21 december krijgen we als het goed is de sleutel van ons nieuwe huisje, alleen.... de hypotheek is nog steeds niet rond! Eerst moesten we wachten op de woningbouw, er moest een verbouwing komen en we moesten weten wat dit precies ging kosten, wij moeten namelijk een klein gedeelte zelf betalen... Eindelijk de offerte aan kunnen vragen bij de bank na een paar weken, voorlopig koopcontract getekend, dus helemaal goed! Diezelfde week hebben we de offerte getekend en alle verdere stukken ingeleverd die de hypotheekshop moest hebben. Mijn man is astmatisch, en dus vonden ze van de verzekering (overlijdensrisicoverzekering) dat de huisarts hem moest beoordelen, zelfde dag die zooi ingeleverd bij de huisarts en wat denk je! Die doen er gewoon 3 weken over om dat papiertje terug te sturen... Paar keer achteraan gebeld, en word me doodleuk verteld dat de huisarts geen tijd heeft. Laatste keer dat ik heb gebeld ben ik redelijk uit mijn slof geschoten, wat nou geen tijd??? ik wil de boel geregeld hebben, stomme muts!!! Is ook uiteindelijk goed gekomen en nu wil de bank een kopie van mijn contract?? Naar aanleiding van mijn werkgeversverklaring?? (uitzendbureau) Ik word hier zo verdrietig van, over anderhalve week moeten we de sleutel krijgen En wat nou als het niet goedkomt, dan zitten we met een grote schuld? Bij de hypotheekshop zeggen ze dat het allemaal wel goedkomt, maarja die blijven niet met een schuld achter mocht het toch niet goedkomen... Daar komt nog bij, die verbouwing, ze gaan niet eerder spullen bestellen dan dat de hypotheek rond is, dat betekent dus dat ze niet meteen kunnen beginnen wanneer we de sleutel hebben, en dit was wel de bedoeling. Durf eigenlijk nog niet eens alles in te pakken, stel je voor dat het niet goed komt met de hypotheek? Ik weet niet wat ik hier mee wil bereiken hoor, gewoon even mijn verdriet, stress en frustratie van me afschrijven denk ik!
Wat een stress meis! Kan me het helemaal voorstellen.. Jak! Vorig jaar zaten wij (derde trimester zwangerschap) in eenzelfde soort stress-situatie met betrekking tot de hypotheek, kopen huis etc. Wij waren mede afhankelijk van een starterslening en pfoe.. De deadlines.. Heb er echt slapeloze nachten van gehad! Wat hier hielp was overal achteraan blijven bellen. Desnoods zelf papieren ophalen en weer afleveren op het juiste adres (scheelt verzendtijd) én grote voordeel hier konden we ook heel veel digitaal aanleveren: dus inscannen en doormailen. Misschien kan je ergens nog iets tijd winnen zodat je meer rust hebt? Sterkte!
Ik herken het. Bij ons kwam het uiteindelijk 1 dag voor de passeerdatum goed. En zo gaat het heel vaak wist de notaris mij te vertellen. Ik zou zsm je contract insturen, maar wel even vragen aan de bank waarom ze dat willen zien en waarom de werkgeversverklaring niet voldoende is.
1 dag ervoor? Maak me gek.... Ze wilden het zien omdat het via een uitzendbureau is, bij de hypotheekshop zeiden ze: Oh, wel fase B, dat scheelt al?? Ik heb een contract voor 8 uur per week, maar in de praktijk werk ik veel meer, altijd 2 dagen, vaak 3 en soms zelfs 4! Misschien dat dat meetelt??
Snap je helemaal, wij zijn 2 maand bezig geweest en hebben nu een week de sleutel. Maar welke schuld?
Maar je hebt na aankoop toch maar een maand om het financiële gedeelte te regelen? Een hypotheekshop kan mij wel meer vertellen, hun blijven niet met de boete zitten als het misgaat natuurlijk... En nou weet ik ook wel, de kans dat het alsnog niet goedkomt is klein, maar toch, dat kleine stemmetje in mijn achterhoofd blijft maar zeggen: wat als...
