hoe doen de thuis blijf mama's het om thuis te blijven en rond te komen van het salaris van 1 persoon. zit te denken om te gaan stoppen met werken als de 2e er is maar weet niet hoe ik dit financieel kan gaan doen. had gisteren ook een topic gestart over de belasting maar deze is verschoven naar zwangerschap en werk hoop dat deze mag blijven staan. daar dit niet over de zwangerschap gaat nu maar erna. wie heeft er tips en ideeen. of meningen enz. alvast bedankt.
ik leef dus ook van 1 salaris en we redden het goed zo maar soms is het wel eens kiele kiele, wij doen als bv mijn vriend heeft overgewerkt de extra centen op een spaarrekening zetten en als we dan wat nodig hebben ( alleen in geval van nood of als je wat extra's wilt doen ) dan halen we het van die rekening af.... verder heb je als je een jaar niet hebt gewerkt recht op bijna 2000 van de belasting en dat krijgen we dus ook, door al dat soort dingen redden we het allemaal goed... Wij draaien een dubbeltje 2x om ( figuurlijk )... Maar ik moet zeggen dat het niet altijd financieel goed is ... we kunnen nu niet zoveel extra's doen zoals voorheen ....
Tja ik heb het domme geluk dat mijn vriend n zeer redelijk salaris heeft. En we hebben geen koophuis (nog). Plus mijn ex had een regeling op zijn werk dat als hij kwam te overleiden er een redelijk bedrag open stond voor mij en de kinderen (tot ze 21 zijn). Mocht kiezen of ik dit elke maand elk jaar of meteen helemaal wilde hebben en ik heb elke maand gezegd. Dus ik heb zelf ondanks dat ik werk ook n klein inkomentje van ongeveer 500,- + in de maand. Alle beetjes helpen
Ik denk dat je moet nagaan wat je precies verdient zonder jouw inkomen, met alle belastingteruggaves e.d. en dan kijken of het haalbaar is. Ik denk dat voor iedereen het verschillend is. Misschien is het een optie om als oppas moeder te gaan bijverdienen? Zal niet veel opleveren, maar je bent wel de hele dag thuis met je eigen kindjes.
Wij leven ook van 1 salaris en het is best te doen (hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog het salaris is ) Van de belasting krijg je sowieso een teruggaaf van rond de 2000 euro als je niet werkt en misschien heb je recht op kinderkorting, combinatie korting enz. Het was even aanpassen hier, maar we hebben een koophuis en krijgen best wat terug van de belasting....een potje achter de hand .
ik denk niet dat wij het redden...op 1 salaris...ook niet nét...was t maar zo...misschien met heel veel inleveren: auto verruilen voor een kleinere b.v. maar verder leven we al heel zuinig. mag ik de thuisblijf mama's vragen hoeveel ze te besteden hebben aan boodschappen doen, en hoeveel er 'over' blijft als alle vaste dingen er af zijn..
Ik ben inmiddels al 5 jaar thuisblijfmama, in het begin was het best heel lastig en behoorlijk aanpassen. Ik verdiende meer dan mijn man en was gewend om met luxe te leven zoals minimaal 1 x in de week uit eten te gaan enz. Toen ik dus stopte was het best wennen. De eerste jaren hebben we het niet zo breed gehad, maar wel altijd gewoon rond kunnen komen, we hadden wel een krediet en niet veel luxe. Maar met behelpen en goed de financien bijhouden ging het best goed. Door de loop van de tijd hebben we het steeds ruimer gekregen, mijn man verdient nu veel meer, we hebben een huis gekocht op 1 salaris, en daarnaast is er natuurlijk de heffingskorting, kinderkorting enz. Naast de vaste lasten houden we in de maand meer als duizend euro over voor boodschappen benzine en overige dingen. Genoeg dus om ook nog wat extra's te hebben en leuke dingen te doen. Ik ben ondanks dat het in het begin wat lastiger was heel blij dat ik thuis ben en dat we toch die keuze hebben gemaakt. Tip: - kijk eerst naar het maandsalaris van je partner en tel daar de heffingskorting en kinderkorting bij op. - Kijk eens naar je vaste lasten, heb je ze allemaal nodig, kun je ze niet goedkoper laten worden of weglaten? Tel bij elkaar op wat hier de kosten van zijn. - Bedenk hoeveel geld je per maand nodig hebt voor boodschappen, benzine en overige dingen. - Tel de vaste lasten en de overige lasten bij elkaar op en trek dit van de inkomsten af. Kijk eens wat je dan over houdt en of je dat genoeg vind voor extra's, sparen, spullen hobby, vakantie enz.? Dan heb je best een goed beeld of je thuis kunt blijven of niet.
