NIPT test in Nederland

Discussion in 'De lounge' started by Carola36, Dec 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Carola36

Carola36 Actief lid

Sep 20, 2009
    198
    14
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Persoonlijk vind ik het erg goed nieuws dat de NIPT test ook in Nederland te krijgen is. Hopelijk wordt deze dan ook vergoed. In april zullen we het weten :)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij staat er duidelijk in de berichtgeving dat het wordt vergoed aan degenen die een slechte uitslag hebben gekregen op de combinatietest. Het is een proef voor 2 jaar.

3. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wanneer gaat dat in? Heb er over gehoord maar nog niet gelezen

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Per april 2014

5. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ja, dat dacht ik ook gelezen te hebben.

Goede zaak!!

6. Manon74

Manon74 Lid

Aug 27, 2013
    75
    0
    0
    Amersfoort
    Enige nuancering is op zijn plaats.
    Het betreft een pilot van 2 jaar waarin enkel vrouwen toegang tot deze test krijgen nadat ze een combinatietest hebben laten doen met als resultaat een minder goede uitkomst.
    Aangezien de combinatietest een risico analyse is, is het een slecht advies mijns inziens. Want alle 36+ vrouwen bevinden zich in de risicogroep en je wil toch zekerheid en geen risicoanalyse.

Verder is ook nog helemaal niet gezegd of deze test vergoed gaat worden, dus wat mij betreft wordt er toch echt te vroeg gejuicht.

Je mag dus straks alsnog de test niet in NL uit laten voeren als je geen combinatietest laat doen of als daar een laag risico uit komt...

7. sprits

sprits Fanatiek lid

Feb 21, 2011
    3,917
    376
    83
    Hier loopt al een topic over bij film tv en nieuws.

8. Imensa

Imensa Niet meer actief

vanochtend op nieuws werd er verteld dat er nog geen nieuws is over vergoedingen vanuit basis

9. Minerva

Minerva Niet meer actief

10. Imensa

Imensa Niet meer actief

11. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dat lees je verkeerd :)

Hier wordt gesteld dat het CVZ een advies gaat geven over de NIPT en als het advies positief is, dan wordt NIPT een onderdeel van het basispakket.

Er is dus wél informatie over een eventuele vergoeding vanuit de basisverzkering bekend, maar wel / geen vergoeding wordt pas definitief bepaald in april.

12. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    Meiden,

Ik ben draagster van een chrom afwijking.
    Bij evt volgende zwangerschap zou ik opnieuw een vlokkentest danwel punctie moeten ondergaan. Zou dit nu niet meer hoeven nu de nipt eris? Dat zou geweldig nieuws zijn!!

13. Minerva

Minerva Niet meer actief

Nou, super zeg! :)

14. Imensa

Imensa Niet meer actief

dus is het nog niet bekend of het wel vergoed word
    ik denk dat je mijn antwoord verkeerd las.

15. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Dat ligt aan de afwijking. De NIPT-test onderzoekt op de volgende vijf:
    Trisomie 13
    Trisomie 18
    Trisomie 21
    Klinefelter
    Turner

Als het hier om een andere afwijking gaat, is de vruchtwaterpunctie natuurlijk veel uitgebreider.

16. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113

Ok en je denkt dat ze niet via bloed andere dingen kunnen ontdekken,
    Bij mij gaat het om afwijking op 4 en 11.

17. Minerva

Minerva Niet meer actief

Nee, jouw reactie is ambigu. Er is bekend dat er pas in april een beslissing wordt genomen. Het is dus niet zo dat er NIETS bekend is over de vergoeding vanuit het basispakket ;) We weten alleen pas of het wel /niet vergoed wordt in april.

Ik snap de verwarring wel hoor ;) Je kunt zeggen: we weten niets, want de beslissing wordt pas in april genomen. Je kunt ook zeggen: we weten wel wat, namelijk dat de beslissing in april genomen wordt :)

18. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0

Misschien wel, mijn man en zoon hebben ook een mutatie en in Antwerpen gaf de arts eergisteren aan als wij weten hoe wat (welk chromosoom en welke mutatie etc.) dat ze dat ook kunnen onderzoeken. Wij hebben dat niet gedaan, maar dat zou kunnen betekenen dat ze iets persoonlijks kunnen doen. (Los van PGD, maar dat is een ander verhaal) weet het niet zeker natuurlijk.

19. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Bedoel je dat aanvallend? Want tot op heden onderzoekt de NIPT alleen hier op. Uiteraard zullen ze in het bloed ook andere dingen kunnen onderzoeken, maar die behoren vooralsnog niet tot het spectrum wat de NIPT onderzoekt.

20. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    Aanvallend? Nee!
    Zal wel geldkwestie zijn..als het in België wel kan, gaan we simpelweg daar naar toe! Nooit meer een punctie:)

Share This Page