Hallo allemaal, na mijn zwangerschap en bevalling in januari 2009 is er nu eindelijk duidelijkheid waar mijn blijvende klachten vandaan komen. Ik heb een achterwand en voorwand verzakking. En niet zodanig dat het naar "voren" gezakt is, maar naar 1 kant (rechts), zowel de darm als de blaas. Ik kan sinds de bevalling niet meer normaal poepen en vrijen doet altijd pijn. Sinds afgelopen januari hebben we daarom ook maar besloten niet meer tot penetratie over te gaan, alleen het andere werk om het maar zo cru te zeggen. Is natuurlijk niet leuk als je nog jong bent. Maar goed, dit is nu vastgesteld en ik krijg een operatie. Die operatie gaat in november plaatsvinden. Ik ben heel erg benieuwd of er meiden zijn die dit meegemaakt hebben of mensen kennen die dit meegemaakt hebben en hoe hun ervaring met een operatie is geweest. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Nee, ik heb dit niet aan de hand gehad gelukkig, maar wil je namens deze weg wel heel veel sterkte wensen!!
Ik heb ook een achterwand verzakking, maar niet zo erg dat ik er niet mee kan leven. Wel krijg ik binnenkort een TVTO operatie zodat ik geen urine meer verlies bij inspanning. Mijn gynaecoloog raad een achterwandverzakking operatie af zolang het niet echt noodzakelijk is. Zijn redenatie is dat gynaecologen vaak de fout maken het 'te strak' te herstellen, waardoor de problemen daarna (bijv. met seks) niet meer te overzien zijn en ook niet meer te herstellen zijn. Het schijnt ook echt een zware operatie te zijn die je niet moet onderschatten (week ziekenhuis en wekenlang herstel). Als ik jou verhaal lees zou ik het zeker wel doen, het kan namelijk alleen maar beter worden. Wel zou ik heel goed informeren welke gynaecoloog er het meeste ervaring mee heeft en dat je je heel goed laat uitleggen wat er precies gaat gebeuren en welke risico's er zijn. Dan nog een laatste tip, kijk niet te veel op google, want daar lees je meerendeel de slechte ervaringen en niet de goede, waardoor je de neiging krijgt te denken dat het heel vaak mis gaat. Succes met de operatie!
hoihoi, bedankt voor jullie reacties. De operatie is inderdaad echt noodzakelijk, de pijn wordt wekelijks erger en dat is zeer vermoeiend. Ik wordt geopereerd in Terneuzen. Daar is een bekkenbodemteam en een gynaecoloog die zich gespecialiceerd heeft in bekkenbodemproblemen. Ik heb hier een goed gevoel over, maar zie wel op tegen het herstel. Ben bang snel teveel te doen, waardoor het averechts werkt. M;n meissie is dan bijna 3, maar wilt natuurlijk nog regelmatig getroost worden door mama. Als mama haar niet kan tillen vind ik dat heel sneu voor haar. Aan de andere kant zijn kinderen natuurlijk heel flexibel. Ik had gehoopt meerdere reacties binnen te krijgen van meiden die dit kennen/ondergaan hebben. Voel me soms best alleen hierin. Ik dacht altijd dat verzakkingen bij oude vrouwen horen, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Wij hadden al geen kinderwens meer, maar als ik nog zwanger zou raken, dan is een keizersnede de enige mogelijkheid nog. Toen werd bij mij eigenlijk pas duidelijk hoe ernstig de operatie is. Fijn dat jullie je reactie gedeeld hebben en meeleven, super. Het is toch fijn je gevoelens 'anoniem' te delen!!! xxx yvon