Gezond aankomen in gewicht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 25 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn jongste was zo mager dat de arts bijvoeden adviseerde als hij niet aan kon komen. Hij had er ook echt last van, altijd koud en slechte weerstand. Hij is nu 2 kilo aangekomen en we zijn bezig voor nog zeker 2 kilo. Wat wij doen:
    Dikke laag roomboter op elke boterham
    Tussendoor extra glazen volle melk
    Ongeklopte ongezoete slagroom door eten, door vla etc
    Vettere producten, zoals vette vis, volle kaas etc
    Meer eetmomenten, ook als hij niet wil. Hij laat dat wel gebeuren gelukkig omdat hij weet dat hij moet aankomen.
    Dit werkt bij ons heel goed iig.

Nu mag ik met de school nog om de tafel, die hebben al strenge ongefundeerde regels mbt eten en drinken en die gaan ze nog meer aanscherpen. Zoon maakt zich al zorgen erom maar daar gaan wij niet aan meedoen. Hopelijk komen we eruit en anders gaan we er maar gewoon tegenin.. :$

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Een beetje herkenbaar, hier wil de school een gezonde school zijn en kreeg ik dus laatst te horen dat het niet de bedoeling was dat mijn kind op een fruitdag een bruine boterham met pindakaas meenam. Daar ben ik ook tegenin gegaan, vonden ze ook niet zo leuk maar hey jullie willen een gezonde school zijn maar met de paaslunch (die de kinderen zelf moeten verzorgen) accepteren jullie wel dat er tompoucen, soesjes, bananen soesjes meegenomen worden en neemt juf zelf muffins mee (niet dat ik het heel erg vind maar je moet wel 1 lijn trekken) Mijn dochter had broodjes ham mee met een pot augurken (voor ertussen) en kwam met alle broodjes (-1 want die had ze zelf gegeten) terug. En dan tegen mij zeggen dat ze (zo heel af en toe) geen boterham mag meenemen op een fruitdag.

Wat betreft lengte en gewicht ze is nu 1,48 en 31 kilo en schommelt vaak precies op de lijn van ondergewicht en gezond gewicht.
    Mijn zoon schommelt vaak op de lijn van gezond gewicht en overgewicht. Verschil is dat mijn dochter altijd in beweging is, kan niet stil zitten terwijl mijn zoon (nu) de pubertijd in gaat en daarbij allergisch is geworden voor beweging :roflmao:

3. tuc

tuc Niet meer actief

Wat lastig! Wat hebben ze dan allemaal voor regels?

4. tuc

tuc Niet meer actief

Nou de roomboter is goedgekeurd:roflmao:, dat scheelt vast al wat. Kan mijn andere spriet daar ook van mee eten.

IkbenTess en Fristi2012 vinden dit leuk.
  5. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier ook 2 dunne sprieten, Vooral mij oudste lukte het niet om aan te komen doormiddel van alleen maar volle producten. Ze was 1.56 en 34 kilo. Maar nu is ze 2 kg aangekomen door haar ontbijt ge veranderen. Ze eet nu een schaal vanille yoghurt met crusli (chocolade variant) en dit werkt ! Het is. Iet de meest gezonde keuzen maar het werkt. Helaas lust ze geen Griekse yoghurt...

6. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Alleen maar water, hartig beleg, in kleine pauze fruit etc. Ik geef mijn zoon altijd fruit mee maar wil daarnaast gewoon peperkoek met roomboter meegeven bijv. Pindakaas zit vol gezonde vetten en als je de goede kiest beter dan kaas maar dat mag niet. Dat soort dingen. Geen ruimte voor variatie zo.. :mad:

Ik ga eerst in gesprek als de nieuwe regels ingaan. Mochten ze er halsstarrig aan vasthouden hebben ze pech. Er is er maar 1 die bepaalt wat mijn kind eet en dat ben ik. (Arts bood al aan een brief op te stellen, maar eerst maar eens om de tafel)

7. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier ook een lange spriet, nu ruim 159 en 38 kilo, afgelopen jaar van 32 naar 38kilo gegaan, idd door volle kwark, volle Yoghurt en roomboter. Nootjes etc at ze al. Ze eet zelf al heel gezond met veel groente maar dat zet niet aan...

Bizar dat je school niet meedenkt als je kind op het randje zit. Hier heeft dochter altijd nootje of reep mee als ze zich flauw voelt (ze verbrand namelijk heel snel).

8. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.836
    113
    Vrouw
    #28 Fantykoekie, 27 apr 2019
    Laatst bewerkt: 27 apr 2019
    Wat raar. Hartig is vaak ongezonder dan zoet. Liever siroop dan smeerkaas ofzo.
    En pindakaas is juist heel goed, vooral voor de plantaardige eiwitten, zitten vitamines in, goed voor het cholesterol, hartziektes,...
    Kaas vind ik ook niet gezond.

Vind dat zo raar aan sommige scholen . Ze willen een gezond beleid maar hebben geen idee wat gezond is.

En kinderen met ondergewicht hebben andere voeding nodig dan kinderen met overgewicht.

