Iemand ervaring met zwangerschapsvergiftiging?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door missdeems, 9 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missdeems

missdeems Lid

14 jan 2016
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi mama's/zwangere.

Dit is de eerste keer dat ik hier op het forum schrijf, ik lees normaal altijd mee maar moet nu toch even mijn ei kwijt.
    Begin van de zwangerschap is alles prima verlopen. Met ongeveer 27 weken werd er zwangerschapsdiabetes geconstateerd bij me maar is met het dieet prima onder controle te houden.

Nu had ik wat last van mijn blaas, moeite met uitplassen etc. Dus op advies van de verloskundige woensdagochtend mijn plas ingeleverd bij de dokter. Moest hun bellen voor de uitslag maar hun waren mij al voor. Geen sprake van blaasontstekinf maar zij vertelden mij dat er wat eiwitten in mijn urine waren gevonden en dat ik maar beter even de verloskundige kon bellen.
    Meteen de verloskundige gebeld en afspraak gemaakt voor op de vrijdag om nog even een keer urine te checken met schone plas omdat het ook afscheiding kon zijn.

Nu had ik toevallig diezelfde middag een afspraak bij het ziekenhuis bij de internist voor de diabetes en hij meette mijn bloeddruk en die was toch wel wat aan de hoge kant. Omdat ik al gelezen had over zwangerschapsvergiftiging vertelde ik er maar gelijk bij dat er ook eiwitten in mijn urine van die ochtend waren gevonden. Ik werd gelijk doorgestuurd naar de gynaecoloog en aan de ctg scan gelegd, bloed geprikt,gewassen urine getest en bloeddruk gemeten om de 5 minuten. Ctg scan was goed maar toch eiwitten in mijn urine en iets te hoge bloeddruk.

Toen mij werd gevraagd om bepaalde klachten en ik toch al 1 dag wat last van hoofdpijn had, moest ik gelijk in het ziekenhuis blijven en moest er 24uurs urine worden opgevangen. Kreeg ook medicijnen voor de hoge bloeddruk. Na de 24uur kreeg ik de uitslag van de urine en dat was allemaal goed en nog geen zwangerschapsvergiftiging geconstanteerd. Toch nog een hoge bloeddruk dus de medicijnen werden verdubbeld en ik mocht deze ochtend naar huis.

Nu werd mij dus wel verteld dat ik nog zwangerschapsvergiftiging kan krijgen en dat me bloeddruk nog gaat stijgen..
    Ik ben aankomende maandag pas 33 weken en ik zit me heel erg druk te maken.
    Ik ben nog vrij jong en heb niet echt mensen om me heen die het ook hebben meegemaakt zodat ik hun ervaringen kan horen..
    Dus zou ik het fijn vinden om hier met iemand te kunnen praten erover.

Sorry voor het lange verhaal

2. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hej wat spannend voor je, goed dat ze meteen uitgebreid onderzoek doen. Ik heb bij mijn oudste ook zwangerschapsvergiftiging gekregen, maar pas bij 36 weken.
    Volgens mij zijn er verschillende variaties (licht of zwaar) met bijbehorende behandelingen. Bij mij waren de eiwitten niet veel maar de bloeddruk was wel veel te hoog. Op basis daarvan ben ik met 36.6 ingeleid en met 37 weken is mijn zoontje geboren.
    Ik heb het wel als ' het overvalt me' ervaren, kan me voorstellen dat je dat zelf ook een beetje hebt nu.
    Ze houden je nu goed in de gaten denk ik?

3. irongirly

irongirly Actief lid

4 apr 2015
    117
    42
    28
    Bij mij is de zwangerschapsvergiftiging vrij snel omgeslagen in hellp. Vooral goed de symptomen in de gaten houden en als je het ook maar een beetje niet vertrouwd gewoon bellen!

4. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    NIet te druk maken meid! Als het in je lichaam zit, dan doe je er toch niets meer aan.

Ik ben vorige zwangerschap opgenomen in het ziekenhuis met 34.6 en ben ingeleid 36.5 ivm zwangerschapsvergifitiging. De artsen wilde eigenlijk wachten tot precies 37 weken, maar ik wilde niet meer, ik ging me ook steeds slechter voelen dus ben ik eerder ingeleid. Ik moest nog een paar dagen in het ziekenhuis blijven ivm controle en omdat mijn dochter een klein beetje geel zag, maar op dag 4 mocht ik naar huis.

Mijn dochter was overigens wel erg klein (2240 gr) en iedereen dacht dat ze in de couveuse moest , maar ze deed het erg goed, dronk goed en goed poep/plas luiers.

Ik ben overigens in het ziekenhuis terecht gekomen na een controle die dag, de verloskundige gaf al aan dat ik thuis moest blijven, niet meer mocht werken omdat ik rust moest houden. Toen toch nog mijn urine getest en daar zaten eiwitten in. In het ziekenhuis mocht ik niets, alleen zelf douchen. Ik vond het in het begin erg raar want ik voelde me niet slecht ofzo.

Nu heb ik weer een verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging, maar de vorige keer is alles goed gekomen, ik laat het nu weer over me heen komen.

5. missdeems

missdeems Lid

14 jan 2016
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Het overviel me inderdaad heel erg want had nergens last van, behalve de hoofdpijn dan.
    Uit de 24uurs urine test was niks uitgekomen dus om die reden wel naar huis gestuurd.

Ze hebben alleen niet heel veel informatie gegeven voordat ik naar huis mocht. Weten jullie met wat voor symptomen ik moet bellen?

Moet ook 1x per week langs de gynaecoloog om bloeddruk enzo te meten, is 1x per week niet te weinig?

En als het echt de verkeerde kant op gaat, dan word je dus wel gewoon ingeleid?

6. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    De klassieke symptonen van zwangerschapsvergiftiging zijn:
    * Sterretjes zien / zwart zien voor de ogen
    * Band gevoel hoog in de buik
    * Misselijk/braken
    * Hoofdpijn
    * Plotseling veel vocht vasthouden

Opzich is 1x per week genoeg, want als je zwangerschapsvergifitiging hebt dan is het in combinatie met 1 van deze klachten. Als ze twijfelen zullen ze je urine weer gaan checken.

Volgens mijn schoonzusje (verloskundige) is het protocol om met 37 weken ingeleid te worden, tenzij er noodzaak is om het eerder te doen.

7. missdeems

missdeems Lid

14 jan 2016
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dus al zou ik één of meerdere van deze symptomen krijgen, dan moet ik gelijk bellen en gaan ze alles nog een keer controleren?

En is het altijd zo dat je met dit met 37 weken word ingeleid of alleen als je bloeddruk verergert en je daadwerkelijk een zwangerschapsvergiftiging krijgt?

Deel Deze Pagina