaf uitleg op je bovenstaande zin. Want niemand had het over extra werken, maar over gaan werken conform full time normen die in Nederland algemeen worden gebruikt. Dat is niet 'meer', dat is gewoon fulltime. Ik krijg juist van de meeste juffen te horen dat ze 'meer dan fulltime' werken. Misschien gaat men dan juist vooruit dan + is het werk beter verspreid. Op dat moment kun je de salarissen met andere sectoren echt vergelijken. En heb je een betere onderhandelingspositie om hoger loon te vragen als sector.
@amdaa Dit dus inderdaad. Er wordt vaak onterecht gedacht dat werken met tablets werkdrukvermindering geeft. Dit is niet waar. Ja je hoeft niet alles zelf na te kijken maar je moet wel controleren en bijhouden. In de gaten houden waar ieder kind zich bevindt op de leerlijn. Dit wordt alleen maar meer als je kinderen gespreide vakanties geeft. En geloof mij. Er zijn er genoeg die open minded zijn. Ik ben realistisch en ik weet hoe het in de praktijk eraan toegaat. Dus die tip over ‘denken in oplossingen’ gaat hier niet op. Ik neem tips op, maar bedenk wel hoe deze in de praktijk zouden werken. Ik meen dit oprecht en niet rot bedoeld: loop eens een jaar mee in het onderwijs. Dan weet je hoe het eraan toe gaat en kom dan met eventuele ideeën. Ik weet bijvoorbeeld weinig over werken in de zorg, ik ga ook geen goedbedoelde tips geven aan mensen die er dagelijks werken. Ik heb ‘makkelijk’ praten vanaf de zijlijn. Zo ervaar ik dat in het onderwijs ook regelmatig. Mensen die nooit de pabo gedaan hebben en nooit voor de klas gestaan hebben, hebben zoveel goedbedoelde adviezen. En echt, prima dat er meegedacht wordt. En eerlijk: soms zitten er best goede tips bij. Maar zodra iemand dan zegt dat een advies niet passend is, wordt er geroepen dat leerkrachten stug en star zijn in hun manier van werken. Dit is totaal niet de werkelijkheid.
Inderdaad. De vakanties is een van de fijnste arbeidsvoorwaarden van een leerkracht! Opladen, bijwerken en inderdaad: op vakantie! Nieuwe energie opdoen om daarna weer fris voor de klas te gaan staan. En eerlijk: ik heb dit soms ook echt hard nodig. Met kinderen werken is ontzettend leuk! Maar vergt bergen energie. Af en toe een ‘prikkelarm’ weekje is heerlijk.
En dit is juist naar mijn mening een van de grote oorzaken van de huidige problemen. Waarom kozen huidige generatie docenten in basisonderwijs voor hun beroep? Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar al te lang heerst een beeld van pabo studentes (jongens zijn verwaarloosbaar tegenwoordig) die voor de studie kiezen omdat ze 'kinderen leuk vinden en zoveel vakantie krijgen'. En dan blijkt het in werkelijkheid een drukke baan te zijn. Je maakt op jaarbasis nog steeds lang niet zoveel uren als andere werkende mensen, maar nog steeds is het drukken dan men verwacht. En dat valt rauw op de dak. Ik denk juist dat ALS men onderwijs wil redden en toekomstbestendig wil maken, daar iets aan moet veranderen. Dat het werkveld omgezet wordt naar een echte fulltime baan, met een sterke focus op innovatie, automatisering, vernieuwende leervormen. Met mensen die jaren vooruitdenken. Want juist het vak van een leraar is het meest toekomstgerichte beroep dat we kennen. Ze zijn letterlijk bezig met onze toekomst. En dan moet je in de huidigetijd vooral niet blijven hangen in werkvormen van 30 jaar geleden. Ik ben een sterke voorstander van vakdocenten in basisonderwijs, vanaf bijv groep 4. Dat mensen op school werken die opgeleid zijn in hun vakgebied en daar alles vanaf weten, en die passie overbrengen op de toekomstige generaties. Of het nou gaat om taal, geschiedenis of techniek. Kinderen leren dan zoveel meer. En docenten krijgen ook een veel beter baanperspectief. Want dan kun je als geschiedenisleraar bo jezelf blijven opleiden en verder doorstromen. Of als IT-er, misschien na 30 jaar in het bedrijfsleven, kinderen van 11 leren programmeren. Maar ik draaf door. Het punt dat ik echt denk dat het onderwijs niet vooruit zal gaan zolang het enkel beperkt blijft tot algemeen opgeleide pabo vrouwen die het vak zouden verlaten als ze minder weken vakantie zouden hebben.