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Mijn buurvrouw gaf haar zoon op advies van de kinderarts een bordje pap met volle melk voor het slapen gaan. Moet ze dan wel trek in hebben...

10. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn kinderen zijn sprietjes en ik ook.
    Ik zou nooit mijn kinderen ongezond eten, volle producten of extra eten geven om aan te komen.
    Vind het ook raar dat iemand gaat bepalen wat ik of mijn kinderen moeten eten. Ik leer mijn kinderen naar hun lichaam te luisteren. (eetstoornissen uitgezonderd!)

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het is toch enkel een advies?
    Een kind met overgewicht krijgt toch ook het advies om anders te eten en te drinken en dat geldt ook voor kinderen die neigen tot ondergewicht.
    Mijn middelste dochter was als peuter echt iets aan de zware kant en ik was alleen maar blij met de adviezen die ik kreeg. Door kleine aanpassingen kon ik voorkomen dat ze zwaarder zou worden en dat geldt voor kinderen met ondergewicht ook, door kleine aanpassingen voorkom je dat ze nog meer zakken in de curve en dan hoef je ze echt niet vol te stoppen met junkfood etc.

12. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Voor als ze zeuren: het is op doktersadvies, juf/meester verteld het aan de klas waarom Jantje wel iets anders mag eten en klaar is het "probleem"

IkbenTess vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Bovendien zijn volle producten in veel gevallen gewoon gezond. En dingen als noten, avocado, enz. zijn ook prima. Juist al die magere en light producten zijn voor kinderen minder/niet gezond.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja vind ik ook hoor. Wat is er nu ongezond aan volle producten?
    Kinderen in de groei hebben dat juist nodig. Mijn oudste is 15 jaar en zo ontzettend dun met zijn 185 cm, hem geef ik ook volle producten.

15. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Helemaal mee eens!
    Ik geef mijn kinderen gezonde producten, zeker geen light producten. Het gaat mij om het gevoel/idee dat ik erbij associeer: hup.....eten erin gieten, niet luisteren naar het "vol" gevoel van het kind

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Maar dat schrijft ook niemand hier, toch? Wel meer eetmomenten creëren ed, maar dat vind ik echt iets anders dan niet luisteren naar je lichaam.

En soms is stimuleren wel goed, denk ik. Mijn jongste dochter kan twee happen eten en dan beweren dat ze vol zit en klaar is. Inmiddels weten we dat dat betekent dat ze het of niet lekker vindt of dat zich verveelt en iets anders wil gaan doen dan eten. Dan stimuleer ik dus wel om wat meer te eten en ik eet wat vaker dingen die ze wel lust om te zorgen dat ze niet nog dunner wordt dan ze al is (hoewel het nu heel erg meevalt).

Oceanna vindt dit leuk.
  17. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dat was ook altijd mijn insteek, maar heb ik wat jongste betreft echt los moeten laten. Ik leer mijn jongste nu dus om soms te eten als hij geen honger heeft. Het is niet altijd zo simpel als je denkt. Mijn zoon was altijd ziek en groeide niet goed meer, dan kun je wel zeggen "dat zou ik nooit doen", maar geloof me: in dit geval jij ook. Mijn zoon was geen sprietje,maar een skelet.

18. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Vind ik dus ook.

19. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Volle producten en veel roomboter op al het brood. Misschien kan je rijstewafels ook met roomboter insmeren.

Slagroom door zijn eten doen. Veel saus gebruiken.

En als je echt wilt aankomen heb je meer nodig. Kindje dat ik ken krijgt speciale repen en drinkvoeding (van die pakjes). Dat zijn echte caloriebommen om aan te sterken en je zit niet meteen bomvol.

En veel meer eetmomenten over de dag. Groente en fruit zijn heel gezond maar je komt er niet echt van aan. Behalve van druiven, mango daar zit veel suiker in.

20. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb er ook twee, nog kleuters die op de -2 en daar voorbij lijn zitten.

Volle producten, al genoemd, doe ik al vanaf dat ze mogen eten. Wat hier vooral werkt is afwisseling. Ik ben ook wat meer tijd kwijt aan ons eetpatroon. Van boodschappen doen tot koken maar ach.

Kaas, zalm, makreel etc komt van speciaal zaken. Ze vinden dat ook echt lekker. En zoals nu met aardbeien bijvoorbeeld eten ze samen een pond weg als tussendoortje.
    De ene ochtend een boterham, andere ochtend een bak havermout met pitten, bessen, honing.

Ik ben heel blij dat ik nooit aan compensatie eten begonnen ben. Mijn moeder heeft een handje van dingen geven als danoontjes, eierkoeken, snoep, limonade. En dan niet als in feestje maar gewoon als ‘normaal’ eetpatroon.

Een vriendin van me doet dat ook, haar magere kind maar alles laten eten. Kind heeft een enorm fletse gelaatskleur en is altijd ziek.

En nog een reden dat ik blij ben met een gezond eetpatroon, mijn volgende kind is een lekker spekkie, nog klein hoor, maar nooit eerder gehad. En die wil ik écht niet aan de limo, danoontjes en snoep op een feestje daargelaten.

Deel Deze Pagina