Persoonlijk vind ik het erg goed nieuws dat de NIPT test ook in Nederland te krijgen is. Hopelijk wordt deze dan ook vergoed. In april zullen we het weten
Volgens mij staat er duidelijk in de berichtgeving dat het wordt vergoed aan degenen die een slechte uitslag hebben gekregen op de combinatietest. Het is een proef voor 2 jaar.
Enige nuancering is op zijn plaats. Het betreft een pilot van 2 jaar waarin enkel vrouwen toegang tot deze test krijgen nadat ze een combinatietest hebben laten doen met als resultaat een minder goede uitkomst. Aangezien de combinatietest een risico analyse is, is het een slecht advies mijns inziens. Want alle 36+ vrouwen bevinden zich in de risicogroep en je wil toch zekerheid en geen risicoanalyse. Verder is ook nog helemaal niet gezegd of deze test vergoed gaat worden, dus wat mij betreft wordt er toch echt te vroeg gejuicht. Je mag dus straks alsnog de test niet in NL uit laten voeren als je geen combinatietest laat doen of als daar een laag risico uit komt...
Vijf antwoorden over de NIPT-test | Volg het nieuws terwijl het gebeurt En zijdelings: 'Verzekeraar moet NIPT in buitenland vergoeden'.
Dat lees je verkeerd Hier wordt gesteld dat het CVZ een advies gaat geven over de NIPT en als het advies positief is, dan wordt NIPT een onderdeel van het basispakket. Er is dus wél informatie over een eventuele vergoeding vanuit de basisverzkering bekend, maar wel / geen vergoeding wordt pas definitief bepaald in april.
Meiden, Ik ben draagster van een chrom afwijking. Bij evt volgende zwangerschap zou ik opnieuw een vlokkentest danwel punctie moeten ondergaan. Zou dit nu niet meer hoeven nu de nipt eris? Dat zou geweldig nieuws zijn!!
Dat ligt aan de afwijking. De NIPT-test onderzoekt op de volgende vijf: Trisomie 13 Trisomie 18 Trisomie 21 Klinefelter Turner Als het hier om een andere afwijking gaat, is de vruchtwaterpunctie natuurlijk veel uitgebreider.
Ok en je denkt dat ze niet via bloed andere dingen kunnen ontdekken, Bij mij gaat het om afwijking op 4 en 11.
Nee, jouw reactie is ambigu. Er is bekend dat er pas in april een beslissing wordt genomen. Het is dus niet zo dat er NIETS bekend is over de vergoeding vanuit het basispakket We weten alleen pas of het wel /niet vergoed wordt in april. Ik snap de verwarring wel hoor Je kunt zeggen: we weten niets, want de beslissing wordt pas in april genomen. Je kunt ook zeggen: we weten wel wat, namelijk dat de beslissing in april genomen wordt
Misschien wel, mijn man en zoon hebben ook een mutatie en in Antwerpen gaf de arts eergisteren aan als wij weten hoe wat (welk chromosoom en welke mutatie etc.) dat ze dat ook kunnen onderzoeken. Wij hebben dat niet gedaan, maar dat zou kunnen betekenen dat ze iets persoonlijks kunnen doen. (Los van PGD, maar dat is een ander verhaal) weet het niet zeker natuurlijk.
Bedoel je dat aanvallend? Want tot op heden onderzoekt de NIPT alleen hier op. Uiteraard zullen ze in het bloed ook andere dingen kunnen onderzoeken, maar die behoren vooralsnog niet tot het spectrum wat de NIPT onderzoekt.
Aanvallend? Nee! Zal wel geldkwestie zijn..als het in België wel kan, gaan we simpelweg daar naar toe! Nooit meer een punctie