Wij sparen per maand een enorm bedrag nu (1000,- + wat ik nog meer kan overhouden) maar dat komt omdat mn vriend nu even werkt in de detachering (projectje van n maandje of 5 a 6). Dat levert een enorme lap geld op...maar aan de andere kant kan je ook zomaar ineens op straat staan bvb en er zitten nog wat haken en ogen aan. Hij is opzoek naar vast werk. En als hij vast werkt dan is de 1000,- wat we nu sparen weg (hopelijk kan ik dan nog zo'n 2 a 3 honderd opzij leggen per maand...is afwachten). Daar naast leven we veel te ruim...maar t lukt me maar niet om de boodschappen naar beneden te schroeven. Heb al n tijdje niet meer gekeken wat er per maand uit gaat maar als ik mn vriend boodschappen laat doen (of we samen gaan) dan zijn we per dag 30,- kwijt Als ik ga de helft! Maarja ik loop wat minder makkelijk nu en heb geen rijbewijs...dus door het zwanger zijn is boodschappen doen even duur Verder gaan we tussen door wel eens ineens ergens uit eten of halen we chinees zoals eergister. En kunnen we dingen die we willen kopen makkelijk kopen (zoals n senseo....of n berg kleding voor kinderen of mij en mn dikke buik) Maar we hebben dus geen eigen huis...mede omdat hij dus in de detachering zit en we het niet aan durven (plus de nodige haken en ogen omdat de bank dan niet zomaar een hypotheek verstrekt) om meer te betalen dan de huur die we nu hebben....project kan ineens ophouden of korter worden of je vind daarna even een of twee maanden geen werk...tja dan zit je.. (vandaar dat hij dus nu ook naar vast werk aan het zoeken is weer)
Ik denk niet dat wij het zouden redden op één salaris. Aan boodschappen alleen al zijn we wekelijks tussen de 60 en 100 euro kwijt. Daarnaast heb je nog je hypotheek en vast lasten (wat al bijna 1 salaris is). We hebben wel maanden gehad dat we net rond kwamen, maar moet dan wel toegeven dat we ook makkelijk geld uitgeven aan duurdere dingen. Ik werk nou 4 dagen en ga straks 3 dagen werken en mijn man werkt nou 5 dagen en die gaat 4,5 dag werken (is hij de hele vrijdag vrij). Betekend dus 2 dagen kinderopvang. Vind het trouwens ook wel een prettig idee om een paar dagen te blijven werken. Ook gezien het feit dat mijn man geen enkel diploma heeft en werkt bij een bedrijfje met maar 6 personeelsleden.
ik heb bijna 1 jaar thuis gezeten tijdens de zwangerschap en de 1e 4 maanden na de bevalling maar werd gek van het thuis zitten dus werk nu weer z'n 12 tot 16 uur per week en het is lekker meegenomen dat extra centje. mijn dochter gaat naar een gastouder en krijg zoveel terug daarvoor van de belasting dat ik daar niks van merk. heel dat jaar hebben we het gedaan op 1 inkomen en daarvoor hadden we er 2 waardoor we al heel veel konden sparen (dat is opgegaan aan de babyuitzet ) nu hebben we 1 vol inkomen en ik verdien een klein beetje maar is ook bedoelt als extra zeg maar. We hebben wel wat luxe in moeten leveren zoal, een auto weg doen, minder eten bestellen en vaker koken, dagjes uit plane ipv zomaar even een weekend/dagje weg etc. Al met al zijn we dit nu gewent en kan niet zeggen dat we het krap hebben want we doen nog steeds onze boodschappen bij de AH en voor zo ongeveer 100 tot 150 euro boodschappen per week en dat zouden we zo kunne halveren door eigen merken te kopen en andere winkels te bezoeken maar goed zoals ik al zeg we hoeven nog niet op de kleintjes te letten dus zoalng we het kunnen doen we het zo we hebben trouwens een huurflat dus dat scheelt wel denk ik. als we hogere kosten hadden gehad aan huur/koop en al die andere dingen die komen kijken bij een koop of grotere woning dan zouden we het denk ik niet redden
Sinds wij samen wonen ben ik al thuisblijf mamma en ja wij hebben vooral in het begin geleerd om heel zuinig te leven omdat we maar 1200 euro hadden om van rond te komen. Wij hebben sowieso geen auto en dat scheelt denk ik behoorlijk mijn man gaat op de fiets naar zijn werk .... Ondertussen verdient mijn man gelukkig heel goed en wij zijn zo gewend goed om te gaan met geld dat we nu prima rond kunnen komen van 1 salaris maar dat hebben we wel moeten leren hoor ........ ik denk dat je vooral moet kijken naar wat jullie maandelijks uitgeven wat is nodig en wat kan je laten vallen.