Ik loop al jaren mee in het onderwijs. Net als in andere beroepsgroepen. En wij brengen geweldige veranderingen door in allerlei organisaties: van overheid, tot zorg en bedrijfleven. En juist binnen onderwijs is het onwijs zwaar om verbetering te brengen, er heerst onwijs sterke cultuur van vastgeroeste normen en denkwijzen. En dat is ook niet verrassend. De opleiding, aantrekkelijkheid voor vooral eenzijdige groep studenten en de sterke vergrijzing werken daar sterk aan mee. Het is een gesloten wereldje. En daardoor helaas steeds onaantrekkelijker voor nieuwe generaties. Mijn ervaring is dat je zelfs op de werkvloer kunt aantonen dat een andere werkwijze beter werkt, en dan nog wordt vooral gedacht in allerlei beperkingen. 'Want we doen dit zo'. Men denkt meestal in meer en minder, maar anders leren werken is onwijs lastig. En gelukkig niet overal. Ik zie steeds meer organisaties veranderen. Ontvangen geld van de overheid investeren in innovatie, in vernieuwing. En daar krijgen docenten ook energie van, en houden tijd over. Letterlijk. En frapant genoeg zijn dat vooral stichtingen waar bestuur en svhooldirecties vervangen is door mensen in het bedrijfsleven. Die gewend zijn om door te pakken.
@amdaa okee. Maar heb je zelf voor de klas gestaan? Of loop je mee langs de zijlijn? Inderdaad, de houding ‘want we doen het altijd zo’ is niet goed. Maar niet alle adviezen kunnen nou eenmaal worden uitgevoerd/geopperd als zijnde verbetering. Vakanties spreiden is daar een voorbeeld van. Ik geloof niet dat dat een passende oplossing voor het lerarentekort is. Het beroep wordt zo veel minder aantrekkelijk. Sterker nog: ik denk dat een hoop leerkrachten dan uit het onderwijs stappen.
Beste @amdaa, nogmaals: ik ben geen leerkracht in het basisonderwijs. Ik ben docent in het VO en Decaan in het VO. Ik geef les op MAVO, HAVO EN VWO, ik heb een universitaire bevoegdheid. Ook vind ik het jammer dat je, met de pusherige meningen die je hebt, je het verschil niet weet tussen een leerkracht en een docent. Daarnaast is het erg jammer om te lezen dat iemand die dus duidelijk geen verstand heeft van het onderwijs, haar mening en een negatieve mening wil doordrukken. Wederom, ik ben erg blij met mijn baan als DOCENT, maar ik ben ook erg blij met mijn vakanties. Dit is uiteraard niet de reden dat ik het onderwijs ben ingegaan, dan zou je het nl niet erg lang volhouden. Ik heb één jaar in het basisonderwijs mogen werken (als Counselor/therapeut) daar heb ik gezien hoe vreselijk hard leerkrachten werken met liefde voor de school en liefde voor de leerlingen. En dan een vrouwtje hier met geen onderwijskennis hier praat alsof ze de Minister van onderwijs zelf is?! Kom op zeg, blijf in het bedrijfsleven alstjeblieft of koop een kilootje Humor ergens. Misschien kun je dan lezen wat er staat. Nog 8 weken werken en dan heb ik weer kerstvakantie! Heerlijk!