Vandaag dan eindelijk de spulletjes in elkaar gezet, het wiegje enzo. Via internet besteld. Nu wilde ik na het in elkaar zetten, uit de doos, gelijk het bedje op gaan maken. Maar mijn zusje zei dat nieuwe spullen altijd even een tijdje moeten luchten i.v.m. giftige (verf)stoffen van materialen enz , maar ook het matrasje... Is dat nou echt zo?
De meeste meubels wel, een week of 7. Er is een heel artikel over geweest. Google er eens op dan zal je het vinden. Bijv spaanplaat bevat giftig gas. Voor mensen niet echt schadelijk, maar voor kleine babietjes geen aanrader. Je kan het het beste neerzetten in het kamertje. Daar goed ventileren en stoken (zoals normaal). Matras enzo weet ik niet. En het gaat niet voor alle meubels op. Denk dat je wel meer op het internet kan vinden
Echt waar? Ik dacht echt dat het een grapje was Het wiegje staat op mijn eigen slaapkamer daar we geen kamer meer over hebben. Maar ik lucht wel veel. Ik zal een googlen..... Bedankt voor de tip Xaar!
Dit vond ik net nog, misschien voor meer mensen interessant: Nieuwe baby- of kinderkamer Wie aan de slag gaat voor een nieuwe baby- of kinderkamer, moet er rekening mee houden dat nieuwe meubels, vloerbedekking en gordijnen schadelijke dampen kunnen afgeven. Voor een baby kun je dus beter zo vroeg mogelijk beginnen, zodat alles vantevoren goed kan uitdampen. Dit kan mogelijke gezondheidsschade, zoals ademhalingsproblemen, voorkomen. Dat zeggen onderzoekers van OTB, het onderzoeksinstituut van de TU Delft. Vooral bewoners van geïsoleerde woningen doen er goed aan het kamertje zo vroeg mogelijk in te richten en lekker te luchten. De gevaarlijke stoffen verdwijnen door de kamer goed te ventileren en flink warm te stoken. In goed geïsoleerde huizen kan ventileren soms niet zo eenvoudig zijn. Een goedkoop alternatief is dan het kopen van tweedehands spullen. Daar zijn de giftige stoffen al 'uitgedampt'. Overigens wijzen de onderzoekers erop dat dit niet alleen opgaat voor babymeubels, maar ook voor normale banken en kasten. Nieuwe babykamer ongezond voor baby De babykamer zou zo vroeg mogelijk moeten worden ingericht, aldus onderzoekers van TU Delft. Pas dan zijn de gevaarlijke stoffen uit nieuwe meubels en verf verdwenen. Met name bewoners van goed geïsoleerde woningen zouden hier goed aan doen. Zij zouden maanden van te voren al moeten beginnen met op temperatuur brengen van de kamer en te luchten. Dit zou mogelijke gezondheidsschade voorkomen. Door het ventileren en warm houden, verdwijnen gevaarlijke stoffen uit de meubels, vloerbedekking en gordijnen. Onderzoeker Evert Hasselaar van TU Delft laat Telegraaf weten dat deze vol zitten met gassen, weekmakers, formaldehyde, benzenen en biociden. Het kopen van tweedehands producten is volgens hem ook een oplossing.
Ja maar er zijn altijd situaties waarbij luchten gewoon onmogelijk is. Hierboven staat dat het ook het geval is voor bijvoorbeeld vloerbedekking en gordijnen. Ach, er zijn legio's mensen verhuisd terwijl ze al een baby hadden en die kunnen toch ook niet weken luchten? Wij gaan bijvoorbeeld ook verhuizen in de eerste maand dat onze kleine wordt geboren... Ja sorry, maar dat luchten wordt dus echt een beetje lastig... Al hoewel we echt wel de eerste weken de woning goed zullen doorluchten (alleen al om de vocht uit de woning te verdrijven). Dus de eerste tijd je raam veel openzetten is altijd wel een aanrader.
Ik zou ook zeker goed luchten, de lucht van de meubeltjes bleef hier wel 'n maand of 2 hangen.. (Ik vond 't stiekem lekker ruiken, maar goed is het niet natuurlijk) Maar aan de andere kant, het is ook weer geen drama als het niet kan toch!? Zoals inderdaad bij verhuizen.. of bij die miljarden kinderen die voor de onze zijn geboren. Wij deden flink warm stoken met alles dicht, en dan wekenlang het raam open. (Was wel voorjaar, is beter dan nu..)