Gezond aankomen

Discussie in 'De lounge' gestart door Emsy, 12 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Voor sommige klinkt het misschien als een luxe maar ik val heel snel af. Stress? Hup daar gaan de kilo's.
    Ik zit nu 5 kg onder m'n 'streefgewicht'. Ik moet echt m'n best doen om op gewicht te blijven en vind mezelf mooier als ik niet zo skinny ben. Er zijn legio sites, boeken, blogs etc te vinden over afvallen maar ik zoek dus iets om gezond aan te komen.
    Wie weet hier leuke, informatieve sites en boeken over?

2. DQueen

DQueen Niet meer actief

Regelmatig eten, veel gezonde producten, eigenlijk dezelfde producten als wanneer je af wilt vallen maar in grote hoeveelheden. Zorgen dat je boven de 2000 kcal per dag zit daarmee. Eventueel van zuivelprodcuten te volle variant kiezen.

HappyRabbits en Emsy vinden dit leuk.
  3. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik heb ooit een eetschema gekregen. Misschien dat je daar op kan googelen?

Emsy vindt dit leuk.
  4. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.237
    1.891
    113
    Vrouw
    Hetzelfde probleem hier....

Ik loop bij een dietiste en krijg zelfs bijvoeding.
    Ik heb geen tips wb boeken, sites, enz. maar misschien wel tips in eten.

Het is natuurlijk makkelijk om ongezonde dingen te eten, maar voor je lijf niet goed.
    Aantal dingen die je wel kunt eten:
    -Pindakaas (even zoeken naar de "gezondere pindakaas. Zonder geharde palmolie/vet)
    -Overal mayonaise bij. (Zitten naar verhouding veel goede vetten in)
    -Volle yoghurt of kwark met cruesli en banaan.
    -Noten. (Walnoten!)
    - Vruchtendrank
    - Volle chocomelk. (Ok, niet heel gezond... )
    - Avocado
    - Ontbijtkoek met roomboter

Vooral regelmatig eten. Om de 2 uur. 3 hoofdmaaltijden en tussendoor dus iets kleiners.
    Hier helpt het ook wel om op het aanrecht dingen te zetten die je kunt snacken. (Druiven, noten, rozijnen, enz)

T is heel erg frustrerend... Als je dun bent, wordt er al snel gedacht dat je daarvoor kiest of dat je gewoon wat meer moet eten. Maar dat is zo moeilijk!

Oja... en hardlopen. Hardlopen (als je niet te lang gaat) zorgt er niet voor dat je afvalt, maar wel dat je honger krijgt.

DQueen vindt dit leuk.
  5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Smoothie in de ochtend, met volle yoghurt erin. Als je ziet hoeveel fruit er in zo'n beker gaat dat is echt een caloriebom maar wel gezond.

Het lastige is dat ik er ook meteen zo vol mee zit. Ik krijg 's ochtends maar heel slecht eten weg, al helemaal geen droge dingen.

En verder inderdaad noten, kan je ook door best veel gerechten heen gooien.

Emsy vindt dit leuk.
  6. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Ja dat commentaar van andere vind ik vervelend. Alsof je over een dun persoon opeens wel vanalles mag zeggen over z'n gewicht.
    Ik heb ook via de diëtiste een tijdje fantomalt gehad maar dat vind ik rommel en onnatuurlijk.

En inderdaad regelmatig eten, dubbel beleg op je boterham. Net die boterham extra etc.
    Op internet heb je zoveel motiverende sites en blogs om af te vallen maar ik mis dat bij aankomen. Geeft soms net weer even die motivatie om weer wat nieuws te proberen en nieuwe inzichten en tips.

7. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Mijn vriend is Lifestyle Coach en hij gebruikt voor zijn klanten zo'n weegschaal dat van alles kan meten. Ook wat je rustmetabolisme is. Op basis daarvan (en uiteraard je doelen, vetpercentage, vochtpercentage en nog veel meer factoren) maakt hij een voedingsschema op maat. Wellicht kun je zoiets proberen? Dan weet je in ieder geval hoeveel kcal je op een dag zou 'moeten' eten minimaal. Bij een dietist maken ze daar ook gebruik van :D

Emsy vindt dit leuk.
  8. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Meerdere keren per dag een hand noten.
    Kwark en volle yoghurt ipv magere yoghurt. Ook hierin kan je ongezouten noten doen.
    Meer tussendoortjes. In het begin zal je een voller gevoel hiervan hebben, maar je maag en hersenen wennen hieraan.

