Een vriend mee op vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Luppy, 12 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn man vroeg gisteren hoe ik het zou vinden als zijn beste vriend een weekje met ons mee zou gaan op vakantie. Ik ben er niet erg enthousiast over, maar snap zijn argumenten wel. En hij snapt ook waarom ik er niet zo heel veel trek in heb. Ik heb gezegd dat ik er nog even over na wil denken.

Pro's:
    - vriend is een leuke kerel en de kinderen mogen hem ook graag
    - hij gaat verder niet op vakantie. Ik gun hem ook wel een leuk uitje.
    - In eerdere jaren ging hij ook vaak een paar dagen met ons mee, maar dat was een ander soort vakantie dan we dit jaar op de planning hebben.
    - mijn man denkt dat zijn vriend ook af en toe wel dingen voor zichzelf zal doen, zodat we ook nog wel met ons eigen gezin uitstapjes kunnen maken enzo.
    - ik ben ziek geweest en nog niet helemaal hersteld. Als de vriend mee is, kunnen man en kinderen en hij ook wel eens iets doen, terwijl ik gewoon achter kan blijven om uit te rusten.

Contra's
    - man en vriend veranderen soms samen in een beetje vervelend stel. Ze drinken veel en hebben flauwe onderlinge humor, omdat ze zowel hetzelfde beroep als dezelfde hobbies en vriendenkring hebben, die ik grotendeels niet ken.
    - ik ben bang dat mijn man meer met zijn vriend bezig zal zijn dan met mij en de kinderen
    - wij gaan op de bonnefooi rondtrekken. We hebben een camper, dus we kunnen overal en nergens overnachten en hoeven dat niet te plannen. Met vriend erbij moeten we op campings staan, omdat hij in een tent slaapt, en dus wel plannen. Bovendien komt hij halverwege naar ons toe, dus we moeten ook nog een soort route afspreken. En als er iets is wat ik niet leuk vind in de vakantie, is het om van alles vooraf te moeten plannen en reserveren.

Er is nog niets besproken met de vriend, die weet niet eens dat mijn man dit aan mij gevraagd heeft. Ik weet wel dat ze er samen grapjes over hebben gemaakt, dat hij dan maar deze zomer met ons mee op de bagagedrager moet, toen hij zei dat hij niet alleen op vakantie wilde. Maar niet serieus besproken dus.
    Als ik nee zeg, weet hij dat dus ook niet. Wat zouden jullie doen?

2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik zou dat niet willen, vakantie is tijd voor het gezin. Drinken icm flauw geouwehoer is ook wel het laatste waar ik op zou zitten te wachten.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.858
    113
    Oh, ik heb nooit zin om langer dan 2 of 3 nachten met andere buiten ons gezin om op vakantie door te brengen. Op vakantie heb ik geen zin om met anderen rekening te houden en dingen aan te passen. Wat voor mij meetelt is dat ik introvert ben en me dat energie kost. Voor een ander kan dat juist andersom werken en heel leuk zijn.

mausi, Sado en Kundera vinden dit leuk.
  4. Kundera

Kundera Actief lid

14 aug 2013
    485
    328
    63
    Als jij dat niet wilt, zou ik gewoon nee zeggen. Jij moet volledig van je vakantie kunnen genieten en niet nu al je druk maken over hoe het gaat zijn.
    Mij partner en ik zouden ook niet willen dat er een vriend of een vriendin of een familielid mee zou gaan. Wij willen echt samen zijn en niet rekening met een ander moeten houden. Ik zou het ook niet raar vinden als ik aan mijn partner zou vragen of mijn beste vriendin mee zou kunnen en hij dan nee zou zeggen. Hij wilt het niet en dat is prima.

5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik zou het niet doen.

6. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Vakantie is voor ons tijd voor het gezin, als je dit wel ziet zitten maar niet de hele tijd, zou je ook kunnen overwegen om een paar dagen samen door te brengen bv aan het einde vd vakantie, dan heb jij ook meer rust?

7. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Ik zou het zelf niet willen, omdat ik mezelf ken en ik me dan steeds aanpas en probeer het iedereen (behalve mezelf) naar de zin te maken als er 'vreemden' bij zijn. Als ik die kans had zou ik dus nee zeggen.

Mocht er uiteindelijk nog een compromis moeten komen dan zou voor mij een weekend aansluiten denk ik het maximale zijn, maar dan wel dat die vriend zelf verder zijn eigen plek heeft en ook zelfstandig zonder jullie verantwoordelijkheid kan functioneren. Maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoe ver weg jullie gaan.

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.165
    113
    Hm nav jouw bericht zou ik nee zeggen.

