Gisteren is mijn man met onze oudste van 9 naar de optometrist geweest. Zij heeft de ogen gemeten en onderzoek gedaan en kwam ermee dat er littekenweefsel op het oog ( of ogen) zou zitten. Ze heeft nu een verwijsbrief geschreven voor de oogarts. Nu ben ik alleen wel heel nieuwsgierig naar haar bevindingen maar vooral waar het door kan komen en of er iets aan te doen is... Weet dat jullie geen artsen zijn en ik het ook maandag wel hoor als ik de oogarts bel maar ben te nieuwsgierig . Onderstaand staat in de brief voor de oogarts? Spleetlamp Inferior op de cornea ODS zijn er vele kleine (oude?) infiltraatjes zichtbaar. Ook is er neovascularisatie te zien. Geen roodheid. Met fluorescentie geen aankleuring Fundusonderzoek (ongedilateerd) Geen bijzonderheden De stipjes op de cornea lijken op littekens van een eerdere ontsteking. Bij het navragen blijkt dat het meisje nooit ontstoken ogen heeft gehad of iets in de ogen gekregen. Daar het er behoorlijk veel zijn, graag door verwijzen naar de oogarts voor verder onderzoek.
Toevallig wel arts, maar weinig verstand van ogen haha. Ik kan wel even de brief voor je vertalen/verduidelijken: Op haar beide oogjes zit aan de onderkant (onder de iris, het gekleurde deel vh oog zeg maar) restantjes van oude ontstekingen. Daar groeien ook hele kleine bloedvaatjes, wat vaak een teken is van (oude) ontsteking of bv dat het hoornvlies op de plek te weinig zuurstof heeft. Het is niet rood dus lijkt nu niet actief ontstoken. Met fluorescentie kijken ze of er bv herpesvirus zit of vreemd materiaal zoals metaalsplinters, dat zien ze niet. Met fundusonderzoek kijken ze naar het netvlies, dus de binnenkant van het oog (het gedeeltje waar je echt mee "ziet", dat ziet er normaal uit. Ik demk dat de oogarts zal willen kijken of er toch een sluimerende infectie zit die behandeld moet worden. Mogelijk dat ze de groei van die vaatjes met bv laser kunnen stoppen. Ben benieuwd wat de oogarts gaat zeggen, laat je t weten? Hopelijk is het allemaal onschuldig!
Als de oorzaak gevonden wordt zal het sowieso stoppen denk ik. Zelf lang lenzen gedragen en had ook wat last van neovascularisatie maar met de juiste lenzen (en gebruik) stopt het weer als het goed is.
Nog even een aanvulling op het fundus onderzoek, hierbij wordt ook gekeken naar de oogzenuw, gele vlek en de bloedvaten in het oog. Hierbij heeft ze dus gelukkig geen afwijkingen.
Ik weet het niet maar ik moet met mijn zoon ook naar de oogarts. Bij de optometrist zagen ze afwijkingen aan zijn oogzenuw links en daarvoor moet ik dus 28 maart naar de oogarts. Hij hoeft trouwens geen bril.
Ja klopt, al is dit wel meer iets voor de oogarts ipv orthoptist. Wel goed iig dat ze doorgestuurd is. Draagt ze lenzen?
Bedankt allemaal, we gaan het afwachten. Hoop dat het meevalt allemaal. Maak me dan toch wel zorgen omdat ze nooit iets heeft met haar ogen aan ontstekingen of iets erin gehad.
Nee die was hetzelfde gebleven wat die vrouw verbaasde want omdat ze natuurlijk wel groeit zou dat wel beter moeten zijn geworden. Ze heeft wel een bril maar weigert die op te zetten omdat ze hem niet mooi vind terwijl ze zonder echt slecht ziet. We gaan dus in elk geval een nieuwe bril uitzoeken. Ze ziet wel soms zwarte , gele en blauwe vlekken. Dat alleen in het linker oog maar dit wisten we niet anders waren we er wel eerder achteraan gegaan. Heb dus echt geen idee of het ernstig is of iets van tijdelijke aard.
Waarom zou het beter moet worden als je groeit? Die vlekken lijken me niks te maken te hebben met haar hoornvlies.
Ik ga je niet bang maken want het lijkt mij vrij onschuldig. Ik heb zo onderhand wel verstand van ogen maar uit eigen ervaring. Ben geen arts. Ik zag ook vlekken. Het lastige is dat het niet uit te leggen is. Mijn zicht verminderde heel snel. Uiteindelijk diagnose glaucoom. Goed dat je snel bij een arts terecht kan! Mij hebben ze laten wachten en glaucoom is een sluipende ziekte...
Maar dit verhaal klinkt niet als glaucoom en op 9 jarige leeftijd is dit ook niet heel waarschijnlijk.
Mijn dochterje heeft littekenweefsel op haar rechteroog. Dit komt waarschijnlijk door het cmv virus wat ik tijdens de zwangerschap heb opgelopen. Ze ziet overigens wel goed en we gaan nu jaarlijks op controle maar verder heeft ze er geen last van!
Nee daar heb je helemaal gelijk in gelukkig! Maar op 27 jarige leeftijd klonk het ook niet waarschijnlijk en stond mijn oogarts ook voor een raadsel.
Nee idd, zeker ook niet met snel minder zien. Dan denk je niet als eerste aan glaucoom, dat is juist een sluipend iets in veruit de meeste gevallen.