Roken? Niet bij mij aub!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mikarun, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikarun

Mikarun Actief lid

27 jan 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Ik zit een beetje met een dilemma. Komend weekend hebben we de verjaardagen van zowel mijn schoonmoeder als stief-schoonmoeder. 98% van de mensen die daar zijn rookt :(
    En om heel eerlijk te zijn zie ik er als een berg tegen op om daar op verjaardag te moeten gaan zitten in de rook en niet heen gaan is eigenlijk ook geen optie.
    Ik ben niet het type persoon die in andermans huis graag vraagt om iets te laten. Het is niet mijn huis, niet mijn regels. Maar ik heb gewoon liever niet dat er bij mij in de buurt gerookt wordt. De enige die uit zichzelf al ergens anders gaat roken is de broer van mijn vriend. De rest paft rustig door. Ze staan er niet bij stil dat roken bij een zwangere niet heel erg fijn is, maar daarnaast hebben ze destijds ook tijdens hun eigen zwangerschap (de vrouwen dan ;)) gewoon doorgerookt en zien ook echt het kwaad niet in van (mee)roken tijdens een zwangerschap. Ik kan er zelfs noemen die er trots op zijn dat ze door hebben gerookt :x
    Ik ben dan ook bang dat ik op tenen ga trappen als ik van ze vraag om het roken even te laten zolang we er zijn of even buiten te roken. En dat is dan weer niet mijn bedoeling.
    Hoe kan ik nou zo subtiel mogelijk vragen of ze het toch zouden willen laten, zonder dat ze er aanstoot aan zouden nemen?

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik was niet eens gegaan als ik weet dat er zoveel gerookt word. Als een subtiele of duidelijke opmerking niet werkt, dan zou ik thuisblijven.

3. sjak

sjak Niet meer actief

In dit soort gevallen zou ik op het laatste moment 'niet zo lekker' zijn en niet gaan. Leugentje om je baby'tje te beschermen en je doet er niemand kwaad mee.
    Ik vind nl ook niet dat je iemand in zijn eigen huis kan verbieden te roken en ik vind het (een verjaardag) niet belangrijk genoeg voor ruzies/ discussies hierover.

4. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik vind dat ze rekening met je (baby) moeten houden.
    Respectloos.

Ik zou voor m'n kind kiezen, dus niet gaan.
    De keuze lijkt me vrij makkelijk

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel 'simpel' probleem. Jij bent op die verjaardagen de gast. Zie je de omstandigheden niet zitten (wat ik overigens zeer goed begrijp), dan bel je op, leg je het uit en biedt aan om een ander moment een keer alleen te komen om de verjaardag te vieren. Dit is een mooie inkopper voor de gastvrouw om eventueel aan te geven dat ze andere gasten zal vragen om buiten te roken. Stelt ze dat niet voor, dan weet je ook genoeg.

6. Mikarun

Mikarun Actief lid

27 jan 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Dit dus. Ik heb geen trek in heibel in de familie, maar ze hebben als het op zulke dingen aankomt helaas vreselijk korte lontjes ;) Ga ik niet, krijg ik dat op de 1 of andere manier wel weer voor de voeten.

Maar ik vind het inderdaad ook respectloos, alleen heb ik altijd het idee dat ze gewoon niet beter weten.

Pff wat ben ik blij met mijn eigen kant van de familie waar niemand rookt en je überhaupt dit soort geneuzel niet hebt ;)

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik zou gewoon niet gaan. Er is niets mis met kiezen voor de gezondheid van je kindje? Leg het uit, maar ga niet in discussie en biedt idd een ander moment aan om te komen.
    Wat een ander doet en toe laat in zijn huis (of tijdens de zwangerschap), vind ik de keuze van diegene. Niet aan jou om daar kritiek op te hebben, ookal ben je het helemaaaaal niet eens.
    Maar ja, dat is mijn point of view.

8. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik zou niet gaan. Ik heb er een hekel aan om in de rook te zitten, als ik zwanger zou zijn zou ik er al helemaal niet over denken. Heel vies en heel erg ongezond!

9. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    En ik zou afbellen en zeggen dat ik niet kom vanwege het gerook. Geen discussie van maken, maar ik zou het wel zeggen. Erover liegen vind ik kinderachtig.

10. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik zou echt niet gaan en zou dan ook gewoon netjes vertellen waarom je niet komt, is je goed recht!
    Jij denkt aan de gezindheid van je kindje en daar is niks mis mee daar moeten ze juist respect voor hebben.
    Mijn hele familie rookt maar als er zwangeren, kinderen of mensen die niet roken langs komen bij mijn moeder dan wordt er buiten gerookt. Tuurlijk het is hun huis maar ook hun kleinkind!

