De vraag zegt het al. Wat wil je je kindjes meegeven qua levenslessen? Ik vind het belangrijk dat mijn dochters leren dat ze altijd zichzelf mogen zijn. Dat ze goed zijn, zoals ze zijn. Dat ze hun hart volgen. Ik hoop ze mee te geven dat ze positief ingesteld zijn. Kijken naar het goede in anderen, en niet te snel oordelen. Een helpende hand bieden als dat nodig is. En dat ze eerlijk zijn, naar zichzelf en naar anderen. Liegen vind ik zo erg. En ik hoop dat ze zelfstandig worden, niet afhankelijk van anderen. Zelfvertrouwen meegeven vind ik daarbij heel belangrijk. En zo kan ik nog veel opnoemen, maar voor mezelf denk ik dat ik dit het belangrijkste vindt op dit moment. Ben benieuwd naar jullie mooie, wijze woorden .
Ik vind het heel belangrijk om mijn kinderen mee te geven dat ze ALTIJD bij ons terecht kunnen. Wetende dat er altijd iemand is met een luisterend oor. Dat ze leren dat ze goed zijn als ze zijn . Zelfstandigheid en zelfvertrouwen vinden wij het allerbelangrijkste. Daar valt of staat een hoop bij. Ik zeg tegen mijn dochter van 18 jar dat het zelf moet doen en er niet van moet uit gaan dat er altijd een helpende hand is. Maar dat het meegenomen is als dat wel zo is. Ook vinden wij het belangrijk respect voor ouderen. En wij zijn zo consequent mogelijk dit geeft duidelijkheid en veiligheid.regels zijn belangrijk omdat die overal aanwezig zijn en dat is niet voor niks.
Veel van genoemde punten vind ik belangrijk maar nog als toevoeging dat ze on zichzelf moeten geloven en dat ze alles kunnen als ze er maar voor gaan. Positief naar je kansen kijken. Ik heb dat erg meegekregen en ik merk dat het maakt dat ik geloof in mijzelf en goed keuzes kan maken en een echte doorzetter ben. Ik merk bijv bij mijn man dat er altijd tegen hem gezegd werd (en wordt) door zijn ouders: zou je dat wel doen? Jij studeren? Haha! Nieuwe baan? Haha nou dat wordt wat dat is toch te pittig voor jou? Ik merk dat hij daardoor vaak onnodig onzeker is en graag in zijn comfort zone blijft wat zorgt dat hij uitdaging mist. Zo zonde en niet nodig!
dat als er iets is wat dan ook ze alles tegen ons kunnen zeggen en als het nodig is hulp vragen dat ze vooral op zichzelf moeten vertrouwen en dat de wereld hard is dat ze hun hart moeten volgen en dat ze goed zijn zoals ze zijn
- Dat ze zichzelf mogen zijn en hun eigen smaak en mening mogen hebben - Dat ze rekening houden met anderen - Dat ze hulpvaardig zijn - Dat het niet erg is als iets niet lukt, als je maar je best doet - Dat het niet erg is om fouten te maken, als je er maar van leert - Dat ze voor alles bij ons terecht kunnen Hopelijk vloeit zelfstandigheid en zelfverzekerdheid hieruit.
Zoveel mogelijk zelf doen Altijd eerst zelf proberen Je bent perfect zoals je bent Beloofd is beloofd Een fout maken is helemaal niet erg Emoties tonen is gezond
Dat hij altijd bij ons terecht kan Dat hij alles tegen ons kan zeggen Dat liefde geven erg belangrijk is Eerlijk zijn Geld wat je niet hebt, kun je niet uitgeven! Wees blij met wat je hebt of krijgt Fouten maken leer je van.
Ik wil middelmatigheid mee geven. Niet op een manier dat ze niet hun best moeten doen. Maar dat ze balans houden. Dat alles waar te voor staat niet goed is. Grenzen stellen en ook oplettend zijn naar de grenzen van anderen. Dus hulpvaardig zijn naar de mensen die dat ook voor hun zijn. Middelmatigheid tussen egoïsme en een sloof zijn. Hun eigen smaak ontwikkelen maar wel binnen de gepaste grenzen van de situatie. Zich verzorgen maar geen Ken hoeven te zijn. Niet snel oordelen maar ook niet elk gedrag accepteren van anderen. Enzovoort. En natuurlijk dat ze altijd welkom zijn.
Klinkt allemaal heel mooi. Maar hoe geef je ze dat mee? Dat vind ik eigenlijk wel een mooie toevoeging op deze vraag!
Dat is het lastige. Daarin zal je ook voor jezelf moeten streven naar wat je mee wilt geven. En de rest gaat om wat je zegt en hoe je staat in situaties die zich aandienen.
Oja... genoegen nemen met wat je hebt. En accepteren dat anderen soms meer hebben. Dat je dat een ander ook kunt gunnen zonder het óók te moeten, of er overheen te moeten.
Fouten maken is menselijk. Je mag er zijn. Je kunt altijd bij ons terecht. Dat zijn wel de belangrijkste dingen.
De belangrijkste hier is het verschil herkennen tussen wie iemand is en wat iemand doet, dat handelingen niet altijd iets zeggen over de persoon zelf of de intenties. Iemand die stout doet, is niet per definitie stout, en je kan boos zijn op iemand, maar nog steeds van diegene houden. Een standje krijgen voor negatief gedrag is dus geen afwijzing van de persoon. De persoon is goed genoeg, het gedrag is een morele kwestie. Verder dat ze altijd bij mij terecht kunnen en ik nooit boos zal worden wanneer ze eerlijk zijn. Dat ze me kunnen vertrouwen dat ik wat ik beloof ook nakom. Fouten maken hoort erbij, daar kun je van leren. Wanneer iets moeilijk is, toch proberen, ook al lukt het niet meteen. Verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag.
-Verantwoordelijkheid -Zelfstandigheid -Relativeringsvermogen -Humor Dl leert dit met vallen en opstaan. Als ze iets kapot maakt, gooien we (zijzelf) het bijvoorbeeld meteen weg. Oorzaak-gevolg. De volgende keer kijkt ze beter uit. Ik bemoei me verder niet de hele dag met alles, ze hoeft niet alles in 1x perfect te doen maar mag het zelf proberen. Ik lach heel hard om haar grapjes