In fase 2 mogen ze je max 2 jaar in dienst houden of max 8 contracten verlengen. Daarna ga je dan over naar C en ben je in vaste dienst. Misschien willen ze adhv je contract weten hoelang je al in fase B zit. Op basis waarvan is je hypotheek berekend dan? Op basis van die 8 uur of op basis van wat je verdiend hebt?
Er wordt een datum genoemd wanneer de bankgarantie afgegeven moet zijn aan de verkoper. Wij hadden dit destijds op ongeveer 3 weken gezet. Weet je of de bankgarantie al afgegeven is?
Nee, ik meen me trouwens te herinneren dat die bankgarantie niet hoefde omdat het een voormalig huurhuis is? Dat zal ik morgen eens uitzoeken dan! bedoel je dan 3 weken voor het passeren? Mijn loon is berekend op wat ik vorig jaar heb verdiend, dus het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar (was het laagste loon), maar we konden veel meer lenen hoor, we wilden alleen graag dit huis. Mijn werkgeversverklaring hadden ze een hoger bedrag ingevuld, dus het kan niet het probleem zijn dat we het niet rond kunnen krijgen door onze lonen..
ok daar kom ik weer als (sinds deze week voormalig) senior hypotheekacceptant. Even denken wat ik ervan kan zeggen. -bankgarantie hoeft alleen als de verkoper erom vraagt in jouw geval dus waarschijnlijk niet -fase b contract is gunstig maar liever willen ze nog een fase c contract. Weet niet welke bank je zit maar bij ons wilden ze dan inderdaad de jaaropgaves van de afgelopen 3 jaar zien en dan gingen we uit van het gemiddelde, met het maximum van het afgelopen jaar. En in sommige gevallen nog een "onvoorwaardelijke verklaring tot vast dienstverband" wat zoveel wil zeggen als een verklaring dat je bij het einde van het dienstverband een fase c contract zal krijgen. Of als je nationale hypotheekgarantie hebt een intentieverklaring (wat veel vrijblijvender is, dat wil meer zeggen dat ze de intentie hebben om je een vast contract te geven maar is niet verplicht). Maar ik denk dat ze gewoon bewijs willen zien dat je geen fase a hebt. -orv ja die verzekeringen kunnen lang duren. En zolang er geen acceptatiebevestiging is gaan de stukken niet naar de notaris. Meestal is het geen probleem hoor, soms komt een premieverhoging voor. ter geruststelling Ik heb in de 7 jaar dat ik werkzaam was in mijn functie alleen gezien dat iemand de 10% waarborg moest betalen als diegene bewust gelogen had en daardoor de hypotheek niet kreeg. Als je het niet op tijd redt zal er gewoon uitstel gegeven worden door de woningbouwvereniging. Al is dat niet ideaal natuurlijk. Misschien als het leeg staat kan je wel alvast de sleutel krijgen ondanks dat je nog niet "gepasseerd" bent. Je kan dan een zogenaamde sleutelverklaring tekenen bij de notaris. Maar daar moet de woningbouw wel mee akkoord gaan. Nou meer weet ik zoeven niet te zeggen...
Nee, die 3 weken was toen bij ons na het tekenen van het voorlopige koopcontract. Maar dat kan overal weer anders zijn. Wij hadden dat zo afgesproken omdat de bank ons had toegezegd alles binnen 6 weken wel rond te hebben. En binnen een week voor het passeren kwamen ze er mee dat ze nog een gezondheidsverklaring moesten hebben.
Herkenbaar! Hier zaten we vorige week met dezelfde stress, uiteindelijk is alles 2 dagen voor de passeerdatum goed gekomen En dit gebeurt idd best vaak heb ik me laten vertellen. Succes meid het komt vast goed!