11. Leetje85

Leetje85 Actief lid

26 feb 2014
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Deze hele zwangerschap word ik misselijk van de rook, zelfs buiten. Misschien als excuus? Maar lastig hoor, succes!

12. unknowable

unknowable Niet meer actief

Dit dus

13. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    Spijtig dat ze er geen rekening mee houden, laat ons inderdaad dan 'hopen' dat ze niet beter weten...

Maar dan vraag ik me af; hoe gaat dat zijn als de baby er is?

14. Boortje1983

Boortje1983 Actief lid

5 jul 2014
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op de verjaardag zelf er iets over zeggen zou ik persoonlijk niet waarderen.
    Ik zou uiterlijk een dag van te voren bellen en aangeven dat je dankzij de zwangerschap niet goed tegen sigaretten rook kan en hier misselijk van wordt. En dan netjes vragen of er buiten gerookt kan worden als jullie er zijn en als dat niet kan of ze het niet prettig vinden om dat aan de visite te vragen, of jullie dan een andere dag mogen komen.

Kan dat allemaal niet of wordt er moeilijk gedaan, dan zou ik langsgaan. Hallo zeggen, koffie naar binnen gieten en weggaan. Met 10 minuten sta je weer buiten.

15. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik zou ook lekker thuis blijven. Bedoel je kan mensen niet verbieden in hun eigen huis te roken.
    Maar wel lastig hoor als mensen er geen begrip voor hebben. :(

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Tsja, ze zullen er toch rekening mee moeten leren houden.. Niet alleen nu, maar ook straks als je kindje er is. Dan wil je toch ook niet met een baby in de rook zitten? Of een peuter die in de rook zit?

17. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Bij mijn schoonfamilie speelt dit ook. Er komen de komende maanden ook weer wat verjaardagen etc aan, dus....weet nog niet hoe ik dat ga oplossen.

Veel sterkte in ieder geval! Ik snap dat het niet prettig is en zeker niet tijdens de zwangerschap!

18. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Het is hun huis en hun regels helaas. Als je niet wilt gaan (wat logisch is) dan afbellen of je partner alleen laten gaan.

19. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik bleef ook mooi thuis... Of ik zou op een ander moment gaan als het rokende volk er niet is, bijvoorbeeld s'middags ipv s'avonds.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #20 tupp, 2 sep 2014
    Laatst bewerkt: 2 sep 2014
    Zo zou ik het ook doen, het zou mijn eer te na zijn om een ander uit te leggen waarom ik dit niet wil of om te vragen het roken in hun eigen huis te verbieden. Ik zou dus inderdaad bellen en zeggen dat ik om die reden liever een ander moment kom. Misschien zoeken ze een oplossing, Anders heb jij al een alternatief geboden. Als zij daar (nu of later) ruzie over willen maken, moeten ze dat lekker zelf weten. Ik ga daar gewoon niet op in. Op de een of andere manier denken mensen vaak dat ze gelijk hebben, zodra je in discussie gaat. Want dan vinden ze dat jij in de verdediging schiet en dat zij dus blijkbaar een punt hebben. Als het gaat over dit soort dingen die gewoon algemeen bekend zijn, laat ik me daar echt niet toe verleiden. Het heeft ook eigenlijk geen zin om met een verslaafde over dit onderwerp te praten. Ze kunnen op dit punt gewoon niet meer rationeel denken.

Maar goed, ik ben vrij nuchter en als het nodig is ook assertief (en soms als het niet nodig is per ongeluk ook :D). Ik zou dit dus wel aandurven. Soms bewaar je (op de lange termijn) 'de lieve vrede' beter als je van begin af aan gewoon duidelijk bent in plaats van omwegen en smoesjes te verzinnen.
    Als je dit niet aandurft, meld je je op het laatste moment af wegens zwangerschapsmalaise. Maar bedenk dan wel vaat wat je volgend jaar doet en het jaar daarna enzovoorts. Je kunt niet last blijven houden van zwangerschapsmisselijkheid ;)

Overigens; bij eigen familie ben ik de brenger van dit soort 'blijde' boodschappen en bij schoonfamilie valt die eer te beurt aan mijn man. Nooit over moeilijke / vervelende dingen in gesprek gaan met je schoonfamilie, daar heb je een partner voor om dat mijn zijn eigen kant te regelen. Zorg dat de 'koude kant' alleen over leuke dingen hoeft te praten, dan blijft die een beetje 'populair'. Van hun eigen (stief-)zoon zullen ze meer accepteren dan van jou.

Deel Deze Pagina