Emsy vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.510
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ben hiervoor ooit naar een diëtiste gegaan (toen ik zwanger probeerde te raken en op een beter gewicht wilde komen zodat mn lijf meer kans had om een zwangerschap aan te gaan).
    Heb toen een hele waslijst aan dingen meegekregen.
    Welke ik zo 1, 2, 3 nog weet:
    - volle producten
    - avocado
    - noten (m.n. macadamia en ik dacht ook cashew-)
    - dik boter
    - dubbel broodbeleg
    - bakken volgens mij met een bak- en braadproduct
    - ik moest ook volle slagroom (gewoon zo'n bekertje) door mn yoghurt doen. Maar persoonlijk vond ik dat nou niet bepaald gezond.

Succes ermee :thumup:

Emsy vindt dit leuk.
  10. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Bij mij helpt 2x per dag warm eten heel goed. Zeker met de winter in aantocht vind ik dat nog lekker ook.

Onze broodmagere middelste voeden we ook bij met ongeklopte slagroom wat we door de yoghurt doen. Dat werkt bij hem goed. Ikzelf vind dat ook niet lekker.

Emsy vindt dit leuk.
  11. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Helaas heel herkenbaar... Ik lees even mee....

12. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.279
    113
    Meer kcal eten dan je verbrand.

Extra maaltijd eten. Bijv om 10u savonds of om 2u smiddags.
    Als dat niet lukt dan producten eten met veel kcal. Overal de volle versie van nemen en niet de light.
    Snicker als tussendoortje , Magnum als toetje enz :)

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik heb de hoop inmiddels wel opgegeven. De enige manier waarop ik kan aankomen (denk ik), is de hele dag op de bank hangen en meer dan 2000 kal per dag wegwerken. Na een kwartier fietsen heb ik al drie boterhammen verbrand... en niet bewegen lijkt me ook weer niet gezond.
    Ik zou willen dat ik wat meer vet had en een buffer voor als ik een keer een griepje krijg, maar ben boven de 40, mijn moeder boven de 70 en die is ook nog steeds een spriet....
    Als je verder maar gezond bent!!!

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.510
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oh ja en zo vaak mogelijk uitgebreid ontbijten (het ontbijt is wat benzine voor een auto is, daarmee laat je dus zogezegd je motor starten).
    5-6x op een dag eten is al gezegd zie ik.

Als tussendoortje hoef je natuurlijk niet enkel maar fruit te kiezen. Je kunt bijv. ook een verwarmd pitabroodje met kaas, tomaat en avocado nemen. Of als je wel fruit wil dit combineren met volle yoghurt en wat kaneel (bijv. een geraspte appel).

15. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Ik ben zelf ook al jaren licht (zeg sinds mijn 11e). Wat voor mij na jaren van zoeken en proberen tot nu toe echt een blijvend effect heeft zijn de volgende dingen:
    - voldoende slaap
    - altijd eten bij hebben, als je bijvoorbeeld onderweg bent en je hebt eten in je tas pak je sneller even wat tussendoor dan wanneer je er nog speciaal voor naar de winkel zou moeten gaan
    - beleg je boterham met meer dan 1 soort beleg. Dus bijvoorbeeld zuivelspread of hummus met avocado of kip, kaas met ham en tomaat/komkommer en mayonaise, chocoladepasta met fijngemalen nootjes etc.
    - liever vaker op een dag kleine porties dan 3x grote porties.
    - maak gebruik van sauzen. Broccoli met een roomsausje, sperziebonen met yoghurtdressing, wortels met een dip.