Mijn broer is 2x een week met ons meegeweest maar dat was in een huisje, drinkt niet, andere vrienden.
    Dit zijn voor mij echt nee-punten. Ik wil in de avond ook gezellig mee kunnen doen (of in ieder geval de meeste, 1 "mannenavond" is prima). En ik zorg heel het jaar al voor de kinderen, dat wil ik niet pp vakantie ook 24/7 (gevoelsmatig) alleen moeten.

Is 2/3 nachten geen optie?

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Dat is niet echt een optie. We gaan naar de Alpen of Dolomieten, dus het zou dan echt wel voor minstens een week zijn. Liefst in het midden van de vakantie. Wij doen wat langer over de heen- en terugreis, omdat we niet snel gaan met de camper en ook niet van lange dagen rijden houden. Hij kan met zijn auto in 1 of 2 dagen doorrijden naar ons toe komen.

Misschien stel ik voor dat we bv de laatste 3 dagen ergens afspreken, dat hij dan een paar dagen nog naar ons toekomt. Dat zou ik inderdaad wat minder lastig vinden en dan is het ook niet zo ver rijden voor hem.

En ik ben idd ook zo dat ik het dan iedereen naar zijn zin probeer te maken en zelf zit te balen. Ik zie ook zo voor me dat de kinderen dan iets willen gaan doen, maar man en vriend zitten net aan het bier en hebben geen zin en dan moet ik proberen om de kinderen tevreden te houden etc. etc. etc......

10. Cobon

Cobon Niet meer actief

Zit je daar dan niet de hele vakantie tegenaan te hikken?

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113

Ik ben ook heel introvert en idd, andere mensen erbij kost mij energie. Man en vriend zijn juist extreem extravert, echt van die types die altijd vooraan staan als er wat te beleven valt, zonder enige gene op een podium springen, de microfoon pakken en een geimproviseerd cabaret afdraaien, met wildvreemden een onwijs gezellige avond doorbrengen etc.

12. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Dat klinkt helemaal niet als een fijne vakantie wanneer de vriend mee gaat, als je het zo typt wat je er van verwacht. Lekker samen op vakantie gaan met je gezin! Kan je man niet gewoon nog een paar dagen met die vriend alleen wat gaan doen?Want bier drinken en flauw doen hebben je kinderen ook niks aan.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.091
    113
    #13 Eppo82, 12 jun 2023
    Laatst bewerkt: 12 jun 2023
    Ik zou voorstellen dat man lekker apart een vakantie/weekend met vriend boekt, is dat geen optie?
    Hier zou het geen optie zijn (vriend mee op vakantie), maar wij boeken ook apart van elkaar met vrienden/vriendinnen dagen weg, dus de gezinsvakantie is echt gezinsvakantie.

14. Mamaen

Mamaen Bekend lid

7 apr 2023
    778
    716
    93
    Vrouw
    Wij nemen vaak iemand mee op vakantie en genieten daar ook van. Meer mogelijkheden om juist er met z’n 2en even op uit te gaan ivm oppas, toch ook meer gezelligheid etc. Maar in dit geval zou ik het niet doen. Zeker omdat je met de camper gaat en dat wel erg op elkaar is maar met name omdat jullie echt je vakantieplannen een beetje moeten wijzigen voor hem. Dat zou ik zelf niet doen/willen.

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Bij wen goede, gemeenschappelijke vriend zou ik meteen ‘ja’ zeggen, maar in dit geval zou het voor mij een ‘nee’ zijn. Ik zou te bang zijn voor te veel slap geouwehoer, en dat juist man en vriend samen wat gaan doen en de kinderen bij jou laten - terwijl jij nog herstellende bent. Of dat ze bv hun roes uit liggen te slapen, en jij er ‘s ochtends alleen voor staat.
    Plus het feit dat jullie met een camper zijn en dit dat helemaal in moeten plannen, én hij ook bij jullie in de camper zit (wel in een tent slaapt)… ik als introvert zou dat niet goed aankunnen.

Het idee van vriend + man samen bv een weekend weg, lijkt me dan leuker voor iedereen eigenlijk.

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ja zou op zich nog wel kunnen. Beetje kiezen uit twee kwaden voor mij: mijn man gaat al 1 of 2 x per jaar zonder mij op vakantie (maar dat is weer met andere vrienden), omdat hij gewoon veel meer vrij heeft dan ik.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.091
    113
    Waarom is dat kiezen tussen 2 kwaden? En anders kan je man misschien kiezen om een andere vakantie een keer niet te doen?

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zit net ff te kijken.... treinkaartjes kosten geen drol die kant op. Hij zou ook samen met die vriend de camper vast zuidwaarts kunnen rijden en dan ga ik met de kinderen een paar dagen later met de trein erachteraan.

Zeebra, Huismuisie en Nellie4 vinden dit leuk.
  19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.091
    113
    Oh dat is ook een mooie optie!

20. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.137