Notaris vond het hier inmiddels al niet meer als normaal. Ik had inmiddels ook al met lood in mn schoenen de makelaar van de verkopende partij gebeld om uitleg te geven. Ook omdat ons huis voor ons al wel twee keer verkocht was en tot twee maal doe die financiering niet rond kwam. Verkopers hadden dus 2 x die 10% verdiend. Maar dit was dan ook omdat die mensen blijkbaar niets uit hadden gezocht vantevoren in hoeverre ze wat konden lenen.
ja irritant is dat. Meestal komt het doordat er een fout in de stukken zit. Kan iets onbenulligs lijken maar voor een bank kan dat cruciaal zijn. Een vinkje vergeten te zetten op de werkgeversverklaring ofzo en dan een adviseur die dat niet goed gecontroleerd heeft. 9 van de 10 keer komt het allemaal goed. Maar soms moest ik ook wel met lood in mijn schoenen een adviseur mailen dat iets niet correct was en ik zag dat die mensen over 3 dagen moesten passeren...
Onze hypotheek was pas rond 1 week nadat we de sleutel hadden gekregen.. Ik werd ook helemaal gek. Ook wij waren op tijd met regelen maar de bank was traag en zat ook nog op stukken voor de verzekering te wachten (ik kreeg met mijn rugklachten alleen een verzekring met een clausule erbij) maar uiteindelijk is echt alles goed gekomen. Omdat wij een huis kochten van de woningbouwvereniging hebben we hem die week dat we de sleutel hadden maar de overdracht niet konden doen het huis gehuurd maar dat had weer een speciale naam en werd meegenomen in de hypotheek (ik ben vergeten hoe dat in zijn werk ging).
Die stress ken ik helaas. Wij wonen hier nu 4,5 jaar. Een dag voor de overdracht kwam de verkopers met de mededeling dat we niet konden passeren bij de notaris. Er is toen een sleutelcontract opgesteld en getekend (laatste moment) pas 2 weken later.....konden we naar de notaris. Hier kwam het niet door ons maar door de verkopers, die lagen in scheiding en er bleef een flinke restschuld voor ze over...huis stond al 2 jaar te koop. Wat een stress toen, kan ik mij nog op de dag van vandaag herinneren. Niet leuk om zo een huis te kopen! Ook spanningen rondom werkgeversverklaring is herkenbaar. Uiteindelijk allemaal goed gekomen gelukkig, duim voor je dat je snel in je nieuwe huisje zit! Groetjes jopa1000
Off topic, hoi marieke, dat is een tijd geleden. Hoe is het met je? Jij hebt in hetzelfde schuitje als ik gezeten dus met je huis. Was echt en rottijd, afwachten, afwachten en nog is afwachten.... Groetjes jopa
't Is inderdaad een tijd geleden zeg. Ik zag aan je berichten dat jullie helaas in de medische molen zitten? Wat vervelend voor jullie zeg. Ik heb helaas een flinke klap van de bevalling gekregen en zit imiddels al een jaar in de ziektewet helaas maar gelukkig gaat het met mijn dochtertje heel goed, dat is een heel makkelijk en gezellig meisje. Weer on topic; Ja die hypotheekstress is ons helaas heel goed bekend, ook flink wat ellende gehad omdat mijn man toen een tijdelijk contract had, onze hypotheekadviseur zei dat dat geen probleem was met een werkgeversverklaring, helaas ging hij op vakantie en zijn vervanger begon daarover heel moeilijk te doen.. toen dat allemaal achter de rug was kwam de ellende met de clausule voor mijn rug en daarna had de bank vertraging, wat een stress zeg. Ik was helemaal opgelucht toen we uiteindelijk bij de notaris zaten voor de overdracht (ondertussen waren we al een week in huis aan het klussen en zat er ook al een hoop klusgeld in). Dat was geen leuke tijd. Ik hoop dat het voor jullie ook allemaal snel goed komt en dat je kunt gaan genieten.