Wij komen ook rond van 1 salaris met z'n 5-en. We hebben geen eigen auto, maar een auto vd zaak, dat scheelt al. Verder kunnen we per week zo ongeveer 75 aan boodschappen uitgeven en nog wat sparen voor de kids en voor ons zelf. We kunnen niet zomaar spontaan een dag uit ofzo, maar plannen die vt voren zodat we er geld voor apart leggen. Ook vakantie zit er dit jaar weer niet in, of heel misschien een tijdje in een tent op een camping Afhaalmaaltijden zit er ook voor ons niet in, maar dat hoeft dan ook niet zo nodig vind ik. Verder hebben we een huurhuis. Gelukkig geen schulden oid. Het is ook maar net hoe je levensstijl is denk ik. Wij zijn niet veel gewend, dus 'wensen' ook niet veel.
Wij doen het ook met 1 salaris... hebben ook een koophuis (berekend op 1 salaris). We redden ons gewoon goed. Mn man is zelfstandig ondernemer dus het inkomen wisselt nogal maar we redden ons toch altijd. In de periodes dat het goed gaat sparen we voor mindere maanden. We leven ook niet echt sober ofzo... ik heb geen vast budget voor boodschappen en andere dingen... wat nodig is wordt gewoon gekocht. We willen wel 1 en ander in en om het huis laten veranderen maar daar sparen we gewoon voor. We hebben het eigenlijk best lekker... lange vakanties doen we niet aan omdat we dat geld liever in het huis steken maar verder hoeven we niks te laten. Gewoon wat dingen voor jezelf op papier zetten en bedenken wat belangrijk voor jullie is...
Wat zou ik dat ook graag willen om elke dag voor me kindje te kunnen zorgen. Maar dat zou nooit gaan.. we zouden zelfs nog niet eens een huis kunnen kopen denk ik. Ik blijf dus gewoon werken 3 dagen ongeveer... en dan kunnen we wel onze auto houden Groetjesss
Ik had net ook al een topic geopend maar die is gesloten want ik had deze niet gezien, oeps! Maar kan iemand wat meer informatie geven over die belastingregelingen? Ik wil namelijk ook voorlopig thuisblijven maar heb geen idee wat je allemaal dus via de belasting nog kan krijgen. Kinderbijslag en kindertoeslag is me wel bekend . Thanks!
Hai LaDi, er zijn verschillende heffingskortingen die je kunt aanvragen. kindertoeslag heb je zelf al genoemd. Daarnaast kan je ook recht hebben op de algemene heffingskorting zoals hierboven al werd genoemd. Hier heb je recht op als je in 2008 geen, of heel weinig inkomsten hebt. Verder kan je man/vriend de combinatiekorting aanvragen, als hij inkomsten uit werk of een ziektewetuitkering heeft die hoger zijn dan 4.475 bruto per jaar (dit zijn de bedragen van 2007, voor 2008 zullen ze ongeveer hetzelfde zijn). Ook moeten jullie dit jaar minimaal 6 maanden een kind onder de 12 hebben gehad. Dus stel dat je op 1 april 2008 een kind krijgt, dan heb je het hele jaar recht op de combinatiekorting. Krijg je op 1 september 2008 een kind, dan heb je pas vanaf 1 januari 2009 recht erop. Het is niet veel hoor, het is 150 euro per jaar. De algemene heffingskorting is meestal wel meer, maximaal 2043,- per jaar. De algemene heffingskorting en de combinatiekorting kun je aanvragen door een 'aanvraag voorlopige teruggaaf 2008' in te vullen. Dit formulier kan je bij de belastingdienst bestellen (0800-0543). Je moet er dan 2 bestellen, omdat de algemene heffingskorting op jouw naam moet worden aangevraagd, en de combinatiekorting op naam van je partner. Succes
Thanks Miki77! Daar heb ik wat aan! Ik heb al wel een voorlopige teruggaaf gedaan voor 2008, ik zal eens kijken of je die mag wijzigen en opnieuw opsturen .
nou ik denk dat we het niet gaan redden hoor... ik verdien het meeste van allebei omdat ik al langer bij het bedrijf zit dan mn hunny erbij zit! we verdienen erg goed en leven ook ruim... ik ben al van 5 dagen naar 4 dagen werken gegaan en ik wil als er een kindje is naar 3 dagen werken per week we houden nu ongeveer 600euro over zijn alle kosten eraf!
Als wij een kindje zouden krijgen zou ik wel thuis kunnen blijven...maar ik zou het niet willen Ik wil zelf blijven werken en mijn eigen geld blijven verdienen zodat ik niet afhankelijk hoef te zijn van mijn vriend. Daarnaast heb ik het denk ik ook gewoon nodig om ook nog een 'eigen' leven te hebben. Wij hebben al afgesproken dat als ik zometeen zwanger ben dat wij allebei vier dagen gaan werken. Dan hebben we dezelfde mate van verantwoordelijkheid naar het kind, de financieen en het huishouden.