En wat ik heb gedaan is op mijn achtergrond van telefoon plaatjes van lekker eten. Elke keer als ik het zie denk ik aan eten en krijg ik dus ook zin om te eten :p

Emsy vindt dit leuk.
  16. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.949
    113
    Vrouw
    Toen ik 20 was, was ik door ziekte afgevallen tot onder de 40 kilo, aankomen lukte echt niet.
    Zelfs alleen maar patat, pizza, taart, croissants etc werkte totaal niet. En die smerige calorierijke drankjes al helemaal niet.
    Uiteindelijk gewoon gezond gaan eten en weer gaan sporten, toen begon ik eindelijk aan te komen.

Emsy en DQueen vinden dit leuk.
  17. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.632
    113
    Vrouw
    Ipv de slagroom door de yoghurt te doen doe het door de vla smaakt lekkerder.
    Volle produkten
    Zelf brood snijden dan zijn de plakken een stuk dikker en dan wel zelfde aantal brood eten als normaal.

Emsy vindt dit leuk.
  18. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.961
    3.845
    113
    Vrouw
    #18 Fantykoekie, 13 sep 2019
    Laatst bewerkt: 13 sep 2019
    Ik heb het opgegeven. Ben altijd te mager geweest en heb in mijn jongere jaren zelfs een tijd lang 7 op 7 dagen stiekem (stiekem voor m'n familie) fastfood gegeten. Misschien zelfs redelijk verslaafd aan geweest. Mee begonnen omdat ik angst had dat mensen zouden denken dat ik een eetstoornis had en uiteindelijk was het heel moeilijk om daar af te geraken want het is ook zo lekker.

Uiteindelijk viel ik nog meer af, ging ik van 48 naar 43 kilo en ik kon me niet nog meer volproppen, was moe, slecht zich en toen had ik dus de ziekte van Graves gekregen.
    Hiervoor behandeld en ik ging weer naar 48kg en bleef weer steken.

Jaren later kwam Graves weer terug, gelukkig merkte ik het snel. Weer behandelend maar buiten mijn zwangerschap heb ik nooit meer dan 49kg gewogen.
    Volgens mijn internist en endocrinoloog zeggen is het gewoon mijn bouw.

Ik heb me maandenlang volgepropt met shakes, nadat ik normale gezonde voeding had gegeten, ik voelde me zoals een sumoworstelaar maar ik kwam maar 1kg bij in 6 maanden en toen kreeg ik de griepo_O hup die kilo was er weer af, meer zelfs. lange tijd op mijn voeding gelet met zogenaamde gezonde vetten, jarenlang teveel fastfood gegeten en nu eet ik gewoon normaal, 1 stapje verder zelfs.
    Geen vlees meer, minder dierlijke producten, veel fruit, meer groenten, ik eet goed en ik eet ook nog fastfood maar dan op een normale manier.
    Mijn gevecht tegen ondergewicht is na een 15tal jaar afgelopen. Nu vecht ik alleen nog maar om meer ongezonde producten te laten vallen en tegelijkertijd op hetzelfde gewicht te blijven. Net mijn voorlaatste verslaving, de cola laten vallen. Nu alleen de kaas nog en dan hopen dat ik niet ga afvallen.

Mijn raad is, als je niet kan bijkomen accepteer het. De meeste goedbedoelde tips werken totaal niet als het gewoonweg je bouw is.
    Je kan eten wat je wil, drinken wat je wil maar pas sinds ik geen vlees meer eet en goed op mijn gezondheid let voel ik me beter. Ik heb meer energie en Ik let er nu alleen op dat ik op dit gewicht blijf en niet afval.
    Bijkomen zal ik misschien nog niet doen maar ook mensen met ondergewicht slaan vetten op in hun lichaam en ook bij ons kunnen onze anders dichtslibben.

Natuurlijk kan je iets proberen maar merk je binnen 3 maanden niks, accepteer het.
    Bijna niemand heeft het gewicht wat hij/zij wil hebben.

Wat wel is. Als je ooit meer hebt gewogen wil het lichaam normaal wel altijd terug naar dat gewicht gaan. Dus heb je lange tijd 60kilo gewogen zou het wel haalbaar moeten zijn om dat terug te krijgen. Theoretisch gezien dan.
    Bij mij kan dat dus niet. Mijn lichaam wil altijd terug naar 47 max 49kg.
    Val je in korte tijd af dan je bloed laten prikken op de schildklier.

Deel Deze Pagina